گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

هشدار درباره کمبود ماده معدنی مس/ افزایش قیمت در راه است؟

هشدار درباره کمبود ماده معدنی مس/ افزایش قیمت در راه است؟

در جریان گذار به انرژی سبز، برخی تولیدکنندگان بزرگ مس جهان نگران این هستند که کمبود عرضه ماده معدنی مس در آینده نتواند نیاز روزافزون به این فلز را تامین کند.

به گزارش اویل پرایس، برخی مدیران صنعت مس هشدار می‌دهند: ممکن است روند گذار به انرژی سبز (کاهش تولید کربن) به دلیل نبود معادن جدید مس برای تامین تقاضای روزافزون به مخاطره بیفتد.

مس یکی از فلزات ضروری پرکاربرد در ابزارهای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر همچون توربین‌ها و باتری خودروهای برقی، همچنین ارتقا شبکه انتقال برق است. وجود این فلز برای دستیابی به هدف «کربن صفر» حیاتی است.

با وجود این، برخی تولیدکنندگان بزرگ مس جهان نگران این هستند که حجم عرضه کنونی مس برای تامین تقاضای مصرفی رو به رشد کفایت نکند و این وضعیت به طولانی‌تر شدن روند گذار از سوخت‌های فسیلی به منابع انرژی پاکتر منجر شود.

در این زمینه، کاتلین کیرک، رئیس شرکت فریپورت-مک‌موران (بزرگترین تولیدکننده مس آمریکا) به فایننشال تایمز گفت که قیمت‌های بالاتر مس به تنهایی برای تامین حجم مورد نیاز این فلز جهت تحقق برنامه گذار به انرژی‌های پاک کفایت نمی‌کند. او که در نشست معدنی فایننشال تایمز سخن می‌گفت، افزود: در حال حاضر، موضوع فقط قیمت نیست. در واقع عوامل دیگری دخیل هستند که سرعت توسعه منابع را محدود می‌کنند. بر این اساس، آنچه احتمالا اتفاق خواهد افتاد این است که روند گذار به انرژی سبز طولانی‌تر خواهد شد.

این وضعیت در حالی است که شرکت‌های معدنی با مشکل کاهش قیمت کامودیتی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند چرا که تقاضا در بازارهای اصلی همچون چین به دلیل رشد ضعیف اقتصادی با کاهش روبه‌رو شده و این در حالی است که شرکت‌ها برای حفظ حاشیه سود خود در برابر تورم تلاش می‌کنند.

از ابتدای سال ۲۰۲۳ قیمت جهانی مس ۴ درصد کاهش یافته و به محدوده ۸ هزار دلار در هر تن رسیده است. سال گذشته قیمت هر تن مس به ۱۰ هزار دلار رسیده بود.

با وجود پیش‌بینی افزایش شدید نرخ رشد در دهه جاری، تولیدکنندگان مس به دلیل فضای چالش‌برانگیز سرمایه‌گذاری و دشواری کشف ذخایر جدید معدنی برای استخراج، نسبت به پذیرش پروژه‌های جدید با احتیاط عمل می‌کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تقاضای مس فقط برای استفاده در شبکه انتقال برق از ۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ به ۷.۵ میلیون تن در سال ۲۰۴۰ افزایش خواهد یافت.

ماکسیمو پاچکو، رئیس شرکت کودلکو (گروه معدنی دولتی شیلی) که حجم تولید مس آن در سال ۲۰۲۲ به پایین‌ترین سطح در ۲۵ سال گذشته کاهش یافته است، در این باره گفت: ما با تغییر ساختار تقاضا روبه‌رو خواهیم شد.

دانکن وانبلاد، مدیر ارشد شرکت آنگلو آمریکن نیز گفت: در جایی از این مسیر باید تغییری ایجاد شود.

کد مقاله

18130

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۷/۱۹

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=18130

اشتراک گذاری