گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

دور جدید جهش نفت در راه است

دور جدید جهش نفت در راه است

بازار نفت در مقایسه با بازارهای فلزات و گاز از درخشش چندانی برخوردار نیست. اما انتظار می‌رود این شرایط تغییر کند.

به گزارش اویل پرایس، در هفته‌های گذشته، عوامل پویایی بازارهای جهانی نفت خام تغییر زیادی نداشتند و جو ناامیدی بر کلیت بازار حاکم بوده و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز بیشتر به سمت فروش و معاملات کوتاه‌مدت تمایل داشته‌اند. هفته گذشته، قیمت هر بشکه نفت برنت در محدوده ۸۳.۴۵ تا ۸۳.۶۰ دلار باقی ماند و موجب کاهش بی‌ثباتی شد.

در چنین شرایطی، موسسه استاندارد چارترد پیش‌بینی کرده است، احتمالا تمایل به نزول به همراه نوسان محدود قیمت‌ها و بی‌ثباتی اندک بازار تا زمان اعلام سیاست جدید گروه اوپک پلاس در نشست اوایل ماه ژوئن (میانه خرداد) پایدار خواهد بود. با این حال، این موسسه اشاره می‌کند که زمان دقیق اعلام سیاست‌های جدید نامعلوم است چرا که کاهش‌های داوطلبانه خارج از حوزه تصمیم‌گیری نشست وزیران اوپک پلاس است. کارشناسان بر این باورند که اقدامات مثبت این گروه به آغاز دور جدید افزایش قیمت نفت خام منجر خواهد شد.

برخلاف بازار نفت، در هفته‌های اخیر بازارهای گاز طبیعی روند مثبت‌تری داشتند که بهبود تراز عرضه و تقاضا از دلایل اصلی آن بوده است. در ۳۰ روز گذشته، قیمت گاز طبیعی در بازار هنری هاب با ۵۵.۲ درصد افزایش به ۲.۷۸ دلار در هر میلیون بی‌تی‌یو رسید. این رقم در بازار TTF اروپا به میزان ۴۲ درصد رشد داشت. موج گرمایی زودرس در تگزاس موجب شد تا گاز طبیعی آمریکا برای دومین هفته پیاپی به قوی‌ترین کالا در میان کامودیتی‌های اصلی تبدیل شود. در همین حال، نگرانی درباره طولانی شدن روند تعمیر و نگهداری تاسیسات گازی در نروژ، عامل اصلی افزایش قیمت گاز در اروپا بوده است. عرضه گاز به اروپا از طریق خط لوله در روز سه‌شنبه هفته گذشته (۲۱ می، اول خرداد) به سطح ۱۷۸.۹ میلیون مترمکعب در روز رسید که پایین‌ترین رقم از سپتامبر گذشته به شمار می‌رود.

تازه‌ترین داده‌های موسسه GIE اروپا نشان می‌دهد، ذخایر گازی اروپا در سطح ۷۷.۸۸ میلیارد مترمکعب قرار دارد که نشان‌دهنده افزایش سالانه ۲.۱۱ میلیارد مترمکعبی است. با این حال، لازم به اشاره است که اگرچه حجم این ذخایر ۱۶.۸۳ میلیارد مترمکعب بالاتر از میانگین پنج‌ساله است اما این مازاد در حال فرسایش است، به طوری که در ۳۲ روز از ۳۴ روز گذشته، در مجموع شاهد کاهش ۵.۵ میلیارد مترمکعبی در این بازه زمانی بوده است. هفته گذشته حجم ذخایر گازی اروپا به میزان ۲.۲۸ میلیارد مترمکعب افزایش یافت که کمتر از رقم ۲.۶۱ میلیارد مترمکعب بازه زمانی مشابه در سال گذشته بود.

پایان دوره افزایش قیمت نفت خام موجب شد تا سهام شرکت‌های نفتی نیز با کاهش روبه‌رو شود. در ۶ هفته گذشته این بخش با افت ۵ درصدی سود مواجه شد و مجموع سود آن از ابتدای سال را به ۱۱.۴۶ درصد رساند که اندکی کمتر از بازده ۱۱.۵۶ درصدی شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ در این بازه زمانی است.

 

کد مقاله

20577

تاریخ انتشار

۱۴۰۳/۰۳/۰۹

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=20577

اشتراک گذاری