گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

افزایش قیمت نفت در پی غیبت طولانی نفت ایران در جهان

افزایش قیمت نفت در پی غیبت طولانی نفت ایران در جهان

افزایش قیمت نفت در پی غیبت طولانی نفت ایران در بازار جهانی

سه‌شنبه هفته گذشته شاهد افزایش قیمت نفت در بازار جهانی به بالاترین قیمت آن طی دوسال گذشته بودیم که پس از اظهارات یکی از دیپلمات‌های بلندپایه آمریکا اتفاق افتاد که عنوان کرده بود حتی اگر ایالات متحده و ایران برسر مذاکرات هسته‌ای به‌توافق برسند، باز هم برخی از تحریم‌های آمریکا علیه تهران به‌قوت خود باقی خواهند ماند. این یعنی به‌این زودی‌ها خبری از افزایش عرضه نفت ناشی از بازگشت ایران به بازار نخواهد بود.

در نتیجه، نفت خام برنت ۷۳ سنت (۱ درصد) افزایش داشته و به ۷۲.۲۲ دلار در هر بشکه رسید که بیشترین نرخ قیمتی از تاریخ می ۲۰۱۹ است. نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت (West Texas Intermediate oil) با افزایش ۸۲ سنتی (۱.۲ درصد) به ۷۰.۰۵ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از اکتبر ۲۰۱۸ است.

فیل فلین (Phil Flynn) تحلیلگر ارشد Price Futures Group اعلام نمود که « حتی اگر توافقی درکار باشد، راه بسیار طولانی است. تمام آن‌هایی که منتظر باران نفت هستند ناامید می‌شوند».

چهار دیپلمات، دو مقام ایرانی و دو تحلیلگر در گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کردند که موانع بازگشت به توافق هسته‌ای ایران پیش از سرگیری گفتگوها بین تهران و سران جهان به قوت خویش باقی هستند.داده‌های واردات نفت خام چین افت ۱۴.۶ درصدی در ماه می نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهند که حاکی از وجود فشارها در آینده خواهند بود.هفته‌های اخیر شاهد افزایش قیمت نفت خام بودیم، در سال جاری نفت برنت تقریبا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته و حتی به‌خاطر واکسیناسیون کووید-۱۹ در برخی کشورها، نفت وست تزگاس اینترمدیت(WTI) بسیار فراتر از انتظارها، با بازگشت تقاضا مواجه بوده است.

موانع و محدودیت‌های عرضه اعمال‌شده از سوی سازمان اوپک و متحدانش نیز مزید بر علت افزایش قیمت شدند.اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) اعلام نمود که پیش‌بینی می‌شود تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۱ با ۲۳۰۰۰۰ بشکه در روز (bpd) به ۱۱.۰۸ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند، که البته این رقم نسبت به پیش‌بینی ماه گذشته افت کمتری را نشان می‌دهد.

دو منبع بازاری با اعلام ارقام موسسه نفت آمریکا عنوان نمودند که پس از توافق، موجودی نفت خام آمریکا هفته گذشته ۲.۱ میلیون بشکه کاهش داشت. موجودی بنزین دو میلیون بشکه افزایش داشت و موجودی فراورده‌های نفتی به ۳.۸ میلیون بشکه رسید.

بانک کومرز (Commerzbank) عنوان نمود که «محیط اصلی بازار نفت همچنان مطلوب باقی خواهد ماند: پس‌ از میان برداشتن (هرچند نسبی) محدودیت‌ها، تقاضا برای سوخت نه فقط در ایالات متحده بلکه در اروپا به روند سابق افزایشی خود بازگشته است».

البته برخی هنوز درباره مسیر این بازگشت و احیای تقاضا تردید دارند. مثلا برخی تردید دارند که آیا بریتانیا به‌عنوان یکی از کشورهایی که بیشترین میزان واکسیناسیون در دنیا را داشته، تمام تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال شده قبلی در ۲۱ ژوئن را به‌صورت کامل برمی‌دارد یا خیر.

منبع: Reuters

مشاهده خبر

کد مقاله

8300

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۳/۲۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=8300

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات