گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

تحلیل بازار فلزات (بخش دوم)

تحلیل بازار فلزات (بخش دوم)

  • قلع

از مرحله شوک وارد شده به بازار عبور کرده ایم

در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ برای قلع بسیار پر جنب و جوش بود بطوریکه قیمت نقدی قلع در بورس فلزات لندن به بالاترین میزان خود در ده سال گذشته یعنی بالاتر از ۳۰۰۰۰ دلار در هر تن  رسید. همچنین پرمیوم قیمت در ایالات متحده و اروپا به بالاترین سطح خود و وارونگی (BACKWARDATION)*  قیمت قراردادهای آتی سه ماهه و قیمت نقدی LME  به مقادیر بی سابقه ای رسیده اند.

در ماه مارس نشانه هایی از ثبات ظاهر شد. اگرچه به نظر نمی رسد این روند، پایان بازار صعودی باشد و انتظار بر این است تا عرضه در سه ماهه دوم سال افزایش یابد. این می‌تواند منجر به آرام تر شدن شرایط بازار شود تا به دور از تنش‌ها، تثبیت طبیعی قیمت قلع  مشاهده گردد.

به نظر می رسد به دلیل چشم انداز افزایش تقاضا و محدودیت های عرضه ،روند صعودی دوباره قیمت ها مشاهده خواهد شد. جدا از روند خنثی سه ماهه دوم سال، افزایش چشمگیر مقادیر موجودی های قابل مشاهده می شود که این میزان تا اواخر ژانویه چیزی حدود ۴۴۵۰ تن یا ۷۲% افزایش یافته است، صادرات اندونزی در پاسخ به رشد قیمت ها، به طور فزاینده ای افزایش یافته است از طرفی چین به یک صادر کننده خالص تبدیل شده و DLA (آژانس تدارکات دفاعی) ایالات متحده نیز اجازه فروش موجودی دولت را صادر کرده است. عوامل مذکور فشار بر قیمتها را دوچندان می کند.

وارونگی قیمت : عقب ماندگی شرایطی است که در آن قیمت فعلی یا قیمت لحظه ای یک دارایی بالاتر از قیمت معاملاتی آن در بازار آتی باشد.

نمودار قیمتی قلع در بورس فلزات لندن – دلار/ تن

  • فلز روی

خو گرفتن با بازاری متعادل و دور از تنش

ما پیش بینی های عرضه و تقاضای خود را برای سال ۲۰۲۱ اصلاح کرده ایم که در نتیجه آن مازاد پیش بینی شده سالیانه  از تقریبا ۴۰۰،۰۰۰ تن به حدود ۱۲۰،۰۰۰ تن کاهش یافته است.در یک بازار با ظرفیت سالیانه نزدیک به ۱۴ میلیون تن ، این میزان متعادل است.

به نظر می رسد رویکرد اجماع بازیگران بازار با ما همراه باشد زیرا قیمت ها درماه مارس کمی نامتعادل بوده و در سطوح بالای ماه فوریه و ژانویه روند خنثی را پیش گرفته و به میزانی حدود ۲۹۰۰ دلار در هر تن رسیده ، که با حمایت خریداران در قیمت های پایین تر، همراه است.

تزلزل در بازار متمرکز پس از تعدادی از اختلالات در معادن، اخیراً باعث این شده که واحد های ذوب فلزات با پایین نگه داشتن بهای تمام شده سعی در کاهش حاشیه سود دارند، در حالی که محدودیت های انرژی در بخش های داخلی مغولستان وجود دارد.

این محدودیت ها منجر به تعدیل رو به پایین چشم انداز عرضه فلز روی تصفیه شده گردید. در حالی که، چشم انداز تقاضا به دلیل پیش بینی رشد قوی اقتصادی کشورهای چین و ایالات متحده با افزایش همراه شده است که این افزایش بیش از اثر کاهشی اتحادیه اروپا است.

قیمت روی ، با این که قبلاً مانند برخی دیگر از فلزات واکنش چشمگیری نشان نداده بود ، انتظار می رود این فلز در سه ماهه دوم سال عملکردی قوی داشته باشد.

نمودار قیمتی فلز روی در بورس فلزات لندن – دلار/ تن

  • فولاد

کمبودهای عرضه، قیمت های فولاد مسطح ایالات متحده را به بالاترین حد ممکن رسانده است

حرکت چشمگیر صعودی در قیمت محصولات تخت ایالات متحده تا ماه مارس ادامه داشت ، قیمت رول ورق فولاد ایالات متحده به بالاترین میزان خود که در ۲۴ ماه مارس چیزی حدود ۱۴۶۳ دلار در هر تن است، رسید. قیمت محصولات مسطح داخلی همچنان با عرضه بسیار محدود، حمایت می شود ، که نشان دهنده تدوام تولید کارخانه ها و همچنین کمبود موجودی ، مدت زمان طولانی تولید و محدود بودن دسترسی به واردات است.

قیمت قراضه نیز در ماه مارس با کاهش عرضه از توقفگاه های خودرو به دلیل کمبود تراشه نیمه هادی و همچنین تقاضای فلزات قراضه مداوم از سوی فولادسازان، افزایش یافت.

نمودار شاخص فولاد بر اساس داده های Fastmarkets MB

 

نمودار شاخص فولاد بر اساس داده های Fastmarkets MB

تولید فولاد خام بطور مداوم در حال افزایش است ، بطوری که ضریب بهره برداری ظرفیت از ۷۴.۶ ٪‌‌ ابتدای سال به ۷۷.۳٪ در هفته منتهی به ۲۰ مارس رسیده است، با این حال در دسترس بودن محصولات فولاد تخت در بازارهای نقدی محدود شده است. زمان تحویل محصولات تولیدکنندگان تا ماه مه و در بعضی موارد تا ژوئن طول کشیده و فعالان بازار تاخیر در سفارشات خود را گزارش کرده اند ، که به دلیل اختلال در شرایط جوی در ماه فوریه ، تشدید خواهد شد.

کارخانه های ایالات متحده به تدریج کوره های غیر فعال را دوباره راه اندازی می کنند از این رو بهره برداری از ظرفیت های جدید، بازار فولاد را در سال ۲۰۲۱ به شدت متاثر خواهد ساخت. در اواسط ماه مارس ،شرکت فولاد JSW عملیات خود را در کارخانه ای در روستای Mingo Junction از توابع اوهایو ، که دارای ۱.۵ میلیون تن ظرفیت ذوب است ، آغاز کرد.

نمودار استفاده از ظرفیت آسیاب ایالات متحده در برابر قیمت ورق رول شده فولاد
خط صورتی : نمودار ورق های رول شده فولاد (مقادیر سمت راست نمودار)
خط بنفش : نمودار درصد ظرفیت بکارگیری کارخانه های تولیدی

 

کارخانه جدید SDI در سینتون ، تگزاس قرار است با ظرفیت ۲.۷ میلیون تن ، در ماه مه شروع به کار کند، ابتدا با چند خط تولید موازی مشغول تولید می شوند و سپس در تابستان دیگر بخش های کارخانه شروع به فعالیت کنند. همچنین Nucor انتظار دارد در سال جاری ۱.۳ میلیون تن توسعه ظرفیت را در کارخانه گالاتین خود به پایان برساند. اما در طرف مقابل نیز قطع برنامه ریزی شده کوره ها تأثیر فوری بر عرضه فولاد داخلی خواهد داشت زیرا فولاد ایالات متحده و شرکت AM/NS Calvert  در ماه مه و شرکت NLMK در ماه ژوئن اعلام کردند که به دلیل تعمیر و نگهداری، تعطیل خواهند بود.

در نتیجه ، ما پیشرفت چشمگیری برای عرضه داخلی ایالات متحده تا قبل از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ پیش بینی نکرده ایم. با مشاهده شروع روند واردات به بازار ایالات متحده ، خریداران فولاد ممکن است شاهد تاخیر در دریافت سفارشات خود در اثر کمبود عرضه باشند و در تأمین فولاد مورد نیاز با مشکل مواجه شوند.

مجله متال مارکت

کد مقاله

7874

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۲/۰۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=7874

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات