گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

خبرهای جذاب و عادی فین تک

خبرهای جذاب و عادی فین تک

  • در Money 20/20 در آمستردام این هفته، فین‌تک‌های تجاری مانند ایروالکس، پایونییر، و کلیربنک بسیار پرطرفدار بودند، در حالی که اپلیکیشین های مصرف‌کننده مانند ریولت نایاب شدند.
  • حوزه ای که بیشترین تبلیغات را از سوی شرکت کنندگان Money 20/20 به خود جلب کرد، هوش مصنوعی بود، در حالی که رهبران فین تک و بانکداری به دنبال استفاده از پتانسیل فناوری در حین ارزیابی ریسک بودند.
  • چند تن از مدیران فین‌تک که با CNBC مصاحبه نمودند، به این مطلب اشاره نمودند که آنها علاقه‌ای به راه‌اندازی محصولات متناسب با ارزهای دیجیتال ندارند ، زیرا در این بخش با افت مشتری روبرو شده اند.

آمستردام، هلند – در سال گذشته Money 20/20 – مراسم مهم اروپا در مورد صنعت فناوری مالی  مشتمل بر سرمایه گذاران و صاحبان صنعت در مورد امور مالی ، بانکداری باز، و بانکداری به عنوان انجام خدمات برگزار شد.

هر چقدر هم که این اصطلاحات مبهم به نظر برسند، ممکن اکست منعکس کننده فشار بسیار واقعی استارت آپ های فناوری، از جمله بزرگترین نام های تجاری مانند استرایپ و استارلینگ بانک هستند تا به مشاغل مختلف این امکان را بدهند که خدمات مالی خود را توسعه دهند یا محصولات شرکت های دیگر را با پلتفرم های خود ادغام کنند.

امسال، در حالی که فین‌تک‌ها و حامیان سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر و سرمایه‌گذاری‌های خصوصی آن‌ها از رکود شدید در ارزش‌گذاری‌های فناوری و هزینه‌های پایین‌تر مصرف‌کننده درگیر هستند، روایت درباره مسائل مهم در فین‌تک ، تغییر زیادی نکرده است.

سرمایه گذاران هنوز عاشق شرکت هایی هستند که به شرکت ها خدمات ارائه می دهند تا مصرف کنندگان. در برخی موارد، آن‌ها مایل هستند برای شرکت‌ها چک بنویسند با ارزش‌هایی که نسبت به آخرین دور تأمین مالی آنها تغییر نکرده است. اما در اینچا چند تفاوت مهم وجود دارد ) هوش مصنوعی مولد ).

بنابراین در حال حاضر چه موضوعی در فین‌تک داغتر است؟ و چه چیزی خیلی مهم نیست؟ CNBC در Money 20/20 در آمستردام با برخی از صاحبان صنعت برتر صحبت کرد. این چیزی است که آنها می گویند.

مسائل مهم در اینجا چه هستند؟

با توجه به برنامه Money 20/20 در این هفته، یک روند واضح در اینجا مشاهده می شود. شرکت‌های تجاری مانند Airwallex، Payoneer، و ClearBank  در این مکان حضور داشتند، در حالی که برنامه‌های مصرف‌کننده مانند Revolut، Starling و N26 در هیچ کجا یافت نشد.

ریچارد دیویس، مدیر عامل شرکت وام دهنده استارتاپ آلیکا بانک بریتانیا، به CNBC گفت: «من فکر می‌کنم بسیاری از فین‌تک‌ها فروش شرکت‌ها را در پیش گرفته اند زیرا به مشکل کمبود مصرف کننده در این زمینه برخورده اند . علاوه براین، اجاره غرفه و شرکت در M2020 بسیار گران است، بنابراین باید برای توجیه هزینه‌ها فروش زیادی را به دیگران در نظر بگیرید.».

«B2B قطعاً وضعیت خوبی دارد – هم SME و هم SaaS سازمانی – به شما این امکان را می‌دهد که محصولات و خدمات خود را نشان دهید، با تقاضای زیاد مشتری مواجه شوید و اقتصاد واحد خوبی داشته باشید. دیویس افزود: تأمین مالی مرتبط قطعاً بخشی از این موضوع است و راه درازی برای اجرا دارد زیرا در بیشتر موارد در مراحل اولیه قرار دارد.

فین‌تک‌های B2B، استارت‌آپ‌هایی هستند که محصولات مالی دیجیتالی متناسب با مشاغل تولید می‌کنند. SaaS نرم افزاری است که شرکت های فناوری آن را به عنوان اشتراک ماهانه به مشتریان خود می فروشند. امور مالی تعبیه شده به ایده خدمات مالی شخص ثالث مانند حساب‌های بانکی، حساب‌های کارگزاری و سیاست‌های بیمه اشاره دارد که در پلتفرم‌های سایر مشاغل ادغام می‌شوند.

نیکلاس گوسکه، که مدیربخش عملیات تاکتیل – یک استارت‌آپ فین‌تک مرتبط با بر ساده‌سازی تصمیم‌های پذیره‌نویسی برای مشتریان سازمانی – این بخش را در میانه‌ی نوسازی پرداخت‌ها و تامین مالی B2B توصیف می‌کند.

گوسکه گفت: «فرصتی بزرگ برای درس گرفتن از فین‌تک‌های B2C برای ارتقای سطح تجربه کاربری B2B و ارائه راه‌حل‌های بسیار بهتر برای مشتریان وجود دارد.» این امر به ویژه در امور مالی SME صادق است، که به طور سنتی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، زیرا از لحاظ تاریخی ارزیابی دقیق عملکرد شرکت‌های جوان یا کوچک‌تر سخت تر است.

یکی از زمینه‌هایی که شرکت‌های فین‌تک هیجان بالاتری نسبت به آن دارند، بهبود ابزارهای پرداخت آنلاین است. به عنوان مثال، شرکت فناوری پرداخت  استرایپ، می‌گوید که نسخه جدیدتر سطوح پرداخت به مشتریان کمک کرده تا درآمد خود را تا ۱۰.۵ درصد افزایش دهند.

دیوید سینگلتون، مدیر ارشد فناوری  استرایپ، به CNBC گفت: «این موضوع باورنکردنی است. “کارهای زیادی نمی توان در بخش تجارت انجام داد که درآمد را تا ۱۰٪ افزایش دهید.”

در همین حال، شرکت هایی نیز هستیند که در این زمینه سختگیرانه عمل می کنند.

یکی از کارمندان یک شرکت بزرگ که معمولاً در این مراسم شرکت می کند، گفت که تعداد افرادی را که به Money 20/20 فرستاده اند، کاهش یافته اند و حتی غرفه ای هم خریداری نکرده اند. باید گفت که این کارمند مجاز به مصاحبه با رسانه ها نبوده است.

در واقع، از آنجایی که شرکت‌ها به دنبال کاهش هزینه‌ها هستند، بسیاری می‌گویند که اولویت اصلی مدیریت ریسک است.

گوسک در مورد این بخش گفت: «زمانی که منابع مالی به راحتی در دسترس بود، بسیاری از فین تک‌ها می‌توانستند با پول سرمایه‌گذاران به ارزیابی‌های ضعیف ریسک کمک کنند.

« گوسک که بیش از ۲۴ میلیون دلار از شرکت هایی مانند Y کامبیناتور و تایگر گلوبال جمع آوری کرده است، اعلام نمود، در اینجا بازهم تکثیر منابع داده جدید و اتخاذ مدل‌سازی ریسک پیچیده، فین‌تک‌ها را قادر می‌سازد تا مشتریان ایده‌آل خود را بهتر از همیشه هدف قرار دهند.

هوش مصنوعی مولد

با این حال، حوزه اصلی که بیشترین تبلیغات را از سوی شرکت کنندگان Money 20/20 در نظر داشت، هوش مصنوعی بود.

این همان چیزی است که  چت جی بی تی، نرم‌افزار مولد هوش مصنوعی از OpenAI است که پاسخ‌هایی شبیه انسان به پرسش‌های کاربران ارائه می دهد، این موضوع بیشتر مدیران فین‌تک و بانکداری را متعجب ساخته است.

در یک جلسه غیرعلنی درباره کاربرد فین‌تک در هوش مصنوعی در روز چهارشنبه، یکی از مدیران استارت‌آپ بیان کرد که از این فناوری برای خلاقیت بیشتر در ارتباطات با مشتریان خود استفاده می‌کنند و با استفاده از میم‌ها در عملکرد چت و اجازه دادن به چت بات خود یعنی Cleo، به کاربران در مورد تصمیمات نامناسب هشدار می دهند.

کالان کاروی، رئیس عملیات جهانی Cleo، گفت که هوش مصنوعی این شرکت به حساب بانکی مشتری متصل می شود تا درک بهتری از رفتار مالی آنها داشته باشد.

کاروی در سخنرانی خود گفت: “این مسئله درک تراکنش ما و توصیه های مالی عمیقا کمک می کند.” «همچنین به ما امکان می‌دهد از هوش مصنوعی استفاده کنیم و اقدامات پیش‌بینی‌کننده برای جلوگیری از اشتباهات مالی آینده ، مانند اجتناب از کارمزدهای بانکی در نظر گرفته می شوند.

تئو بلیداروس، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران شرکت زیرساخت‌های مالی  فین تک آس، گفت که هوش مصنوعی مولد برای پلتفرم‌هایی مانند او، که در آن شرکت‌ها می‌توانند خدمات مالی خود را با تجربه فنی کمی ایجاد کنند، یک نعمت بوده است.

خطاب به شبکه CNBC گفت: هوش مصنوعی و به‌ویژه هوش مصنوعی مولد، یک عنصر محرکه برای زیرساخت‌های فعال‌سازی فین‌تک است، زیرا اگر به بررسی موانع برسرراه کد پایین ، عدم وجود کد از یک سو و هوش مصنوعی مولد از سوی دیگر بپردازیم، می توان گفت در تلاش برای حل کردن پیچیدگی زیرساخت های کلی باید باشیم.

” کاری که معمولاً یک یا دو هفته طول می کشید، اکنون می تواند در ۳۰ دقیقه به پایان برسد، درست است. شما هنوز باید کمی آن را تصحیح نمایید، اما اساساً فکر می‌کنم این به شما امکان می‌دهد زمان خود را به جای کار یکپارچه‌سازی، روی مسائل سازنده‌تر و کارهای خلاقانه تر متمرکز نمایید.

از آنجایی که کسب‌وکارها بر این موضوع تمرکز می‌کنند که چگونه می‌توانند کارهای بیشتری را با صرف وقت کمتر انجام دهند، کسب‌وکارهای پیشرو فناوری و هم کسب‌وکارهای سنتی اعلام کرده اند که بیشتر به محصولات اتوماسیون درآمد روی آورده‌اند که عملیات پشتیبان را مدیریت کنند تا کارایی بهتری داشته باشند.

در واقع، گوسکه از تاکتیل به این نتیجه رسید که تقاضای فعلی برای ادامه مقیاس‌پذیری سریع و همزمان کاهش هزینه‌ها، بسیاری از فین‌تک‌ها را به کاهش هزینه‌های عملیاتی و بهبود کارایی از طریق افزایش اتوماسیون و کاهش فرآیندهای دستی، به‌ویژه در پذیرش و پذیره‌نویسی هدایت نموده است.

گوسکه افزود: “من با کاربرد واقعی هوش مصنوعی مولد در استفاده از آن برای ایجاد سیگنال‌هایی از مبادلات خام یا داده‌های حسابداری مواجه هستیم.

مسائل عادی این بخش چیست؟

یک موضوع د راینجا قطعی است: خدمات مبتنی برمصرف مواردی نیستند که سرمایه‌گذاران آنها را دوست دارند.

امسال شاهد بودیم که گروه‌های بزرگ بانکداری دیجیتال و گروه‌های پرداخت با کاهش شدید ارزش‌گذاری روبرو شدند، زیرا سهامداران مدل‌های کسب‌وکار خود را در مواجهه با افزایش تورم و نرخ‌های بهره بالاتر ارزیابی کردند.

بر اساس یک پرونده حقوقی، ریوولت یعنی غول خدمات ارز خارجی بریتانیا، ارزش خود را توسط سهامدارشرودرز کپیتال به میزان ۴۶ درصد کاهش داد که به معنای کاهش ۱۵ میلیارد دلاری ارزش آن از ۳۳ میلیارد دلار است. اتم بانک نیزیک بانک رقیب در بریتانیا، با کاهش ارزش توسط شرودرز به میزان ۳۱ درصد مواجه شد.

به گفته شرکت سرمایه گذاری ریسک پذیر اتمیکو، این درحالی است که سرمایه گذاری در استارتاپ های فناوری اروپایی در مسیر کاهش ۳۹ درصدی دیگر در سال جاری از ۸۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۵۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

” هیروکی تاکوچی، مدیرعامل گوکاردلس به CNBC گفت:” هیچ کس در این مراسم حضور نمی یابد تا یک حساب بانکی جدید باز کند، درست است؟”. بنابراین، اگر من ریوولت یا چیزی شبیه به آن هستم، بیشتر به این مسئله فکر می کنم که چگونه مشتریانم را جذب کنم و چگونه آنها را خوشحال کنم. چگونه می توانم از آنها به سود بیشتری دست یابم؟ چگونه آنها را رشد دهم؟»

فکر نمی‌کنم money 20/20 واقعاً در مورد این موضوع به من کمک کند. بنابراین من را شگفت زده نمی کند که تغییر بیشتری به سمت مسائل B2B وجود داشته باشد.

موضوع اخراج ها چالش خیلی بزرگی براین این صنعت بوده است، به طوری که Zepz، شرکت انتقال پول بریتانیا، ۲۶ درصد از نیروی کار خود را در ماه گذشته تعدیل نمود.

به گزارش سایت خبری استارت آپ، حتی زمانی که فین‌تک‌های متمرکز بر کسب‌وکار بسیار ارزشمند آسیب دیدند، براساس اعلام Stripe ؛  سرمایه ۶.۵ میلیارد دلاری با ارزش‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری جمع اوری شد ( ۵۰ درصد تخفیف نسبت به آخرین دور ) و با کاهش ۱۵ درصدی  در سایتCheckout.com، رقم ارزش داخلی به ۹ میلیارد دلار رسید.

فین‌تک‌ها و موضوع کریپتو

با شروع Money 20/20، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده از صرافی ارز دیجیتال بایننس و بنیانگذار آن چانگ پنگ ژائوبه دلیل نقض اوراق بهادار شکایت کرد. مدت کوتاهی پس از آن، SEC از شرکت آمریکایی کوینباس شکایت کرد و ادعا کرد که به عنوان یک کارگزار و صرافی ثبت نشده عمل می کند.

این مسئله پس از یک سال پرتلاطم برای صنعت کریپتو که شاهد ورشکستگی پروژه‌ها و شرکت‌های شکست‌خورده بوده است رخ داد احتمالا این موضوع به این بخش مرتبط است که چرا تعداد کمی از شرکت‌های ارز دیجیتال امسال در آمستردام ظاهر شدند.

در طول اوج روند صعودی اخیر، شرکت‌های دارایی دیجیتال  بیشتر غرفه های نمایشگاه   money 20/20 را به خود اختصاص دادند، اما برگزارکنندگان کنفرانس به CNBC گفتند که تنها ۶ درصد درآمد به شرکت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال اختصاص دارد.

کاهش نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال، همراه با قوانین سرکوب گرانه در ایالات متحده برای شرکت‌ها و بانک‌هایی که با بخش کریپتو تجارت می‌کنند، ارزش پیشنهادی سرمایه‌گذاری در یکپارچه‌سازی دارایی‌های دیجیتال  را تغییر داده است. مدیران فین‌تک که CNBC با آنها مصاحبه کرد، در مورد اینکه چگونه آنها علاقه‌ای به راه‌اندازی محصولات متناسب با ارزهای دیجیتال ندارند، صحبت کردند، زیرا تقاضای مشتریان وجود ندارد.

ایروالکس، یک استارت آپ پرداخت فرامرزی، با بیشتر بانک ها در سرتاسر جهان در ارتباط بوده و در کشورهای مختلف تحت نظارت است. جک ژانگ، مدیر عامل  ایروالکس اعلام نمود که این شرکت در آینده نزدیک پشتیبانی از ارزهای رمزنگاری شده را به ویژه با وجود عدم قطعیت نظارتی مدنظر قرار نمی دهد.

روز سه‌شنبه،  ژانگ در مصاحبه‌ای با CNBC گفت: «برای ما بسیار مهم است که استانداردهای بالای انطباق و مقررات را حفظ کنیم… در حال حاضر مقابله با کریپتو، به‌ویژه در رابطه با بانک‌های جهانی، یک چالش واقعی است.

پرجیت نانو، مدیر عامل  نیوم، یک شرکت فین‌تک ارائه دهنده محصول به مؤسسات مالی این امکان را می دهد که از ارزهای دیجیتال پشتیبانی کنند، وی افزود که علاقه به این سرویس اخیرا کاهش یافته است.

نانو در مصاحبه ای در روزسه شنبه به CNBC گفت: «بانک‌هایی که امروز تحت قدرت ما هستند، نسبت به رمزارز بسیار بدبین شده‌اند… همانطور که می‌بینیم اکوسیستم کلی در اینجا دوران سختی را پشت سر گذاشته است. ما با دقت بیشتری نسبت به آنچه در سال گذشته به آن نگاه می‌کردیم نگاه می‌کنیم.»

بلاک چین همچنین دیگر آن اصطلاح رایجی نیست که در فین تک وجود داشت.

چند سال پیش،  فناوری بلاک چین  همه جا وجود داشت. بانک‌های بزرگ می‌گفتند که علاقه‌ای به ارز دیجیتال بیت‌کوین ندارند، اما در عوض به فناوری زیربنایی معروف به بلاک‌چین خوش‌بین بودند.

بانک‌ها روش فناوری دفتر کل برای افزایش کارایی را تحسین نمودند. اما بلاک چین به ندرت در Money 20/20 ذکر شده است.

در اینجا یکی از موارد استثناء جی پی مورگان بود که به توسعه برنامه های بلاک چین با بازوی Onyx خود ادامه می دهد. اونیکس از این فناوری برای ایجاد محصولات، پلتفرم‌ها و بازارهای جدید استفاده می‌کند – از جمله سکه JPM بانک، که از آن برای انتقال وجه بین برخی از مشتریان سازمانی خود بهره می برد.

با این حال، بساک توپراک، مدیر اجرایی EMEA و رئیس سیستم‌ سکه در جی پی مورگان، به شرکت‌کنندگان در مورد محدودیت استفاده عملی از این فناوری در بانکداری در حال حاضر یک بررسی آنلاین تدارک دید.

«من فکر می‌کنم ما POC‌های زیادی را دیده‌ایم که بازدهی خیلی بالایی داشته اند. اما من فکر می‌کنم، کاری که باید انجام دهیم این است که مطمئن شویم محصولات تجاری بادوام برای حل مشکلات خاص، حفظ اعتماد مشتری، حل مسائل، و سپس راه‌اندازی یک محصول یا راهی برای انجام کارهایی که از نظر تجاری قابل دوام است، و همکاری با قانونگذاران در نظر بگیریم.

“گاهی اوقات فکر می کنم نقش قانونگذاران برای صنعت نیز بسیار مهم است.”

 

 

 

کد مقاله

17617

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۳/۲۸

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=17617

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات