گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

تحلیلگر سیتی‌بنک تشریح کرد: طلای ۳ هزار دلاری در افق ۲۰۲۴

تحلیلگر سیتی‌بنک تشریح کرد: طلای ۳ هزار دلاری در افق ۲۰۲۴

سیاست‌ تهاجمی خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی همچون فدرال رزرو، رکود تورمی و رکود اقتصادی جهان، سه عاملی هستند که می‌توانند قیمت طلا را به شدت افزایش دهند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، یک تحلیلگر سیتی‌بنک معتقد است: این سه عامل می‌توانند قیمت طلا را طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده به سطح ۳ هزار دلار و قیمت هر بشکه نفت خام را تا ۱۰۰ دلار برسانند.

آکاش دوشی، مدیر پژوهش کالایی آمریکای شمالی در سیتی‌بنک گفت: در حال حاضر، قیمت طلا در محدوده ۲۰۱۶ دلار قرار دارد و در صورتی که بانک‌های مرکزی به خرید دیوانه‌وار فلز زرد ادامه دهند، با توجه به احتمال وقوع رکود تورمی یا بدتر از آن، تعمیق رکود اقتصادی در جهان، ممکن است قیمت طلا حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.

  • هجوم بانک‌های مرکزی به طلا

دوشی به همراه تعداد دیگری از تحلیلگران سیتی‌بنک در گزارشی اعلام کرد: مهمترین عاملی که می‌تواند قیمت طلا را تا سطح ۳ هزار دلار در هر اونس افزایش دهد، تسریع روند کند اما دائمی «دلارزدایی» بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور است که موجب بروز بحران اعتماد به دلار آمریکا منجر می‌شود. با این اتفاق، میزان خرید طلای بانک‌های مرکزی دو برابر خواهد شد که این روند، چالش بزرگی برای بخش جواهرسازی (بزرگترین متقاضی طلا) به شمار می‌رود.

به گفته سیتی‌بنک، در چند سال گذشته میزان خرید طلای بانک‌های مرکزی به شدت افزایش یافته است چرا که آنها به دنبال متنوع‌سازی ذخایر و کاهش ریسک اعتباری خود هستند. در زمینه خرید طلا، بانک‌های مرکزی چین و روسیه پیشتاز هستند و بانک‌های مرکزی هند، ترکیه و برزیل نیز در حال افزایش خرید طلا هستند.

گزارش ماه ژانویه شورای جهانی طلا نشان می‌دهد، بانک‌های مرکزی جهان در دو سال پیاپی روند خرید بیش از یک هزار تن طلای خالص را حفظ کرده‌اند. دوشی در این باره گفت: اگر این روند ادامه یابد و خرید طلا به ۲ هزار تن برسد، مطمئنا به صعود قیمت‌ها منجر خواهد شد.

رکود اقتصادی نیز عامل دیگری است که چون موجب کاهش سریع نرخ‌های بهره از سوی فدرال رزرو می‌شود، افزایش قیمت طلا را در پی دارد. به گفته دوشی، در صورت وقوع رکود اقتصادی، نرخ‌های بهره ممکن است حتی تا سطح یک درصد هم کاهش پیدا کنند. چنین اتفاقی ما را به سمت جهش قیمت طلا سوق خواهد داد.

  • نفت ۱۰۰ دلاری

گزارش سیتی‌بنک نشان می‌دهد که احتمال سه‌رقمی شدن قیمت نفت خام نیز وجود دارد. دوشی در این باره گفت: عوامل اصلی که می‌توانند قیمت نفت خام را افزایش دهند، عبارتند از ریسک های ژئوپلیتیک، کاهش تولید گروه اوپک پلاس و بروز وقفه در انتقال نفت از مناطق نفت‌خیز.

گرچه جنگ اسراییل و حماس تاثیر خاصی بر تولید و صادرات نفت خام نداشته اما حملات حوثی‌های یمن به نفتکش‌ها در دریای سرخ اثر زیادی داشته است. تاکنون تولیدکنندگان بزرگ همچون عراق از این درگیری‌ها زیان دیده‌اند و در صورت تشدید تنش‌ها، ممکن است دیگر تولیدکنندگان بزرگی اوپکی منطقه نیز با بحران روبه‌رو شوند.

کد مقاله

19900

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۱۲/۰۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=19900

اشتراک گذاری