گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

چشم انداز جهانی اینشورتک

چشم انداز جهانی اینشورتک

در سال ۲۰۲۳ شرکت‌های فعال در حوزه‌ اینشورتک برای دومین سال متوالی با کاهش تأمین مالی مواجه شدند. بررسی شرکت‌های پیشروی این صنعت طی این دوره (۲۰۲۳ تا ۲۰۲۱)، حکایت از تغییرات قابل‌ توجه مدل‌های کسب‌وکار و میزان پذیرش فناوری دارد. این تغییرات حاصل تحول متغیرهای داخلی و خارجی تاثیرگذار در صنعت بیمه است؛ در واقع کاهش تأمین مالی طی این دوره، لزوماً به معنی مورد اقبال قرار نگرفتن اکوسیستم بیمه در آینده نیست؛ این صنعت در تلاش است تا بتواند با موج‌های نوآوری، بر چالش‌های دوره‌های زمانی اخیر، غلبه کرده و موجب شکل‌گیری خدمات و محصولات جدید شود.

01 1

شکل ۱: سرمایه‌گذاری و تعداد معاملات اینشورتک در جهان

صنعت بیمه، مشابه بسیاری از صنایع دیگر، بر کسب‌وکارهایی که پتانسیل و توان بیشتری در کسب سهم بازار دارند متمرکز است. به طور میانگین، ۲۰ درصد از شرکت‌های برتر (Top)، ۸۰ درصد از کل حجم تأمین مالی را به خود اختصاص داده است. بررسی نقطه اوج در سال ۲۰۲۱، نشان ‌دهنده‌ تغییرات در مدل‌های رشد فناوری‌هاست. در دوره دوم، کسب‌وکارها از فناوری متنوعی در عملیات خود استفاده‌ کردند.

02 1

شکل ۲: سرمایه‌گذاری در اینشورتک به تفکیک شرکت‌ها برتر یا کوچک‌تر

 Top (سبز) نشان‌دهنده حجم سرمایه‌گذاری در شرکت‌های برتر است.

Bottom (قرمز) نشان‌دهنده حجم سرمایه‌گذاری در شرکت‌های کوچکتر است.

P1به سال‌های قبل ۲۰۲۱ اشاره دارد.

P2 به سال‌های ۲۰۲۱ به بعد مربوط می‌شود که آزمایش‌های نوآوری‌ جدید در صنعت بیمه ایجاد شده است.

داده‌های منتشر شده در حوزه اینشورتک نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۲ تا سه‌ماهه‌ دوم ۲۰۲۴، ایالت متحده آمریکا نقش پیشرو و مسلطی در این صنعت داشته است؛ بطوری که از مجموع ۳،۴۵۸ معامله سرمایه‌گذاری، نزدیک به نیمی از آن (۴۹ درصد) در ایالت متحده ثبت شده است؛ سپس بریتانیا با ۸ درصد، چین و هند هر کدام با ۵ درصد، و فرانسه با ۴ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

با نگاهی جزئی‌تر و بررسی آمار سه‌ ماهه‌ سوم در سال ۲۰۲۴، ملاحظه می‌شود که از ۷۷ معامله صورت گرفته همچنان ایالت متحده با سهم ۵۲ درصدی از کل تعداد سرمایه‌گذاری‌های انجام شده پیشتاز است. در این دوره، فرانسه و کانادا هر کدام با ۶ درصد، هند با ۵ درصد و بریتانیا با ۴ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین کشورهایی مانند آلمان، کره‌جنوبی، مکزیک، سنگاپور و ایتالیا هر کدام سهم ۳ درصدی از تعداد معاملات این صنعت داشته‌اند؛ آمار حاکی از تداوم و حتی تقویت جایگاه ایالت متحده در بازار جهانی اینشورتک است.

03 1

شکل ۳: معاملات سه ماهه اینشورتک به تفکیک کشورهای پیشرو

آمارها از نظر مراحل سرمایه‌گذاری معاملات اینشورتک نشان می‌دهند، در دوره‌ زمانی ۲۰۱۲ تا سه‌ ماهه دوم ۲۰۲۴، از مجموع ۳،۴۵۸ معامله‌ سرمایه‌گذاری ثبت شده، ۴۰ درصد مربوط به مراکز رشد (مراحل اولیه)، ۲۱ درصد در مرحله‌ شتاب‌دهی اولیه، ۲۰ درصد در مرحله توسعه (میانی) و ۱۰ درصد در مرحله رشد (نهایی) قرار داشتند و در نهایت ۹ درصد بدون مشخص شدن مرحله سرمایه‌گذاری ثبت شده‌اند.

آمار سه ‌ماهه‌ سوم ۲۰۲۴ با ۷۷ معامله‌ ثبت شده، مطابق روند کلی سرمایه‌گذاری‌های Seed/Angel با ۲۸ درصد همچنان بیشترین سهم را داشته است؛ پس از آن Series A با ۲۲ درصد، Series B با ۱۴ درصد، Series C با ۹ درصد، Series E+ با ۸ درصد و Series D با ۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. این آمار نشان می‌دهد که در دوره اخیر، تمرکز سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر بر مراحل اولیه و میانی رشد شرکت‌های فناوری بیمه بوده است.

04 1

شکل ۴: معاملات اینشورتک به تفکیک مراحل سرمایه‌گذاری

در ادامه داده‌های معاملات سرمایه‌گذاری اینشورتک در دو بخش اصلی P&C (بیمه اموال و حوادث) و L&H (بیمه عمر و سلامت) مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بخش P&C (بیمه اموال و حوادث)، از سال ۲۰۱۲ تا سه‌ ماهه دوم ۲۰۲۴، از مجموع ۲،۳۱۹ معامله، ۴۹ درصد مربوط به بخش پلتفرم‌ها و کارگزاری‌های بیمه (واسطه‌ها)، ۴۶ درصد مربوط به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات به شرکت‌های بیمه (B2B) و ۵ درصد مربوط به شرکت‌های بیمه بوده است. در مقایسه، سه‌ ماهه‌ سوم ۲۰۲۴ با ۴۹ معامله صورت گرفته، سهم واسطه‌ها به ۵۵ درصد افزایش یافته، در حالی که سهم B2B  به ۳۹ درصد کاهش پیدا کرده و سهم شرکت‌های بیمه به ۶ درصد رسیده است.

05 1

شکل ۵: سرمایه‌گذاری در بیمه‌های اموال و مسئولیت به تفکیک زیربخش‌ها

در بخش L&H (بیمه عمر و سلامت) نیز روند مشابهی مشاهده می‌شود. در دوره ۲۰۱۲ تا سه ‌ماهه دوم ۲۰۲۴، از ۱،۱۳۹ معامله ثبت شده، ۴۷ درصد در بخش واسطه‌ها، ۴۵ درصد در بخش B2B و ۸ درصد در بخش شرکت‌های بیمه بوده است. در سه ‌ماهه‌ سوم ۲۰۲۴ با ۲۸ معامله ثبت شده، واسطه‌ها سهم خود را به ۴۳ درصد  و شرکت‌های بیمه‌ای به ۱۴ درصد رسانده‌اند در این بین اما B2Bها ۲ درصد کاهش سهم داشته‌اند.

06 1

شکل ۶: سرمایه گذاری در  بیمه‌های عمر و سلامت به تفکیک زیربخش‌ها

آمارها نشان می‌دهد که در هر دو بخش P&C و L&H، بیشترین تمرکز معاملات سرمایه‌گذاری روی پلتفرم‌ها، کارگزاری‌های بیمه و B2B  بوده است، در حالی که شرکت‌های بیمه سهم کمتری را به خود اختصاص داده‌اند.

تمرکز سرمایه‌گذاری‌های بیمه‌ای بر سری A و  B

سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های بیمه به طور استراتژیک به سمت حوزه‌های کلیدی و روندهای جدید (موج ۲.۰) هدایت می‌شود. این رویکرد، منعکس‌کننده نگرش آینده‌نگر صنعت بیمه، به دنبال بهره‌برداری از نوآوری برای پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر بازار شکل گرفته است. بررسی سرمایه‌گذاری‌ها، تصویری جامع از پویایی‌های صنعت را به نمایش می‌گذارد که بر نوآوری و کارایی در ارائه خدمات یکپارچه بیمه تأکید دارد.

07 1

شکل ۷: تمرکز سرمایه‌گذاری‌های بیمه‌ای

  1. موج ۱: مسیر سودآوری

در دوران رونق، رشد کسب‌وکارهای اینشورتک به لطف تزریق پی ‌در پی سرمایه‌ها، سریع‌تر محقق شده بود؛ اما در شرایط امروز، سرمایه‌گذاران و استارت‌آپ‌های نوظهور اولویت‌های خود را تغییر داده‌اند و تمرکز بیشتری بر مدل‌های کسب‌وکار پایدار دارند. این تغییر استراتژیک پاسخی به عدم‌ قطعیت‌های اقتصادی، نوسانات سیاسی و بی‌ثباتی‌های زیست‌محیطی است که از ویژگی جهان امروز به شمار می‌رود؛ در موج ۱.۰ غالباً عملکرد مالی کسب‌وکارها به نسبت فناوری مورد استفاده، بررسی می‌شود.

چگونگی موفقیت بیمه در موج دیجیتالی‌شدن

شرکت‌های فعال در حوزه اینشورتک رشد درآمد را اولویت خود قرار داده‌ بودند؛ این شرکت‌ها با بازسازی ساختارهای مالی قصد داشتند جریان نقدی خود را افزایش داده و زیرساخت لازم را جهت افزایش کاربران آنلاین خود فراهم کنند؛ چشم‌انداز رشد این شرکت‌ها با افزایش جریان‌های درآمدی (ناشی از رشد کاربران) و تقاضای بالقوه بازار رشد پیدا ‌کرد.

  1. موج ۲ (موج کنونی)

این موج، نقطه عطفی در صنعت بیمه است. بازیگران کلیدی این موج، سرمایه‌گذاران تخصصی و شرکت‌های برتر اینشورتک، در حال انطباق خدمات و محصولات خود با نیازهای کاربران و نوآوری‌های جدید هستند.

شرکت‌های بیمه با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته‌ای همچون اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی (AI) به نیازهای گوناگون کاربران پاسخ داده و با تقویت همکاری در اکوسیستم، مدل‌های کسب‌وکار چابک را برای پیشبرد نوآوری و بهبود تجربه مشتری پیاده می‌کنند. علاوه بر این، فشارهای خارجی مانند هزینه‌های بالای زندگی، تورم، تغییرات اقلیمی و رشد سریع هوش مصنوعی بازیگران این حوزه را ملزم می‌کند تا برای انطباق با نوآوری آماده باشند.

ترند موج ۲: پوشش ریسک تا پیشگیری از ریسک

صنعت بیمه با گذار از رویکرد صرفاً محافظتی در برابر ریسک به پیشگیری فعال از آن، در حال بازتعریف نقش خود در بخش‌های مختلف است. بررسی اکوسیستم‌های تحول‌آفرین در صنعت بیمه نشان می‌دهد که این صنعت به‌سوی رویکردی یکپارچه‌تر و پیشگیرانه‌تر در حال حرکت است، تا به جای واکنش به ریسک‌ها، از وقوع آنها پیشگیری کند.

شکل ۸ مربوط به نقشه تحول صنعت بیمه است که از حفاظت در برابر ریسک به سمت پیشگیری فعالانه از آن حرکت می‌کند. در این تصویر، چهار خوشه اصلی برای حوزه‌های فعالیت بیمه‌های نوین و فناوری‌های مرتبط با آنها نشان داده شده‌است:

حرکت هوشمند(Smart Mobility): در این بخش، حوزه‌هایی مثل حمل‌ونقل هوشمند، خودروهای الکتریکی، اشتراک خودرو، و تله‌ماتیک (سیستم‌های جمع‌آوری داده از خودروها) به عنوان فناوری‌های مرتبط با بیمه معرفی شده‌اند. این فناوری‌ها به بهینه‌سازی و کاهش ریسک در حمل‌ونقل کمک می‌کند.

سبک زندگی سالم (Healthy Living): این بخش شامل حوزه‌هایی مثل سلامت ارزش‌محور، برنامه‌ریزی مالی، مراقبت‌های بهداشتی و مدیریت ریسک‌های سالمندی می‌شود. هدف این حوزه، کمک به زندگی سالم‌تر و جلوگیری از بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با سلامتی است.

خانه امن (Safe Home): در این قسمت، تمرکز روی تکنولوژی‌های هوشمند برای افزایش ایمنی خانه است، مانند سنسورهای هوشمند جهت مدیریت انرژی و امنیت. این فناوری‌ها به بیمه‌گذاران کمک می‌کند که خانه‌های امن‌تر با قابلیت‌ نظارت از راه دور را داشته ‌باشند.

سپر کسب‌وکار (Business Shield): این خوشه شامل بخش‌هایی مانند حفاظت از دارایی‌ها، اطلاعات کسب‌وکار و امنیت کارکنان است. این حوزه بر روی محافظت از کسب‌وکارها در برابر تهدیدات مختلف مانند جرایم سایبری و بلایای طبیعی تمرکز دارد.

08 1

شکل ۸: چهار خوشه اصلی در حوزه‌های فعالیت بیمه‌های نوین

  1. موج ۳: موفقیت هوش مصنوعی نسل جدید و غول‌های فناوری

سبد سرمایه‌گذاری غول‌های فناوریِ اطلاعات، در سال ۲۰۲۳ نشان‌دهنده افزایش قابل‌توجه سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی نسل جدید است. در حال حاضر، ۴۰ درصد از تمامی سرمایه‌گذاری‌های مرتبط به هوش مصنوعی نسل جدید توسط غول‌های فناوری انجام می‌شود که گوگل، مایکروسافت و آمازون در صدر این سرمایه‌گذاری‌ها قرار دارند. مایکروسافت و آمازون به ترتیب سرمایه‌گذاری‌های بزرگی به ارزش ۱۰ میلیارد و ۶ میلیارد دلار را در سال ۲۰۲۳ انجام داده‌اند؛ همین امر موجب هدایت جریان‌های سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی به صنعت بیمه می‌شود که نتیجه‌ آن به زودی در کسب‌وکارهای بیمه‌ سلامت و بیمه‌ سایبری مشخص می‌شود.

نمودار زیر سیر تکاملی سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی را در پورتفولیوی شرکت‌های بزرگ فناوری در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ را به تصویر می‌کشد.

09 1

شکل ۹: درصد سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی در پورتفولیو

موفقیت در موج سوم اینشورتک (هوش مصنوعی نسل جدید)

بیمه پارامتریک (Parametric Insurance) و بیمه سایبری (Cyber Insurtech)

رشد فناوری‌های نوظهور و تغییرات جهانی در حال ایجاد ریسک‌های جدیدی هستند که به تعریف چالش‌ها و فرصت‌های اصلی صنعت بیمه کمک می‌کنند. تغییرات اقلیمی، ریسک سایبری و پیشرفت‌های هوش مصنوعی نسل جدید نیاز به توسعه مدل‌ها و محصولات نوین بیمه‌ای را افزایش داده‌ است.

در بازه زمانی سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، حوزه‌های امنیت سایبری و ریسک اقلیمی به عنوان اولویت‌های اصلی مدیریت ریسک برای شرکت‌های برتر اینشورتک مطرح شد که نشان ‌دهنده‌ بلوغ این کسب‌وکارها در مواجهه با چالش‌های روز است. این شرکت‌ها از هوش مصنوعی برای ایجاد رویکردهای داده ‌محور به منظور کاهش ریسک‌ها استفاده می‌کنند.

منظور از بیمه پارامتریک نوعی بیمه است که در آن پرداخت خسارت بر اساس پارامترها و شاخص‌های از پیش تعیین شده صورت می‌گیرد، نه ارزیابی مستقیم خسارت. برای مثال، در بیمه محصولات کشاورزی، اگر میزان بارش از حد معینی کمتر شود، خسارت به صورت خودکار پرداخت می‌شود.

بیمه سایبری به استفاده از فناوری‌های نوین در ارائه خدمات بیمه‌ای مرتبط با ریسک‌های سایبری اشاره دارد. این حوزه شامل راهکارهای نوآورانه برای مدیریت و پوشش ریسک‌های مرتبط با حملات سایبری، نشت داده و سایر تهدیدات دیجیتال است.

نمودار زیر روند تکاملی سرمایه‌گذاری در دو حوزه بیمه پارامتریک و فناوری بیمه سایبری را در دو دوره زمانی (P1 و P2) نشان می‌دهد. در بخش بیمه پارامتریک، میزان سرمایه‌گذاری از حدود ۴۰ میلیون دلار در دوره اول به بیش از ۱۱۰ میلیون دلار در دوره دوم افزایش یافته است. همزمان، تعداد معاملات نیز روندی صعودی داشته و از حدود ۱۲ معامله به ۲۰ معامله رسیده است.

010

شکل ۱۰: روند سرمایه‌گذاری بیمه پارامتریک

در بخش فناوری بیمه سایبری نیز شاهد رشد چشمگیری هستیم به این صورت که حجم سرمایه‌گذاری از حدود ۴۰۰ میلیون دلار در دوره اول به نزدیک ۱.۶ میلیارد دلار در دوره دوم افزایش یافته است. تعداد معاملات نیز از حدود ۴۰ معامله به بیش از ۶۰ معامله رسیده است. این روند صعودی در هر دو حوزه نشان ‌دهنده افزایش اهمیت و توجه سرمایه‌گذاران به فناوری‌های نوین در صنعت بیمه است.

011

شکل ۱۱: روند سرمایه‌گذاری بیمه سایبری

سیستم هوش مصنوعی نسل جدید Mind Foundry برای صنعت بیمه

به عنوان یک نمونه موفق، در بریتانیا کارکنان بیمه در سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۹ هزار ادعای فریبکارانه را شناسایی کردند که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، ارجاعات بخش مقابله با تقلب، افزایش۸۰۰ درصدی داشته و شناسایی ادعاهای نادرست نسبت به سیستم‌های قدیمی ۱۲۰ درصد بهبود یافته است. این پیشرفت‌ها به کارکنان بیمه اجازه داد تا زمان کمتری را صرف موارد کاذب کنند که به طور کلی منجر به صرفه‌جویی ۲ تا ۴ درصدی در هزینه‌های غرامت شد.

در جدول زیر ۳ موج فناوری بیمه به همراه توضیحات، چالش‌ها، نتایج و نیروهای خارجی هر کدام به صورت خلاصه آورده شده است.

 

منابع:

  • Insurtech Global Outlook 2024
  • Global Insurtech Report (November 2024)

 

 

  • تهیه شده در واحد کسب و کار و توسعه خدمات شرکت گروه مالی شهر

کد مقاله

21510

تاریخ انتشار

۱۴۰۳/۰۹/۰۶

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=21510

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات