گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

رشد کمتر از انتظار شاخص تورم در آمریکا

رشد کمتر از انتظار شاخص تورم در آمریکا

در ماه آگوست، شاخص مورد نظر فدرال رزرو آمریکا برای اندازه‌گیری نرخ تورم کمتر از حد انتظار رشد کرد که نشان‌دهنده موفقیت این بانک در مقابله با افزایش قیمت‌هاست.

وزارت بازرگانی آمریکا در گزارشی اعلام کرد: در ماه آگوست، شاخص قیمت هزینه‌های مصرفی (PCE) بدون در نظر گرفتن غذا و انرژی ۰.۱ درصد افزایش یافت. در نظرسنجی داوجونز از اقتصاددانان، این رقم ۰.۲ درصد پیش‌بینی شده بود. بر مبنای ۱۲ ماهه، افزایش سالانه نرخ تورم هسته به ۳.۹ درصد رسید که مطابق پیش‌بینی بود. این رقم کمترین میزان افزایش ماهانه از نوامبر ۲۰۲۰ بوده است.

‎در کنار افزایش اندک نرخ تورم، هزینه‌های مصرف‌‌کنندگان بر پایه نرخ کنونی دلار ۰.۴ درصد افزایش یافت که نسبت به رشد ۰.۹ درصدی ماه جولای به شدت کاهش نشان می‌دهد. بر اساس ارزش واقعی دلار، هزینه‌های مصرفی پس از افزایش ۰.۶ درصدی ماه جولای، در ماه آگوست تنها ۰.۱ درصد افزایش یافت.

‎با در نظر گرفتن قیمت‌های غذا و انرژی، نرخ تورم ماهانه ۰.۴ درصد و تورم سالانه ۳.۵ درصد افزایش یافته است. پس از ثبت رقم ۳.۲ درصدی در ماه ژوئن، تورم اصلی در ماه‌های اخیر روندی افزایشی داشته است.

‎اگرچه شاخص PCE یکی از چند معیار فدرال رزرو برای اندازه‌گیری تورم به شمار می‌رود، اما از ارزش ویژه‌ای برخوردار است، چراکه نشان‌دهنده تغییرات رفتار مصرف‌کنندگان، مانند جایگزینی کالاهای ارزان‌تر با اقلام گران‌تر، است. بنابراین، نسبت به شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و هزینه‌ها را بدون توجه به جایگزینی اندازه‌گیری می‌کند، تصویر بهتری از هزینه زندگی ارائه می‌دهد.

میزان ثبت‌شده برایPCE  هسته، اولین رقم زیر ۴ درصد سالانه در مدت نزدیک به دو سال به شمار می‌رود که نسبت به نرخ ۴.۳ درصد ماه جولای کاهش نشان می‌دهد.

کوینسی کراسبی، تحلیلگر ارشد شرکت LPL Financial، در این باره گفت: فدرال رزرو باید از رقم کنونی شاخص قیمت هزینه‌های مصرفی راضی باشد، اما اعلام پیروزی در کنترل تورم، زودهنگام و  نسنجیده است. بر اساس گزارش وزارت بازرگانی، عامل اصلی رشد تورم ماهانه، هزینه‌های انرژی بوده که به میزان ۶.۱ درصد افزایش یافته است. در همین حال قیمت غذا ۰.۲ درصد افزایش داشت. اما بر مبنای سالاتنه، هزینه‌ انرژی ۳.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد در حالی که هزینه‌ غذا ۳.۱ درصد افزایش یافته است.

فدرال رزرو به عنوان نشانه‌ای از نرخ رشد سالم اقتصاد، نرخ تورم را در سطح ۲ درصد هدفگذاری کرده است. شاخص PCE  هسته آخرین بار در فوریه ۲۰۲۱ در این سطح بود.

بانک مرکزی از مارس ۲۰۲۲ در حال افزایش شدید نرخ بهره است، هرچند در نشست ماه سپتامبر این افزایش متوقف شد، زیرا تأثیر افزایش چندین باره نرخ بهره به سطح ۵.۲۵ درصد را شدت می‌بخشد. به طور کلی بازارها انتظار دارند که فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره دست بکشد، اما مقامات بانک مرکزی در جلسه هفته گذشته بیان کردند که احتمالاً یک افزایش ۰.۲۵ درصدی دیگر قبل از پایان سال انجام خواهد شد.

از آن زمان به بعد، چندین مقام فدرال رزرو گفته‌اند که انتظار دارند نرخ بهره برای مدت طولانی در سطوح بالا باقی بماند.

با این حال پس از انتشار گزارش، پیش‌بینی بازار برای رشد نرخ بهره کاهش یافت. بر اساس گزارش قیمت‌گذاری بازار آتی صندوق‌های فدرال که توسط گروه CME منتشر می‌شود، در حال حاضر تنها ۱۵ درصد معامله‌گران احتمال افزایش نرخ بهره در ماه نوامبر را می‌دهند در حالی که هفته گذشته این رقم ۲۷.۵ درصد بوده است. همچنین پیش‌بینی معامله‌گران از افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر در مقایسه با هفته گذشته که بیش از ۴۲ درصد بود، به حدود ۳۱ درصد کاهش یافته است.

 

کد مقاله

18191

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۷/۰۸

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=18191

اشتراک گذاری