گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

با کاهش تنش‌ها، برنت نزولی شد

با کاهش تنش‌ها، برنت نزولی شد

قیمت نفت خام در آخرین روز معاملاتی سال افت کرد و برنت دریای شمال به کمتر از ۸۰ دلار در هر بشکه رسید.

 

خام

با این حال، قیمت نفت برای تحویل در ماه فوریه ۲۰۲۴ با اندکی رشد روبه‌رو شد، به طوری که هر بشکه نفت برنت برای تحویل در این ماه با ۲۸ سنت افزایش به ۷۷ دلار و ۴۳ سنت و هر بشکه نفت خام سبک آمریکا با ۲۵ سنت افزایش به ۷۲ دلار و ۵ سنت رسید.

بر اساس گزارش‌ها، کاهش اخبار بد صنعت انرژی در آستانه کریسمس موجب شد تا روند صعودی قیمت نفت خام متوقف شود. پس از آن که دو شرکت کشتیرانی مرسک و CMA CGM اعلام کردند، انتقال نفت از کانال سوئز را از سر گرفته‌اند، قیمت برنت کاهش یافت. به گفته کارشناسان، این نشانه‌ای از عادی شدن شرایط است. در همین حال، معدودی از فعالان بازار که همچنان مشغول خرید و فروش در آستانه سال نو هستند، ظاهرا نسبت به برداشت ۷ میلیون بشکه از ذخایر نفت آمریکا بی‌اعتنایی می‌کنند و آن را نشانه بهبود تقاضا نمی‌دانند.

  • اخبار نفتی

به دنبال خریدهای ژانویه و فوریه، وزارت انرژی آمریکا قراردادهای تامین ذخایر نفت استراتژیک را برای حدود ۳ میلیون بشکه نفت خام ترش در ماه مارس با همان تامین‌کنندگان پیشین یعنی سانوکو، فیلیپس۶۶ و مک‌کواری منعقد کرد.

خاویر میلی، رئیس جمهور آرژانتین قصد دارد برای پرداخت زیان ناشی از دعوی حقوقی ۱۶ میلیارد دلاری به دلیل ملی شدن شرکت نفت دولتی این کشور در سال ۲۰۱۲ اوراق بدهی ابدی منتشر کند.

دولت چین قصد دارد سهمیه واردات نفت سوخت (نفت سیاه که پس از پالایش به سوخت دیزل، نفت سفید و سوخت جت تبدیل می‌شود) برای سال ۲۰۲۴ را با ۴ درصد رشد نسبت به امسال به ۲۰ میلیون تن افزایش دهد. این اقدام به دلیل درخواست پالایشگاه‌ها برای کاهش کنترل بر واردات نفت سوخت انجام می‌‌شود. نفت سوخت استفاده زیادی در پالایشگاه شاندونگ دارد.

تنها چند هفته پس از انتقاد شدید شرکت رپسول (غول نفتی اسپانیا) نسبت به اعمال مالیات ۱.۲ درصدی بر حجم معاملات شرکت‌های نفتی، این شرکت به دلیل سوءاستفاده از موقعیت خود در بازار عمده‌فروشی سوخت از سوی نهاد ضدتراست اسپانیا مورد تحقیق قرار گرفته است.

کارگران شاغل در پالایشگاه «پوروو» فنلاند که از سوی شرکت نفتی «نسته» اداره می‌شود، اعلام کردند: اگر دولت اصلاحات بازار کار را که اعتصاب‌های سیاسی را محدود می‌کند، متوقف نکند، در روزهای اول و دوم فوریه سال آینده دست به اعتصاب خواهند زد.

شرکت قطر انرژی قراردادی ۵ ساله برای عرضه روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت خام به پالایشگاه شرکت بریتانیایی شل واقع در سنگاپور امضا کرده است. این نخستین قرارداد ۵ ساله این شرکت انرژی قطری به شمار می‌رود.

شرکت آمریکایی Nextdecade (تولیدکننده ال‌ان‌جی) با ثبت درخواست به شرکت فرانسوی توتال امکان داد که سهم ۱۷.۵ درصدی خود در این شرکت را به فروش برساند. این اقدام ۵ ماه پس از آن رخ داده که پروژه ۱۵ میلیارد دلاری صادرات ال‌ان‌جی شرکت ریو گرانده به مرحله نهایی سرمایه‌گذاری خود رسیده است.

شرکت گاز طبیعی ویلیامز آمریکا با خرید تاسیسات ذخیره گاز ۶ مرکز متعلق به شرکت هارتری پارتنرز با ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۱۵ میلیارد فوت مکعب واقع در ایالت‌های لوئیزیانا و می‌سی‌سی‌پی به مبلغ ۱.۹۵ میلیارد دلار موافقت کرد.

در راستای تعهد دولت لواندا به احیای صنایع بالادستی، آنگولا برنامه اکتشاف دو بلوک فراساحلی را به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های انی، بریتیش پترولیوم و اکینور واگذار کرد. این دو بلوک در حوزه نفتی کنگو سفلی قرار دارند.

به دلیل تنش در دریای سرخ، میزان واردات سوخت دیزل اروپا از منطقه خاورمیانه کاهش یافته و این در حالی است که بر اساس داده‌های شرکت کپلر، واردات این فرآورده از آمریکا با رشدی چشمگیر به ۴۷۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

با وجود اینکه برخی کشورهای اروپایی در حال بازبینی سیاست‌های هسته‌ای خود هستند، دولت اسپانیا بر تعهد خود به تعطیل کردن نیروگاه‌های هسته‌ای تا سال ۲۰۳۵ که هزینه‌ای ۲۲ میلیارد دلاری به همراه دارد، تاکید کرد. کار برچیدن این نیروگاه‌ها از سال ۲۰۲۷ آغاز خواهد شد.

شرکت معدنی عربستان با نام «معادن» از کشف ذخایر طلا در مناطق مرکزی این کشور خبر داد. این کشور در راستای متنوع کردن منابع درآمدی و دور شدن از نفت قصد دارد حفاری این مناطق را از سال آینده آغاز کند.

 

منبع: oil price

کد مقاله

19349

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۱۰/۱۰

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=19349

اشتراک گذاری