گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

افت شدید بازار روی

افت شدید بازار روی

قیمت فلز روی در تعارض با این پیش‌بینی‌ها و انتظارات معمول است که عرضه بیش از حد، فشار نزولی زیادی روی قیمت‌ها می‌گذارد. به نحوی که که قیمت بالای سه هزار دلار در تن ماه گذشته را در این فلز شاهد بودیم. اگرچه قیمت روی از این پیک‌ها پایین آمده و درحال حاضر قیمتش کمتر از ۲۹۰۰ دلار در هر تن به صورت نقد و سه ماهه در بازار LME است، با این وجود علیرغم عدم علاقه سرمایه گذاران، قیمت آن همچنان در نرخ‌های بالایی یکه تازی می‌کند.

روند قیمتی روی

بورس معاملات آتی شانگهای (Shanghai Futures Exchange) امسال در زمینه آلومینیوم و مس از بورس لندن جلو زده است. هرچند، حتی قیمت روی در بورس معاملات آتی شانگهای هم این ماه کاهش داشته است. بیشتر فلزات وارد بازاری شده اند که موقتا هیچ نوسانی ندارد. در گزارشی که رویترز منتشر کرده است طبق برآورد گروه پژوهشی بین‌المللی سرب و روی، بازار روی فقط در فاصله ماه های ژانویه تا آوریل در مقایسه با مازاد ۲۵۶۰۰۰ تنی آن در همین فاصله بین ژانویه تا آوریل سال گذشته، مازاد عرضه-تقاضای ۳۱۰۰۰ تنی را ثبت کرده است. براساس پیش‌بینی‌های اوایل آوریل این مازاد در سال جاری به ۳۵۳۰۰۰ تن می‌رسد.

به نقل از رویترز، بخش فرآوری چین بازار کم رونق‌تری نسبت به پیش‌بینی‌ها و انتظارات بود. تولید فلزات تصفیه شده چین در ماه می به نسبت آوریل، ۸.۲ درصد کاهش داشت که علتش قطع برق در دوران اوج خشکسالی استان یوان بود.

تولید برق از طرح‌های هیدروالکتریکی به واسطه بارندگی کم امسال با شکست مواجه شد و بر روند فلزات ذوب، روی و آلومینیوم تاثیر گذاشت. استان یوان چین مرکز ۱۲.۵ درصد تولید روی پالایشگاهی چین است. فصل بارندگی که معمولا اوایل تابستان شروع می شود دغدغه ها و نگرانی های مربوط به تامین ذخایر آب را کمتر می کند. خبرگزاری رویترز به آنالیز بانک استرالیایی مکواری (Macquarie Bank) اشاره دارد که پیش‌بینی کرده بازار روی برای فلزات پالایش شده و کنستانتره از اواخر تابستان به بعد دوباره به حالت عادی بازمی‌گردد.

افت و رکود پیش‌رو

بیشتر تحلیلگران این مسئله را شروع افت و نزول طولانی مدت قیمت روی می‌دانند که یک دهه طول می‌کشد، چرا که عرضه معادن افزایش یافته و کاهش تولید فولاد چین، تقاضا از بخش گالوانیزه‌ها را کاهش داده است. چین در دو سال گذشته واردکننده اصلی فلزات پالایش شده بود. هرچند که پیش بینی می‌شود این کشور از اواسط این دهه به صادرکننده اصلی تبدیل شود. به این ترتیب عرضه بیشتری به بازار جهانی اضافه می‌شود و فشار روی قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

در حال حاضر، اداره ملی غذا و ذخایر استراتژیک چین دارد کارش را انجام می‌دهد و از طریق حراجی و مزایده ها ذخایرش را ترخیص می‌کند، اولین آن ۳۰۰۰۰ تن برای ماه آینده است. به این ترتیب میزان دسترس‌پذیری بیشتر شده و قیمت‌ها هم برای نیمه دوم سال جاری بهتر می‌شود.

 

منبع :Oilprice

مشاهده خبر

کد مقاله

8827

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۴/۱۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=8827

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات