گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

با افزایش تقاضا و کاهش موجودی، قیمت نفت تا ۷۵ دلار رسید

با افزایش تقاضا و کاهش موجودی، قیمت نفت تا ۷۵ دلار رسید

با افزایش تقاضا و کاهش موجودی، قیمت نفت تا ۷۵ دلار رسید

  • قیمت نفت برنت به ۷۴.۷۳ دلار رسید و رکورد بیشترین قیمت خود از آوریل ۲۰۱۹ را زده است
  • موسسه نفت آمریکا(API) می‌گوید سهم نفت خام آمریکا به ۸.۵ میلیون بشکه کاهش می یابد

۱۶ ژوئن (خبرگزاری رویترز): قیمت نفت با ادامه پنجمین روز افزایش قیمت در روز چهارشنبه به ۷۵ دلار در هر بشکه رسیده است که بالاترین نرخ نفت از آوریل ۲۰۱۹ تا به امروز است، علت این افزایش نرخ هم بالارفتن تقاضا پس از دوره بهبود پاندمی کرونا و افت موجودی نفت خام در ایالات متحده است.

سازمان نفت آمریکا به نقل از دو منبع بازار اعلام نمود که موجودی نفت خام آن کشور به ۸.۵ میلیون بشکه کاهش یافته است که بسیار بیشتر از پیش‌بینی تحلیلگران است.

قیمت نفت برنت خام ۲۱ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش داشت، ۷۴.۲۰ دلار به ازای هر بشکه در GMT 1000، و پیش از این هم به رقم ۷۴.۷۳ دلار رسیده بود که بیشتر مبلغ از آوریل ۲۰۱۹ تا به امروز است. نفت خام آمریکا با ۱۸ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش به ۷۲.۳۰ دلار رسید که رکورد بالاترین رقم ۷۲.۸۳ دلاری اش از اکتبر ۲۰۱۸ تا به امروز را شکسته است.

استفان برناک (Stephen Brennock) کارگزار نفت شرکت PVM می‌گوید «رشد تقاضا از عرضه پیشی گرفته و همچنان تا ماه‌های آینده این روند ادامه پیدا خواهد کرد».

به واسطه کاهش عرضه سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش معروف به اوپک پلاس (OPEC+)، و بازگشت و احیای تقاضا به روند اصلی در نیمه دوم، نفت برنت در سال جاری ۴۴ درصد افزایش داشت. علیرغم کاهش بازده ثبت شده سال قبل پس از همه‌گیری ویروس کرونا، سازمان اوپک پلاس هنوز هم میلیون‌ها بشکه نفت عرضه روزانه خود را از بازار دریغ می‌کند.

ادوارد مویا (Edward Moya) تحلیلگر ارشد بازار در کارگزاری OANDA عنوان می‌کند که «حتی تاجران و بازرگانان بخش غیرانرژی هم معتقدند که این روند افزایشی قیمت نفت ادامه خواهد داشت».

مدیران شرکت بازرگانی نفتی بزرگ روز پنج‌شنبه اعلام کردند که انتظار می‌رود که در نیمه دوم سال ۲۰۲۰، قیمت‌ها بالای ۷۰ دلار باقی بمانند و تقاضا به همان میزان پیش از پاندمی بازگردد.

از آنطرف تحلیلگران می‌گویند که چشم‌انداز افزایش قریب‌الوقوع صادرات نفتی ایران چندان محتمل نیست. مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن درباره ازسرگیری توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ روز شنبه در وین ازسر گرفته می‌شود.

 منبع: reuters

مشاهده خبر

 

کد مقاله

8659

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۳/۲۶

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=8659

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات