گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

آینده مشاغل در سایه رشد هوش مصنوعی

آینده مشاغل در سایه رشد هوش مصنوعی

این روزها فناوری هوش مصنوعی همچون ChatGPT روند پژوهش را تسریع و به‌کارگیری ربات‌های انسان‌نما را در چین به واقعیت نزدیکتر کرده است. این کشور، مرکز فعالیت بسیاری از شرکت‌های فعال جهان در این حوزه است.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، هوش مصنوعی سال‌هاست که با ماست. اما آنچه با ظهور فناوری ChatGPT شرکت OpenAI تغییر کرده، توانایی هوش مصنوعی در فهم بهتر و تولید محتوا به روشی انسانی است. گرچه این فناوری آمریکایی به طور رسمی در چین قابل دسترسی نیست اما شرکت‌های چینی مانند «بایدو» نمونه‌های مشابهی از این هوش مصنوعی را ارائه کرده‌اند.

لی ژانگ، مدیر اجرایی شرکت LimX Dynamics مستقر در شنژن در این باره می‌گوید: در برنامه رباتیک، توسعه هوش مصنوعی خلاق به ماشین‌ها کمک می‌کند تا فهم و درک بهتری از محیط به دست آورند.

حدود سه ماه پس از پیوستن به این استارتاپ دوساله، لی ژانگ پیش‌بینی خود درباره توانایی این شرکت برای ساخت ربات انسان‌نمایی که علاوه بر فعالیت در کارخانه بتواند در کارهای منزل هم خودنمایی کند، کاهش داد. او پیش از این، زمان دسترسی به این هدف را بین ۸ تا ۱۰ سال تخمین زده بود اما اکنون این زمان را به ۵ تا ۷ سال کاهش داده است. او گفت: پس از چند ماه کار، شاهدم که چقدر هوش مصنوعی به بهبود توانایی ابزارهای مختلف کمک کرده است. در واقع، هوش مصنوعی کل چرخه تحقیق و توسعه ما را تسریع کرده است.

شرکت‌های مختلف به سرعت در حال استفاده از این فرصت هستند. مثلا شرکت OpenAI از استارتاپ‌های فعال در حوزه ربات‌های انسان‌نما حمایت می‌کند. شرکت تسلای ایلان ماسک در حال توسعه پروژه خود به نام اوپتیموس است. سال گذشته شرکت BYD غول خودروهای برقی اقدام به سرمایه‌گذاری در استارتاپ نوپای Agibot (مستقر در شانگهای) کرد. همچنین در سطحی عالی، راسنه دولتی چین در نوامبر گذشته عکسی مهم از شی جینپینگ را منتشر کرد. در این عکس، رئیس جمهور چین در حال تماشای یک ربات انسان‌نما در مرکز نمایشگاهی شانگهای است. این ربات را شرکت فوریر اینتلیجنس ساخته است.

در سال ۲۰۱۳ چین با پشت سر گذاشتن ژاپن به بزرگترین کشور استفاده‌کننده از ربات‌های صنعتی تبدیل شد و در حال حاضر، ۵۰ درصد ظرفیت جهانی را به خود اختصاص داده است.

با همه اینها، وقتی از حذف مشاغل و جایگزینی ربات‌ها سخن به میان می‌آید، مزیت‌های هوش مصنوعی به تنهایی پاسخگو نیستند. در این باره لی ژانگ گفت: حتی اگر هوش مصنوعی به ربات‌ها امکان اندیشیدن و تصمیم‌گیری بدهد، باز هم محدودیت‌های زیادی وجود دارند که اجازه نمی‌دهند ربات‌ها به راحتی جایگزین انسان‌ها شوند.

 

کد مقاله

20435

تاریخ انتشار

۱۴۰۳/۰۲/۲۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=20435

اشتراک گذاری