گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

خلق پول ارزان با اوراق بدهی

خلق پول ارزان با اوراق بدهی

روسای شرکت‌های مدیریت دارایی نگران این هستند که رشد پایان سال بر مبنای پیش‌بینی افت کنترل‌شده اقتصاد، بیش از حد خوش‌بینانه بوده باشد، به همین دلیل اقدام به فروش اوراق بدهی و افزایش دارایی‌های نقد خود کرده‌اند.

بر پایه نتایج پژوهش‌های بانک آمریکا که در هفته جاری منتشر شد، تخصیص اوراق بدهی در میان مدیران صندوق‌ها نسبت به ماه قبل (دسامبر) ۱۷ درصد کاهش یافته است. در همین مدت، پول وارد شده به صندوق‌های بازار پول و سایر صندوق‌ها با ۱۳ درصد افزایش روبه‌رو شده است.

در حال حاضر، سودبری از اوراق بدهی کاملا معقول به نظر می‌رسد. از آنجا که نرخ‌های کوتاه‌مدت در مقایسه با نرخ‌های میان‌مدت و بلندمدت بسیار بالا هستند، اوراق بدهی بنجل (اوراق شرکتی که با ریسک بالای نکول مواجه هستند)، بازده بیشتری نسبت به اوراق خرانه‌داری پرداخت نمی‌کنند. در این میان، مقام‌های پولی هشدار می‌دهند که بازارها به کاهش نرخ‌های بهره در آینده نزدیک بیش از حد اعتماد کرده‌اند. معامله‌گران نیز به طور گسترده‌ای برآورد خود از تعداد کاهش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی در سال جاری را تعدیل می‌کنند.

آدام دارلینگ، مدیر صندوق در شرکت مدیریت دارایی Jupiter و از جمله کسانی که به فروش گسترده اوراق بدهی اقدام کرده است، در این باره گفت: در ماهی از سال قرار داریم که باید به دنبال فروش ریسک باشیم نه جذب آن. اگر داده‌ها چیزی مگر یک افت اقتصادی کنترل‌شده را نشان دهند، آنگاه وحشت فراوانی بازار را فرا خواهد گرفت.

اگر نرخ‌های بهره به اندازه‌ای که انتظار می‌رود، کاهش نیابند یا اگر هراس از وقوع رکود اقتصادی تشدید شود، حفظ اوراق بدهی برای مدیرانی همچون دارلینگ توجیه‌ناپذیرتر می‌شود. این امکان وجود دارد که تنش‌های ژئوپلیتیک همچون حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ به افزایش دوباره نرخ تورم منجر شود که در این صورت، چشم‌انداز سیاست تسهیل پولی تیره‌تر خواهد شد.

بر اساس بررسی‌های بلومبرگ، در حال حاضر معامله‌گران اوراق بدهی روی بیش از ۵ بار کاهش ۰.۲۵ درصدی نرخ‌های بهره در منطقه یورو و آمریکا، همچنین بیش از چهار بار کاهش از سوی بانک مرکزی انگلستان حساب باز کرده‌اند. در این باره، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت: اجرای سیاست تسهیل پولی (کاهش نرخ‌های بهره) احتمالا از تابستان آغاز خواهد شد. او در عین حال هشدار داد که ارزیابی‌های بیش از حد خوش‌بینانه هیچ کمکی به روند مقابله با تورم نخواهد کرد.

از سوی دیگر، شرکت سرمایه‌گذاری جهانی Allspring از جمله مدیران دارایی است که معتقد است، هنوز فرصت‌های خوبی در بازار اوراق بدهی وجود دارد. هنریتا پاکومنت، رئیس صندوق درآمد ثابت جهانی این شرکت با بیان مطلب فوق افزود: بازده اوراق بدهی به اندازه‌ای بالا هست که تورم را پوشش دهد. البته باید تاکید کنم که فشار بر اوراق بدهی در سال جاری باقی خواهد ماند.

  • چند خبر مهم از بازار اوراق بدهی

در سال ۲۰۲۳ حجم معاملات اوراق بدهی شرکت‌های معتبر و ارزشمند آمریکایی به رکورد بالایی دست یافت و پیش‌بینی می‌شود این روند در سال ۲۰۲۴ نیز ادامه پیدا کند. بازده بالای این اوراق دلیل اصلی جلب توجه سرمایه‌گذاران بوده است.

با پیش‌بینی کاهش نرخ‌های بهره و بی‌ثباتی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، میزان فروش جهانی وام‌های اهرمی تحت تاثیر تقاضای قوی خریداران سیر صعودی پیدا کرده است.

تقاضا برای فروش اوراق بدهی اروپایی به رکوردهای تازه‌ای دست یافته است. سرمایه‌گذاران قصد دارند قبل از آغاز برنامه کاهش نرخ‌های بهره بانک مرکزی، از بازده‌های جذاب کنونی بیشترین بهره را ببرند.

تا همین اواخر، بازار املاک تصویر روشنی از این موضوع بود که با افزایش سریع نرخ‌های بهره چه مشکلی پیش می‌آید. اما حالا قیمت اوراق بدهی در حال افزایش است و بانک‌های سرمایه‌گذار همچون گولدمن ساکس بر آن صحه می‌گذارند.

به دلیل هزینه‌های سنگین تامین مالی، تورم و شرایط سخت تامین مالی، نرخ جهانی نکول اوراق پرریسک به بالاترین سطح از می ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

هزینه‌های استقراض در بازار اوراق بدهی یوانی چین به پایین‌ترین رقم در دو دهه اخیر رسیده است.

 

کد مقاله

19624

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۱۱/۰۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=19624

اشتراک گذاری