گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

کاهش دو نرخ کلیدی ارائه تسهیلات دیگر در کشورچین به دلیل رکود اقتصادی

کاهش دو نرخ کلیدی ارائه تسهیلات دیگر در کشورچین به دلیل رکود اقتصادی

  • تعداد زیادی از داده‌های اقتصادی در چند هفته گذشته کمتر از انتظارات بود و به نظر می‌رسد چین در آستانه کاهش تورم قرار دارد زیرا بازگشایی اقتصادی در راه است.
  • بانک های سرمایه گذاری برتر، از جمله گلدمن ساکس و جی پی مورگان، اخیراً برآوردهای تولید ناخالص داخلی کل سال خود را برای چین کاهش داده و نسبت به موانع پیش رو هشدار داده اند.

بانک چین روز سه‌شنبه برای اولین بار در ۱۰ ماه گذشته دو نرخ اصلی ارائه تسهیلات را کاهش داد تا از رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان حمایت کند.

بانک مرکزی چین نرخ اولیه وام یک ساله را با ۱۰ واحد کاهش از ۳.۶۵ درصد به ۳.۵۵ درصد و نرخ اولیه وام پنج ساله را برای اولین بار از اوت با ۱۰ واحد کاهش از ۴.۳ درصد به ۴.۲ درصد کاهش داد .

جولیان ایوانز پریچارد و زیچون هوانگ از کپیتال اکونومیکس در یادداشتی نوشتند: «کاهش ۱۰ واحدی در هر واحد به خودی خود برای ایجاد تغییرات گسترده در شرایط پولی بسیار کم اهمیت، به ویژه از آنجایی که نرخ های بین بانکی بازار در حال حاضر کمتر از نرخ های سیاستی هستند.

آنها افزودند: «اما PBOC قصد دارد از تغییرات در نرخ‌ سیاست به‌عنوان ابزار سیگنال‌دهی ، با افزایش سنگینی که توسط ابزارهای دیگری مانند تعدیل الزامات ذخیره و سهمیه‌های وام بانکی انجام می‌شود، استفاده کند.» “آخرین دور کاهش نرخ ها نشان می دهد که این ابزارها نیز به کار گرفته خواهند شد.”

شاخصی  مرتبط با شرکتهای چینی پذیرفته شده در هنگ کنگ، شاخص املاک هانگ سنگ، بیش از ۳ درصد کاهش یافت و کانتری گاردن حدود ۵ درصد با کاهش مواجه شد. حدود نیمی از شرکت کنندگان در نظرسنجی رویترز کاهش بیشتر حداقل ۱۵ واحد پایه را در نرخ پنج ساله پیش بینی کردند.

 

نرخ نقطه ای دلار آمریکا / رنمینبی FX چین

اقتصادی 1

 

 

ضرر وزیان بخش املاک بر معیارهای سهام در سرزمین اصلی و هنگ کنگ تاثیرگذار بوده است، در حالی که یوان مناطق خشکی و فراساحلی چین به پایین ترین حد خود از اواخر نوامبر رسیده است.

آخرین کاهش نرخ بهره در پی دو حرکت انتقال پولی در هفته گذشته صورت گرفت. پنج شنبه گذشته، PBOC  نرخ تسهیلات وام میان مدت یک ساله خود را برای اولین بار در ۱۰ ماه گذشته کاهش داد و نرخ بازخرید معکوس هفت روزه خود را در روز دوشنبه هفته گذشته کاهش داد.

بیشتر وام های خانگی و شرکتی در چین بر اساس نرخ اولیه وام یک ساله PBOC است، در حالی که وام مسکن به نرخ پنج ساله متکی است.

نرخ های روز سه‌شنبه کاملا براساس انتظارات پیش رفت، زیرا داده‌های اقتصادی در چند هفته گذشته از تولید صنعتی و سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت گرفته تا خرده‌فروشی و تجارت در ماه مه  کمتر از انتظارات بود. به نظر می رسد چین در آستانه کاهش تورم قرار دارد، زیرا دوران بازگشایی اقتصادی فرا رسیده است.

بانک‌های بزرگ سرمایه‌گذاری، از جمله گلدمن ساکس و جی‌پی مورگان، اخیراً تخمین‌های تولید ناخالص داخلی کل سال خود را برای چین کاهش داده و نسبت به موانع مختلف در آینده هشدار داده‌اند.

روز جمعه، شورای دولتی چین متعهد شد که “اقدامات قدرتمندتر” را به موقع برای “تقویت شتاب توسعه اقتصادی، بهینه سازی ساختار اقتصادی و ترویج بهبود پایدار اقتصاد” اجرا نماید.

ایوانز پریچارد و هوانگ اعلام نمودند: «بیانیه‌های سیاستی گسترده‌تر، از جمله قرائت جلسه جمعه شورای دولتی، نشان داد که کارشناسان به طور گسترده ای نگران اقتصاد هستند و حمایت از رشد اقتصادی اکنون بر نگرانی‌های دیگر، از جمله نگرانی‌های مربوط به سودآوری بانک اولویت دارد.

 

 

منبع:cnbc

مشاهده خبر

 

کد مقاله

17662

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۴/۰۳

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=17662

اشتراک گذاری