گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

موتور رشد آسیا دور می‌گیرد

موتور رشد آسیا دور می‌گیرد

صندوق بین‌المللی پول (IMF) در تازه‌ترین برآورد خود، نرخ رشد اقتصادی آسیا را افزایش داد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصادی آسیا در سال ۲۰۲۴ را افزایش داد. علت این افزایش، خوش‌بینی درباره رشد هند و ضرورت اجرای برنامه محرک اقتصادی در چین بوده است. بر این اساس، این دو کشور عامل اصلی رشد اقتصاد آسیا و جهان خواهند بود.

بر اساس پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول، نرخ رشد اقتصادی آسیا در سال ۲۰۲۴ به سطح ۴.۵ درصد خواهد رسید. این رقم ۰.۳ درصد بیشتر از برآورد قبلی این نهاد است. پیش‌بینی IMF درباره میزان رشد اقتصادی آسیا در سال ۲۰۲۵ همچنان رقم ۴.۳ درصد را نشان می‌دهد.

کریشنا سرینیواسان، مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه صندوق بین‌المللی پول در این باره نوشت: چشم‌انداز رشد اقتصادی منطقه آسیا و اقیانوسیه روشن‌تر شده است. اکنون انتظار داریم اقتصاد این منطقه کمتر از آنچه قبلا پیش‌بینی کرده بودیم، تنزل کند چون فشارهای تورمی همچنان در حال کاهش است.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد، این بازبینی مثبت، نشان‌دهنده بهبود اوضاع در چین است، جایی که انتظار می‌رود سیاست تحریک از رشد اقتصادی حمایت کند. این نهاد بین‌المللی همچنین اقتصاد هند را دارای سریع‌ترین نرخ رشد معرفی کرد، جایی که سرمایه‌گذاری دولتی همچنان عامل اصلی حرکت اقتصاد است. در حال حاضر، هند با ۳.۷ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی، رتبه پنجمین اقتصاد بزرگ جهان را به خود اختصاص داده است. هند قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

در همین حال، سرینیواسان گفت که مصرف بخش خصوصی همچنان عامل اصلی رشد اقتصادی در دیگر بازارهای نوظهور آسیا خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول از سیاست انقباضی، قیمت‌های نازل‌تر کامودیتی‌ها و کاهش اختلال در زنجیره عرضه به همراه کاهش تورم در آسیا حمایت کرده است.

صندوق بین‌المللی پول، بزرگترین ریسک برای اقتصاد آسیا را ادامه اصلاح بخش املاک چین دانست. این روند موجب تضعیف تقاضا و افزایش احتمال تداوم روند تقلیل قیمت‌ها می‌شود که احتمال آسیب رساندن به دیگر اقتصادهای منطقه را تشدید می‌کند. به گفته سرینیواسان، این بدان معناست که سیاست‌های چین در این زمینه اهمیت دارد، هم برای اقتصاد این کشور و هم برای کل منطقه.

صندوق بین‌المللی پول در این باره گفت، چین نیازمند یک بسته حمایتی است که از انبوه‌سازان حمایت کند، روند تکمیل پروژه‌های مسکونی را سرعت بخشد و ریسک بدهی دولت‌های محلی را مدیریت کند. این نهاد تاکید کرد، محرک مالی چین در ماه‌های اکتبر و مارس تا اندازه‌ای از تاثیر منفی کاهش فعالیت‌های تولیدی و خدماتی کاست.

اوایل امسال، صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد بزرگترین اقتصاد آسیا در سال ۲۰۲۴ را معادل ۴.۶ درصد پیش‌بینی کرده بود. این برآورد پیش از انتشار داده‌هایی بود که نشان می‌داد نرخ رشد اقتصاد چین در سال گذشته به ۵.۲ درصد رسیده است.

 

کد مقاله

20401

تاریخ انتشار

۱۴۰۳/۰۲/۱۶

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=20401

اشتراک گذاری