گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

ناوگان نفتی ایران تحریم‌ها را خنثی می‌کند

ناوگان نفتی ایران تحریم‌ها را خنثی می‌کند

ایران یکی از کشورهایی است که شاهد بیشترین تحریم‌ها بوده است. اما محدودیت‌های تحمیل‌شده از سوی آمریکا تا حد زیادی نتوانسته خللی در صادرات نفت خام ایران ایجاد کند.

به گزارش اویل پرایس، تحریم‌های آمریکا راه‌های رسیدن نفت خام ایران به دست مشتریان قدیمی‌اش را مسدود کرده و تهران را مجبور به یافتن مشتریان جدید و فروش نفت با تخفیف کرده است. اما به گفته تحلیلگران، تمایل چین به خرید مقادیر بالای نفت خام ایران (که استادی تسلط تهران بر تاکتیک‌های تحریم‌گریز را نشان می‌دهد) و بی‌میلی واشنگتن به اعمال دقیق تحریم‌ها، اقدامات آمریکا علیه صادرات انرژی ایران را بی‌اثر کرده است.

  • ناوگان نفتکش‌های مخفی

لغو تحریم‌های آمریکا به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ به ایران امکان داد تا نفت خود را به مشتریان اروپا و شرق آسیا بفروشد. به این ترتیب، صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۱۸ به اوج رسید. اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ و خروج او از معاهده هسته‌ای در اواخر همان سال، صادرات نفت ایران با کاهش روبه‌رو شد.

در سال‌های اخیر ایران با دور زدن تحریم‌ها، صادرات نفت خود را افزایش داده است. یکی از تاکتیک‌های دور زدن تحریم‌ها، استفاده از ناوگان نفتکش‌های مخفی است. این نفتکش‌ها نفت خام ایران را به چین می‌رسانند. این تاکتیک شامل عملیات کشتی به کشتی، واسطه‌های نفتی، انتقال پنهان پول و تغییر نام تجاری برای شناسایی نشدن مبدا نفت ایران است به طوری که به نظر برسد نفت خام متعلق به کشور ثالث بوده است.

نادر ایتاییم، سردبیر خاورمیانه آرگوس مدیا (مستقر در بریتانیا) در این باره گفت: ایران نه تنها به طور مداوم مشغول افزایش و گسترش شبکه واسطه‌ها و شرکت‌های تجاری برای فروش نفت بوده بلکه ناوگان نفتکش‌های خود را نیز عمدتا برای جابجایی نفت خام تولیدی‌اش توسعه داده است.

  • اشتهای چین

افزایش تقاضای چین برای نفت خام ایران دلیل اصلی رشد فروش نفت این کشور به شمار می‌رود. آمارهای ارائه شده از سوی آرگوس نشان می‌دهد، در حال حاضر صادرات نفت خام ایران به بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است که حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد آن به مقصد چین می‌رسد. تهران برای جلب نظر چین و فروش نفت خام به این کشور، تخفیف قابل توجهی در حدود ۱۵ درصد ارائه می‌دهد.

برخی تحلیلگران معتقدند، واشنگتن تمایل چندانی به اعمال دقیق تحریم‌ها ندارد و این در حالی است که دیگران هم در حفظ تحریم‌ها ناکام بوده‌اند. در این باره ایتاییم می‌گوید، برای اجرای تحریم‌ها به منابع نیاز است و این در حالی است که برای افزایش فشارها، بخش‌های جدیدی باید تحت تحریم قرار گیرند. ماه گذشته کنگره آمریکا یک بسته امنیتی شامل قانون تحریم‌های انرژی ایران-چین را به تصویب رساند که به دولت اجازه می‌دهد تا صادرات نفت خام ایران را محدودتر کند. اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تحریم‌های بیشتر هیچ اثری نخواهند داشت.

 

کد مقاله

20405

تاریخ انتشار

۱۴۰۳/۰۲/۱۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=20405

اشتراک گذاری