گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

پافشاری گلدمن ساکس به پیش بینی افزایش قیمت نفت تا ۸۰ دلار

پافشاری گلدمن ساکس به پیش بینی افزایش قیمت نفت تا ۸۰ دلار

گلدمن ساکس بر پیش بینی خود مبنی بر اینکه، نفت خام برنت در تابستان امسال با بهبود تقاضا به ۸۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید، پافشاری میکند.

این بانک سرمایه گذاری در یادداشتی به نقل از رویترز گفت: “افزایش نرخ واکسیناسیون منجر به افزایش تحرک در ایالات متحده و اروپا شده، همچنین تقاضای جهانی در ماه گذشته ۱.۵ مگابایت در روز (میلیون بشکه در روز) افزایش یافته و به ۹۶.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.”

موسسه گلدمن ساکس ابتدا گمان داشت که قیمت نفت برنت، امسال در مارس ۸۰ دلار باشد، اما انتظار میرود این افزایش قیمت در سه ماهه سوم سال جاری اتفاق بیفتد.

سپس، در ماه آوریل، این بانک پیش بینی خود را تکرار و خاطرنشان کرد؛ “میزان تغییر در حجم تقاضای پیش رو، تغییری که عرضه نمی تواند پاسخگوی آن باشد را نباید نادیده گرفت.”

یک ماه بعد، تحلیلگران گلدمن نوشتند که ” افزایش تقاضای ناشی از واکسناسیون در برابر عرضه ناهمسان، از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت نفت و به عنوان سناریوی اصلی، دست نخورده باقی خواهد ماند” ؛ که اشاره به احتمال توافق ایالات متحده و ایران در مورد برنامه هسته ای این کشور که منجر به لغو تحریم های ایالات متحده میشود، دارد.

لغو تحریم های ایالات متحده علیه ایران به مصداق یک خبر نزولی برای قیمت نفت تلقی می شود، اما ناظران در مورد میزان دقیق تاثیر آن نظرات متفاوتی دارند. به گفته گلدمن، بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی تأثیر قابل توجهی در پویایی تقاضا و همچنین قیمت‌ها نخواهد داشت.

در اوایل این هفته، لغو برخی تحریم ها در خصوص چندین شخص و شرکت در ایران از سوی ایالات متحده باعث کاهش قیمت‌ها شد که کمی بعد به سطوح قبلی برگشتند. در همین حال، اوپک گفته است که انتظار میرود در سال جاری تقاضای نفت شش میلیون بشکه در روز افزایش یابد، از طرفی آژانس بین المللی انرژی نیز پیش بینی کرد که این میزان ۵.۴ میلیون بشکه در روز امسال و ۳.۱ میلیون بشکه در روز دیگر در سال آینده به مقادیر تقاضای جهانی اضافه خواهد شد، تغییری که نه تنها ما را به سطوح قبل از همه گیری بازمی گرداند بلکه فراتر از آن نیز می رود تا به میزان ۱۰۰.۶ میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی، برساند.

منبع: راشاتودی

مشاهده خبر

کد مقاله

8693

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۳/۳۰

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=8693

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات