گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

تهدید طلا با CBDC

تهدید طلا با CBDC

با توجه به اینکه معرفی نهایی CBDC (ارز دیجیتال بانک مرکزی) اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، مسیرهای متعددی برای پیشبرد پروژه‌های ارز دیجیتال پیش‌روی بانک‌های مرکزی قرار دارد. این وضع تاثیر عمیقی بر قیمت طلا بر جا خواهد گذاشت.

به گزارش اویل پرایس، پایان بازی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی که به دلیل سهولت استفاده و کارایی مورد توجه قرار گرفته‌اند، تنها به برتری آنها بر ارزها خلاصه نمی‌شود بلکه این ارزهای دیجیتال به ابزاری برای نظارت و مدیریت خرد امور مالی افراد نیز تبدیل خواهند شد. در واقع، با این نوع ارزها، از پرداخت مالیات تا خرید بلیت پارکینگ به طور خودکار انجام خواهد شد. اگر فدرال رزرو نیاز به کاهش تورم را حس کند، پول به طور مستقیم از حساب مردم کسر یا محدودیت هزینه‌کرد روزانه اعمال خواهد شد.

در حالی که کشورهایی مانند چین در کنار تکمیل پروژه ارز دیجیتال بانک مرکزی خود مشغول خرید فلزات گرانبها هستند و می‌کوشند وابستگی به دلار آمریکا در تجارت‌شان را کاهش دهند، بانک‌های مرکزی غربی نیز برای حفظ برتری خود تلاش می‌کنند. این انگیزه دیگری برای راه‌اندازی CBDC به شمار می‌رود: رقابت ارزی بین شرق و غرب، جایی که برنده رقابت نه تنها کنترل بی‌سابقه‌ای را بر شهروندان خود اعمال می‌کند بلکه جایگاهی را در راس ساختار قدرت جهانی برای سده‌های آینده به دست می‌آورد.

از آنجا که ارز دیجیتال بانک مرکزی و ایده «جامعه بدون پول» عمدتا مربوط به تمرکزگرایی و کنترل جامعه در سطوح عمومی و فردی است، به راحتی می‌توان دید که چگونه ممکن است با وضع قوانین جدید، مانع سرمایه‌گذاری در فلزات گرانبها و دیگر فعالیت‌های مالی فاقد تاییدیه دولت شد. تنها چیزی که دولت‌ها برای توجیه چنین قوانینی نیاز دارند، یک بحران مالی است. از آن گذشته، در جریان رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ میلادی، دولت فدرال با استفاده از یک فرمان اجرایی از شهروندان خواست تا طلای خود را به صورت جمعی به بانک مرکزی آمریکا تحویل دهند. گفته می‌شود، وقتی CBDCها گسترش پیدا کردند، بانک‌های مرکزی توانایی بیشتری برای دستکاری و کنترل عرضه پول و امور مالی اشخاص بر اساس هوس‌های خود به دست خواهند آورد.

در این میان، موارد جالبی نیز وجود دارد. به عنوان مثال، ارز دیجیتال بانک مرکزی زیمبابوه از رویکرد «پشتوانه طلا» استفاده می‌کند که دست‌کم روی کاغذ، ترکیبی از استاندارد سنتی طلا و فناوری ارز دیجیتال است. گرچه این رویکردی امیدبخش است اما برای پیشگیری از سوءاستفاده و فساد مقام‌های دولتی، نیازمند پروتکلی است که از عرضه طلای جعلی جلوگیری کند. به گفته یک کارشناس، انتظار نمی‌رود که CBDCهای غربی از پشتوانه طلا یا پروتکل محدودکننده‌ای بهره ببرند، اما پیش‌بینی می‌شود که در یک سیستم ارز دیجیتال ملی یا بین‌المللی متمرکز، بانک‌های مرکزی همچنان مقادیر بزرگی از ذخایر طلا را نگهداری کنند. تنها تفاوت این است که از آن پس تنها بانک‌های مرکزی امکان نگهداری طلا را خواهند داشت و جامعه به دلیل نبود نقدینگی، از این امکان محروم خواهد شد.

اگر معماران CBDC بتوانند این سیستم جدید را به عنوان راه‌حل یک بحران مالی (البته خودساخته) جا بیندازند، این احتمال وجود دارد که طلا و نقره در مسیر نزولی قرار گیرند. اما دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که می‌گوید، در یک سیستم مالی به شدت کنترل‌شده، طلا و نقره به بهترین ابزارها، نه فقط برای سرمایه‌گذاری بلکه حتی برای بقا در بیرون از این کابوس دیجیتال تبدیل خواهند شد.

 

کد مقاله

20436

تاریخ انتشار

۱۴۰۳/۰۲/۲۳

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=20436

اشتراک گذاری