گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

دیگر خبری از افزایش قیمت برخی کالاها در سال ۲۰۲۱ نیست

دیگر خبری از افزایش قیمت برخی کالاها در سال ۲۰۲۱ نیست

با تمام حرف و حدیث‌ها درباره شکوفایی و رونق کالاها، برخی بازارها در کل این یک سال هیچ درآمدی نداشتند و تعداد دیگری هم به این موج اضافه شدند و تقریبا آن‌ها هم درآمد و بازدهی ندارند.

معاملات آتی سویا در سال ۲۰۲۱ از روند پیشرفت و پیشروی خود عقب‌نشینی کرده‌اند و در ماه می به بیش از ۲۰ درصد بیشترین میزان سود هشت ساله خود رسیدند، درحالی‌که این افت و نوسان در ذرت و گندم هم مشاهده شده است. شاخص بازار نقد غلات بلومبرگ(Bloomberg Grains Spot Subindex)بیشترین میزان افت را از سال ۲۰۰۹ به بعد در روز پنج‌شنبه پیش از افزایش در روز شنبه داشته است چرا که بازار برخی ضررها را جبران کرده است. پلاتین از دیگر کالاهایی است که رقبای بزرگش از میدان رقابت محو شدند، درحالی‌که نیکل، قند و شکر، و حتی الوار هم تزلزل را تجربه کرده‌اند.

این واقعیت که برخی بازارها درحال افول و سقوط هستند درحالی‌که بازارهای دیگری مثل بازار نفت خام و قلع، نبض بازار را در دست گرفته‌اند، بر این نکته تاکید دارد که این مجموعه چطور به بازگشایی اقتصادها و توسعه و اشاعه دوباره‌شان واکنش نشان می‌دهد. هرچند که تقاضا برای این مواد رشد چشمگیری داشته است، اما جریان باد در رابطه با سایر کالاها موافق نیست مثل تسهیل و رفع نگرانی‌های عرضه سویا و عدم اطمینان سیاست پولی در رابطه با طلا و نقره.

با توجه به افزایش نرخ بهره، بالا رفتن قیمت دلار و تلاش چین برای کاهش نرخ تورم، قیمت برخی از این اقلام در این هفته در شاخص بانک مرکزی آمریکا رکورد زده است. این کشور آسیایی گفته است که این فلزات را در زمان مقتضی از خزانه دولتی آزاد می‌کند تا قیمت‌ها به همان حالت اولیه عادی بازگردند و این موج غیرعادی در قیمت کالاها بخوابد.

میاکل کوکو رئیس فروش صندوق های تامینی فلزات و مواد انبوه شرکت StoneX می گوید: «به لطف حمایت تمام قد بانک مرکزی از دستورالعمل‌های دولت چین طی هفته‌های گذشته، کاهش ریسک در اولویت قرار گرفته است. انگیزه‌های بانک مرکزی به بازارها کمک کرد تا در بهار ۲۰۲۰ قوت و جان بگیرند، و حالا به‌نظر می‌رسد که تقریبا همه‌چیز از نو شروع شده باشد».

حتی برخی از بازارهایی که این بازگشایی مجدد کاملا به‌نفع‌شان بوده شاهد پسرفت بوده‌اند، که در این میان مس با گذراندن بدترین هفته طی یک سال اخیر، صدرنشین است. خسارت دیرکرد تحویل بیشتر کالاها و فصلی بودن‌شان به‌خاطر رکود اخیر است، چرا که قراردادهای آتی تمدید می‌شوند، در حالیکه بهترشدن آب و هوا به قیمت بسیاری از فرآورده‌های کشاورزی صدمه زده است.

  • معاملات آتی سویا در شیکاگو روز جمعه بیشتر از ۲ درصد افزایش داشته است، اما هنوز هم با حدود ۱۱ درصد ضرر هفتگی که بدترین بازده هفت سال گذشته است رکورددار است. ذرت و گندم هم بخشی از افت روز پنج‌شنبه‌شان را جبران کرده‌اند.
  • پس از ضررهای روز پنج شنبه، فلزات پایه هم بازار آشفته‌ای داشتند. مس در بازار بورس فلزات لندن ۰.۸ درصد کاهش داشته و به بیشترین ضرر هفتگی از مارس ۲۰۲۰ رسیده است و نیکل ۰.۹ درصد افزایش داشته و سنگ آهن ۱.۲ درصد افت در سنگاپور را تجربه کرده است.
  • فلزات قیمتی پس از افت قابل ملاحظه، بازگشت قیمتی داشتند. ۱.۱ درصد افزایش برای طلا و ۳ درصد افزایش برای پالادیوم پس از رکود ۱۱ درصدی روز پنج‌شنبه ثبت شده است.
  • معاملات آتی چینی یک‌شبه شکست خوردند. کلزا و روغن سویا افت قیمت داشتند و این رکود در مس و روی هم مشاهده شد.

منبع: Bloomberg

مشاهده خبر

کد مقاله

8683

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۳/۲۹

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=8683

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات