گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

چرا سقوط بیت کوین، پیروزی بزرگ برای رمزارزها بود؟

چرا سقوط بیت کوین، پیروزی بزرگ برای رمزارزها بود؟

سیستم مالی غیرمتمرکز در شرایط به‌شدت تنش‌زا و بحرانی همانطوری که باید، طبق برنامه عمل کرد.

هرکسی تعریف متفاوتی از بازار رمزارزها (کریپتوکارنسی) دارد. برای عده زیادی، این بازار صرفا گمانه‌زنی و سفته‌بازی آشکار است که تقریبا تمام پوشش خبری رسانه‌ها درباره این فضا را به‌خود اختصاص داده است. چهارشنبه گذشته برای این افراد روز ناگواری بود چرا که شاخص رمزارز گلکسی بلومبرگ (Bloomberg Galaxy Crypto Index) در بدترین شیب نزولی خود طی بیش از یک‌سال و اندی با کاهش ۱۹.۲ درصد مواجه شد.

اما برای عده دیگری، فضای کریپتویی چیزی فراتر از ابزار احتکاری است: فضایی برای ساخت نظام مالی جدید. این چهارشنبه برای آن‌ها پیروزی بزرگ بود که به‌عنوان یکی از بهترین روزها در تاریخ رمزارزها ثبت شده است. این سیستم در شرایط تنش‌زا درست همانند برنامه عمل می‌کند. درست است، مشکلاتی مانند کارمزد بالای معاملات در شرایط به شدت پرنوسان آشکار شدند. اما این مسئله کاملا شناخته شده است چرا که پلتفرم‌های کریپتویی با ظرفیت ۱۰۰ درصدی کار می‌کنند. ماه‌ها است که راه‌حل‌های اضافه کردن ظرفیت و بازدهی در دستور کار قرار گرفته‌اند و باید تا پایان سال به مرحله اجرا برسند. برای آنکه متوجه شویم چرا چهارشنبه روز پیروزی بزرگ رمزارزها بود این فضا را به دو دسته اصلی امور مالی متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌کنیم.

سیستم مالی متمرکز آشناتر است، صرافی های متشکلی مثل BlockFi Inc، Coinbase Global Inc و Binance. این سیستم‌ها همان روال سنتی قدیمی مزایده‌ای را دنبال می‌کنند و تقریبا شبیه بازار بورس نیویورک هستند. و شبیه پلتفرم رابین هود و سایر کارگزاران سنتی، زمانی که بازار بیقرار و متشنج می‌شود، دچار تعلل و وقفه سیستم می‌شوند و تجارب بدی برای مشتری به همراه خواهند داشت. اکثریت از روی همین موارد نتیجه می‌گیرند که فضای رمزارزی برای ساعات اوج آماده نیست.

اما پروتکل‌های غیرمتمرکز که به‌نظر تعیین کننده آینده بازار مالی هستند طبق برنامه، پیش رفته و هرگز افول و توقف نداشتند. اگرچه مشتریان از ضرر و اتلاف بازار شکایت دارند، اما هیچ‌وقت اعتراض و شکایتی درباره از کار افتادن سیستم در لحظات بحرانی دیده نشده است.

با علم به اینکه اکثریت مردم، آشنایی زیادی با امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) ندارند، در ادامه به جزئیات آن خواهیم پرداخت. دیفای مثل مبادلات منظم و تدوین‌شده از دفتر ثبت سفارش استفاده نمی‌کند، برعکس بیش از ۷۲۰۰۰ استخر نقدینگی دارد. در این فضا هرکسی می‌تواند نقدینگی این استخرها را تامین کند یا حتی خودش شروع کننده باشد و در ازایش سود بگیرد. تریدرها از این استخرهای نقدینگی برای معامله کردن کریپتوها استفاده می‌کنند. کل این پروتکل توسط برنامه کامپیوتری به‌نام بازارساز خودکار (automatic market maker) اجرا می‌شود و هیچ نیروی انسانی در ترید بین این صرافی ها دخالت ندارد.

یونی‌سوآپ (Uniswap) بزرگترین صرافی غیرمتمرکز است که برای دسترسی به آن باید از کیف پول الکترونیکی به‌غیر از صرافی تنظیم شده متصل به وب‌سایت uniswap.org استفاده نمود. این صرافی به مشتریان امکان می‌دهد تا چندهزار کریپتوی مختلف را معامله کنند. هایدن آدامز (Hayden Adams ) بنیانگذار یونی‌سوآپ در توییتی اعلام کرده است که یونی‌سوآپ ۶.۳ میلیارد دلار معامله در روز چهارشنبه انجام داده است که بسیار بیشتر از میانگین ۳.۷ میلیارد دلاری سه‌ماهه نخست کوین‌بیس (Coinbase) است. در یونی‌سوآپ شاهد هیچ وقفه و کندی سرویس نخواهید بود و هیچ‌یک از مشتریان پولی از دست نمی‌دهد.

کامپاند (Compound) یکی از بزرگترین پروتکل‌های وام‌دهی محسوب می‌شود که برای گرفتن وام‌های وثیقه‌دار به Compound.finance متصل می‌شود. کامپاند در توییتی اعلام کرد که پروتکلش «بدون نقص در مقابل این نوسان ایستاده است».

تکنولوژی Polygon پروتکل سوم است که به توسعه‌دهنده‌ها امکان می‌دهد تا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود جهت ارائه خدمات سریع‌تر و کارآمدتر را بسنجد. این تکنولوژی نقش حیاتی در حوزه دیفای دارد. ساندیپ نیل‌وال (Sandeep Nailwal) بنیانگذار این تکنولوژی در توییتی به حضور محکم دیفای اشاره دارد «دیفای پرقدرت ایستاد و ماندگار شد».

تمام سایت‌هایی که در بالا اشاره کردیم بدون هیچ اتفاقی کار می‌کنند حتی اگر قیمت برخی ارزها تا ۵۰ درصد هم افت کرده باشد. وب‌سایت bybt.com در گزارشی به این نکته اشاره دارد که ۸۴۵۰۰۰ تریدری که رمزارز سودناویژه یا لوریج خریداری کردند با استفاده از سایت‌های غیرمتمرکزی مثل Compound، AAVE یا Maker شاهد موقعیت های معاملاتی معادل ۹.۱۱ میلیارد دلار بودند که با استفاده از قراردادهای هوشمند به‌صورت خودکار نقد شدند. هیچ پروتکل غیرمتمرکزی دچار مشکل نشد یا نیازی به کمک مالی دولت نبود. نیازی هم به بستن چیزی نبود.

در بلاک‌چین همه‌چیز باز است و در زمان واقعی قابل مشاهده و آنالیز است، بنابراین همزمان می‌توان فرایند نقدینگی و تریدنیدگ را مشاهده نمود. هرکسی می‌تواند برای خرید دارایی‌های باقیمانده حساب تسویه و نقدشده قیمت پیشنهادی بدهد. حال این را با GameStop Corp. saga در ماه ژانویه مقایسه کنید. آنچه که به عنوان فشار و تقلای نسبتا کوتاه شروع شده بود به بازارهای مالی پرجوش‌و خروشی ختم شد. ناظران و تنظیم‌کننده‌ها تریدینگ را بستند که همین کار ضرر و زیان‌های زیادی برای مشتریان بی‌گناه به‌دنبال داشت، و نتیجه‌اش لزوم بررسی‌های کنگره‌ای و پارتی بازی از همان افرادی بود که هشدار می‌دادند رمزارزها خطرناک و نامعلوم هستند.

بنابراین، درحالی‌که اکثریت بر نوسان شدید قیمت و کوین‌های غیرمعمول تاکید دارند، بدانید که این مبادلات مالی سنتی بودند که سرمایه‌گذاران را زمین زدند نه امور مالی غیرمتمرکز. آن‌هایی که مدعی هستند که سیستم مالی بهتری تولید می‌کنند برنده بازی هستند. و آن‌هایی که در سیستم سنتی هستند و دوباره در لحظات حساس باعث شکست سرمایه‌گذاران شده‌اند همان سیستم‌هایی هستند که نیازمند بررسی بیشترند.

منبع: بلومبرگ

مشاهده خبر

کد مقاله

8185

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۳/۰۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=8185

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات