گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

کاهش فعالیت های تولیدی در چین

کاهش فعالیت های تولیدی در چین

میزان فعالیت‌های تولیدی چین برای چهارمین ماه پیاپی در ماه ژانویه با کاهش روبه‌رو شد. این اتفاق، سیاست‌های حمایتی پکن برای دومین اقتصاد بزرگ جهان را به چالش کشیده است.

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار چین، در ماه ژانویه، شاخص رسمی مدیران خرید (PMI) بخش تولید با اندکی رشد به ۴۹.۲ واحد رسید. این رقم در دسامبر گذشته معادل ۴۹ واحد بوده است. این رقم نزدیک به میانگین مورد پیش‌بینی رویترز بوده است. شاخص مدیران خرید بالای رقم ۵۰ به معنای گسترش فعالیت‌ها و کمتر از آن به معنای کاهش فعالیت‌هاست.

در همین حال، شاخص غیررسمی مدیران تولید از ۵۰.۴ در ماه دسامبر به ۵۰.۷ در ماه ژانویه افزایش پیدا کرد. در بحبوحه افت شدید بخش مسکن و املاک، تقویت صنعت خدمات به جبران ضعف بخش ساخت و ساز یاری رساند.

از میان پنج شاخص فرعی PMI بخش تولید، سفارشات جدید با رشد روبه‌رو شدند، هرچند تولید به میزا ۱.۱ درصد افزایش را ثبت کرد. از سویی، در ماه دسامبر نرخ اشتغال در هر دو بخش تولیدی و غیرتولیدی سیر نزولی داشت. همچنین، شاخص فعالیت تجاری برای صنعت ساخت و ساز (به عنوان بخشی از شاخص PMI غیرتولیدی) روی رقم ۵۳.۹ ایستاد که نشان‌دهنده ۳ درصد افت بود.

شائو شینگه، کارشناس ارشد اداره ملی آمار چین، کاهش میزان ساخت و ساز را به عواملی همچون دمای پایین در فصل زمستان و نزدیک شدن تعطیلات فستیوال بهار نسبت داد. این زمانی است که به طور معمول حجم فعالیت‌ها کاهش می‌یابد. فستیوال بهاره که با نام سال نوی قمری هم شناخته می‌شود، از ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) آغاز می‌شود. معمولا در این روزها بخش بزرگی از فعالیت‌ها در چین متوقف می‌شود. در این زمان کارگران مهاجر به کشور بازمی‌گردند تا در کنار خانواده باشند. افزایش تعداد سفرها و میزان مصرف به خوبی در شاخص PMI غیرتولیدی ماه ژانویه منعکس شده است.

با وجود این، چشم‌انداز اقتصادی چین همچنان ناهمگون است. سیاست‌هایی همچون کاهش ذخیره قانونی بانک‌ها که از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده و بسته تشویقی دولت برای کمک به انبوه‌سازان هنوز تاثیر خاصی بر روند جاری نداشته است. بر این اساس گفته می‌شود که بانک مرکزی چین به تسهیل هر چه بیشتر سیاست‌های پولی نظر دارد.

 

کد مقاله

19692

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۱۱/۱۴

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=19692

اشتراک گذاری