گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

آیا جهان به زندگی پیش از پاندمی باز می گردد؟

آیا جهان به زندگی پیش از پاندمی باز می گردد؟

شاخص جهانی وضعیت عادی

 

از زمان شروع پاندمی ویروس کرونا در اوایل سال ۲۰۲۰ این سوال برای خیلی‌ها پیش آمده که چه زمانی جهان به حالت طبیعی قبل خود باز می‌گردد. اما هنوز هم مشخص نیست که آیا همه چیز به حالت اولیه قبل خود برمی‌گردد یا خیر: به‌نظر می‌رسد که دورکاری همچنان ادامه داشته باشد، و دیگر سینما رفتن به محبوبیت دوران پیش از پاندمی خود باز نگردد.

نشریه اکونومیست (Economist) از «شاخص وضعیت عادی» برای پیگیری رفتارهایی استفاده کرده که به واسطه پاندمی تغییر کرده و تغییر می‌کنند. این شاخص، خود هشت زیرشاخص دارد که به سه حوزه تقسیم می‌شوند. گروه نخست حمل و نقل و مسافرت است: حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ؛ میزان ازدحام ترافیک در این شهرها؛ و تعداد پروازهای داخلی و خارجی. شاخص دوم به حوزه تفریح و سرگرمی برمی‌گردد: مدت زمانی که بیرون از خانه سپری می‌شود؛ درآمد باکس آفیس‌های سینما (مقیاس حضور در سینما)؛ و حضور در رویدادهای ورزشی حرفه‌ای. شاخص سوم به خرده فروشی و کار مربوط می شود: شمار افرادی که به فروشگاه ها می آیند؛ و اشتغال ادارات (با تعداد حضور در محیط کار در شهرهای بزرگ محاسبه می شود).

این شاخص ۵۰ اقتصاد بزرگ دنیا را دربر می‌گیرد که ۹۰ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) دنیا و ۷۶ درصد کل جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند. مقیاس جمعی، میانگین وزنی جمعیت نمره هر کشور است. برای سهولت مقایسه، میزان فعالیت پیش از پاندمی ۱۰۰ درنظر گرفته شده است.

فعالیت کلی

شاخص جهانی وضعیت عادی به واسطه محدودیت‌های سفت و سختی که بیشتر کشورها برای شهروندان‌شان اعمال نمودند در مارس ۲۰۲۰ سقوط کرد. در آوریل ۲۰۲۰ این شاخص به ۳۵ رسید و پس از آن به تدریج طی ماه های بعدی روند بهبود پیدا کرد. امروزه این شاخص روی عدد ۶۹ ایستاده است که نشان می‌دهد جهان تقریبا نیمی از راه بازگشت به زندگی پیش از پاندمی را طی کرده است. شاخص‌هایی مثل ازدحام ترافیک و ساعات بیرون از خانه به نسبت سایر شاخص‌ها بخصوص شرکت در مسابقات ورزشی و پروازها بازگشت سریع‌تری داشتند. این میانگین جهانی، تفاوت‌های زیادی را در کشورهای مختلف نشان می‌دهد.

فعالیت‌ها در هیچ کدام از کشورهای مورد بررسی به حالت طبیعی و عادی قبل پاندمی بازنگشته است. چین در طول جشن‌های سال جدید در فوریه تا حدی به خاطر رکوردشکنی بلیت‌های باکس آفیس به دوران پیش از پاندمی بازگشت اما درحال حاضر در رتبه‌های میانی قرار دارد. هنگ کنگ که اقدامات موثری درمقابل ویروس منحوس کرونا اعمال نمود و آمار مرگ و میر نسبتا پایینی داشت درحال حاضر در صدر جدول ما قرار دارد و تنها کشوری است که شاخص حالت طبیعی در آن بالای ۱۰۰ است. مالزی که با موج مرگباری از عفونت و آلودگی ویروسی سویه دلتا مواجه شده که سرایت‌پذیری آن چند برابر سویه های دیگر است، در قعر این جدول جا خوش کرده است.

دو جدول زیر، تغییر این شاخص طی دو هفته اخیر را نشان می‌دهند. امتیاز چین بیشترین افزایش را داشته است که عمدتا به خاطر افزایش اخیر سینما رفتن چینی‌ها بود. درحالیکه، نمره ویتنام در هفته های اخیر افت بیشتری داشته است. حضور در ادارات و حمل و نقل عمومی در شهر هو چی مینه (Ho Chi Minh) با موج سهمگین آلودگی‌ها کاملا مختل شده اند.

حمل و نقل و مسافرت

حمل و نقل عمومی از زمان شروع پاندمی بازگشت قدرتمندانه‌ای داشت. میزان ازدحام ترافیک هم دوباره برگشته است. بواسطه محدودیت های سخت دولتی، پروازها در انتهای لیست هستند.

تفریح و سرگرمی

در آوریل ۲۰۲۰ زمانی که قرنطینه در شدیدترین و سخت گیرانه‌ترین حالت خود بود، براساس میانگین جهانی این شاخص، مدت ساعاتی که مردم بیرون از خانه سپری می‌کردند ۲۰ درصد افت داشت. درحالی که، بسته شدن سینماها و استادیوم‌های ورزشی باعث شد که فعالیت این مکان‌ها به صفر برسد. از آن زمان به بعد هم روند بهبود و بازگشایی بسیار کندی داشتند. شاید دیگر سینماها هیچ وقت به حالت طبیعی قبلی خود برنگردند.

کار و خرده فروشی

دو ویژگی برتر پاندمی کووید-۱۹ برگزاری جلسات از طریق اپلیکیشن زوم (Zoom) و خرید از طریق آمازون (Amazon) هستند. بیشتر کارمندان به تداوم انعطاف پذیری ساعات کاری وابسته شده‌اند؛ نرخ حضور در ادارات احتمالا هیچ‌گاه به میزان پیش از کرونا باز نگردد. اما حضور در فروشگاه های کوچک از اواسط سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

منبع: economist
مشاهده خبر

کد مقاله

9015

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۵/۱۱

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9015

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات