گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

فرهنگ سازی سازمانی در عصر دورکاری

فرهنگ سازی سازمانی در عصر دورکاری

داستان موفقیت ۳ کسب و کار کوچک در این زمینه:

جمعه های انعطاف پذیر، توانمندسازی کارکنان و حل مشکلات به روش های خلاقانه، همه به این شرکت‌ها کمک کرد تا کارکنان جدیدی را در طول همه گیری کرونا به کار گیرند.

وب سایت Siete Family Foods ، مانند اکثر وب سایت های شرکتی، بنیانگذاران خود را به نمایش می گذارد. اما تقریباً ۹۸ کارمند این شرکت را نیز به نمایش میگذارد، که شامل عکس های دوران کودکی و “دو حقیقت و یک دروغ” برای هر فرد است. تعداد کل کارکنان در وب سایت فهرست خواهد شد، اما شرکت Siete به سرعت در حال رشد است بطوریکه نمی تواند تمام کارکنانی که به تازگی مشغول شده اند را سر وقت به لیست وب سایت خود اضافه کند : در طول همه گیری بیش از ۳۰ کارمند؛ از جمله سه نفر در اوایل ماه جاری، به جمع کارکنان خود اضافه کرده است.

بازدیدکنندگان باید تصمیم بگیرند که ورونیکا گارزا، که برند غذاهای بسته بندی شده بدون دانه را به همراه برادرش، میگوئل و مادرش آیدا تأسیس کرده است، در مورد اینکه آیا او خواننده اصلی یک گروه بوده، در سه دوره مسابقه دو ماراتن شرکت کرده و یا در یک مسابقه ملی تشویق حالش به هم خورده، دروغ می گوید یا خیر. (حقیقت این است که او در ماراتن شرکت نکرده است.)این شرکت از مشتریان خود می خواهد که تیم خدمت دهنده را بشناسند و همینطور اینکه اعضای تیم یکدیگر را مانند خانواده خود بشناسند. با توجه به اینکه بسیاری از کارکنان قبل از همه گیری از خانواده گارزا بودند، از جمله والدین، خواهر و برادر و پسر/دختر عمو، مشکل عمده ای برای آن ها نبوده است.

میگوئل گارزا ، مدیر اجرایی می گوید : “ما پیش از هر چیزی خانواده هستیم، در اولویت دوم نیز خانواده هستیم، و انجام تجارت در اولویت سوم ماست.”

اما ایجاد فرهنگ خانوادگی در طول همه گیری، با افرادی که از راه دور کار می کنند، سخت تر شد. شرکت های در حال رشدی مانند Siete برای یافتن راه هایی که استخدام های جدید و دورکار احساس کنند که بخشی ازکسب و کار هستند، در زمانی که نمی توانند شخصاً ملاقات کنند، دچار مشکل شده اند. بدون هیچ سرنخ و اطلاعی از محیط دفتر و سیستم های موجود، چگونه می توانید فرهنگ شرکت را یاد بگیرید؟

کسب و کارهای کوچک و همینطور بزرگ با این مشکل روبرو هستند، اگرچه این مشکل برای شرکت های کوچک که ممکن است منابع انسانی یا فرهنگ مشخصی نداشته باشند، حادتر است و به احتمال زیاد این چالش شرایط بدتری پیدا خواهد کرد زیرا نوع دلتا ویروس کرونا برنامه های برگشت به دفتر را به تعویق می اندازد و ساختارهای ترکیبی(ترکیبی از دورکاری و حضور در محل کار) دائمی می شوند. یک مقاله از دفتر ملی تحقیقات اقتصادی می گوید حداقل ۲۰ درصد از روزهای کاری آمریکایی ها حتی پس از همه گیری، از خانه خواهند بود.

مدیر شرکت Siete  از وب سایت خود سرنخی گرفت و به واسطه آن یک بازی توسعه داد. استخدام کنندگان جدید یک کارت بینگو دریافت می کنند که لیست استعدادها و داستان های پنهان کارکنان فعلی را فهرست می کند و از آنها خواسته می شود تا زمانی که آنها به “بینگو” نرسیدند، با آنها تماس تصویری برقرار کنند.

آقای گارزا گفت : “این کار بسیار سرگرم کننده است. حتی برای افرادی که در حال حاضر در تیم هستند سرگرم کننده است.” (او عاشق ژانر کمدی عاشقانه است و فرانک سیناترا را دوست دارد، اما هر آخر هفته به دیدن موسیقی زنده نمی رود.)

قبل از همه گیری، کارکنان غالباً در دفتر آستین در تگزاس آشپزی میکردند، غذا می خوردند و با هم تمرین می کردند، با این وجود آقای گارزا دائماً در جستجوی راه هایی برای گسترش این همکاری در خانه های کارکنان است. شرکت Siete با دانستن اینکه چقدر آمادگی جسمانی برای تیم اهمیت دارد، برای کارکنان خود، با انتخاب خودشان؛ دمبل یا سیستم TRX خریداری کرد و خود آقای گارزا نیز میزبانی تمرینات را با Zoom به عهده گرفت.

سلامتی خوب نیز از اصول اصلی شرکت است. هنگامی که ورونیکا گارزا با شرایط خود ایمنی تشخیص داده شد، برای مقابله با آن رژیم غذایی بدون دانه را در پیش گرفت. تمام خانواده در این رژیم به او ملحق شده و به سرعت متوجه شدند که جایگزین مناسبی برای تورتیلا و سایر غذاهای مکزیکی که دوست دارند وجود ندارد.

آقای گارزا گفت: “پیش گرفتن رژیم بدون دانه می‌تواند واقعا منزوی کننده باشد، به ویژه در فرهنگی که غذا بسیار مهم است.”

خانم گارزا شروع به تولید آزمایشی یک تورتیلا(نان نازک به سبک مکزیکی) با آرد بادام کرد. وقتی مادربزرگش آن را به خوبی نمونه واقعی تورتیلای خود اعلام کرد، دو خواهر و برادر و مادرشان تصمیم گرفتند که Siete را راه اندازی کنند. این قضیه برای هفت سال پیش است؛ امروزه این نام تجاری در ۱۶۰۰۰ فروشگاه از جمله Whole Foods و Kroger به فروش می رسد و پیش بینی شده در سال جاری ۲۰۰ میلیون دلار فروش داشته باشد.

آقای گارزا همچنین خاطر نشان کرد ؛ این وقایع به این معنی است که Siete ارتباط و سلامت تیم را بر بهره وری اولویت قرار می‌دهد. این سازمان به طور مرتب از کارکنان برای سنجش نیازها و تطبیق خط مشی‌ها نظرسنجی می کند. همانطور که مردم احساس فرسودگی بیشتری می کردند، شرکت Siete برنامه هایی مثل؛ جمعه های بدون جلسه زوم و بدون جلسه را برگزار کردند.

آقای گرزا گفت: “ممکن است ما با در اولویت قرار ندادن بهره وری در اشتباه باشیم، اما وقتی به تیم های ورزشی نگاه می کنم به این نتیجه رسیدم که بهترین تیم ها بر ارتباط متمرکز هستند.” وقتی هم تیمی خود را بشناسید، اعتماد ایجاد می شود و شما به عنوان عضوی از تیم بهره وری بیشتری خواهید داشت تا اینکه به تنهایی کار کنید.”

البته فرهنگ های تجاری که به اندازه کافی برای اداره دورکاری و حضور ترکیبی کارمندان موثرند به اندازه تنوع بین شرکت ها، متفاوت اند. هرچند که یک مبنای اساسی وجود دارد: نامه های پیشنهادی استاندارد، اطلاعات مفید و شفاف درباره حقوق و دستمزد به همراه  یک دفترچه راهنمای قوی برای کارکنان. این ها گفته های تولیتیا کورنویبل، مدیر مسئول درآمد عملیاتی شرکت Gusto ، یک شرکت خدمات حقوق و دستمزد که به کسب وکارهای کوچک و متوسط خدمات می دهد، است.

او همچنین خاطر نشان کرد که این موارد کافی نیستند، به ویژه در بازار کاری با این حد از کمبود کارمند؛ “شما باید واقعا مطمئن شوید که تجربه کارکنان گرم و انسانی است.”

جاش آلبرشتسن وقتی متوجه شد که نمی تواند تمام اسناد و مدارک شرکتش را که در لهی، یوتا تاسیس کرده و به سرعت در حال رشد بود مدیریت کند، شرکت Gusto را برای کمک به خود به کار گرفت. در مارس ۲۰۲۰ ، این شرکت فقط ۱۵ کارمند و ۴۰۰ پیمانکار مستقل در سراسر کشور داشت. یک سال بعد ، علاوه بر انبوه پیمانکارانی که داشت، ۵۰۰ کارمند نیز استخدام کرده بود.

قبل از همه گیری، شرکت Cortex با بیمارستان ها و سایر مراجعین قرارداد بست تا برای بیماران تازه ترخیص شده، خدمات پرستاران ماهری که آن‌ها را بصورت مداوم و از طریق تماس های تلفنی چک کند، ارائه دهد. بنابراین در مقیاس ملی برای برآوردن نیاز پرستاران به منظور ردیابی تماس، پیگیری های مراقبتی و اطلاعات مربوط به واکسن، در بهترین شاخه کسب و کار قرار داشت.

آقای آلبرشتسن گفت: “ما به سرعت در حال استخدام بودیم، حتی نمی توانستیم به متقاضیان سلام کنیم. ما  بیشتر متقاضیان کار پرستاری را طی دو یا سه روز از وضعیت “پیشنهاد ارائه شده” تا “مشغول به کار” میرساندیم و فقط مشغول برنامه ریزی برای قرار دادن آن ها در شیفت های کاری بودیم.”

او سعی کرد روند استخدام را با استفاده از خدمات شرکت DocuSign مدیریت کند، اما به سرعت متوجه شد که در رعایت و استخدام بین ایالتی تخصصی ندارد. او به فردی نیاز داشت که بتواند اعضای تیم را بدون مشکل مدیریت کند، مزایا کارمندان را مدیریت کند و به سوالات حقوق و دستمزد پاسخ دهد.

بکارگیری شرکت Gusto به آقای آلبرشتسن این اجازه را داد تا بر فرهنگ شرکت خود، که او آن را با عناوینی مانند؛ مهربانی، ارتباط شفاف و سازگار و ذهنیت کارآمد تعریف می کند، تمرکز کند. او به سرعت قدرت را غیر متمرکز ساخت و یک کارمند تمام وقت را برای نظارت بر پرستاران استخدام کرد. آن شخص به سرعت رهبران دیگر را شناسایی کرد و به آنها قدرت تصمیم گیری داد.

آقای آلبرشتسن گفت: “او ثابت کرد که میتواند تمام انتظارات ما را به نحو احسن برآورده کند. ما متوجه شدیم که مدیر اجرایی آینده داری داریم.”

تیم ها از بستر پیام رسانی Slack برای برقراری ارتباط سریع استفاده می کنند و کانال های Cortex به صورت شبانه روزی کار می کنند تا همیشه یک مدیر اجرایی در دسترس باشد و به سوالات فوری پرستاران پاسخ دهد. این شرکت سیستم های نظرسنجی و ابزارهای مدیریت جامعه را توسعه داد تا کشف کند تیم ها در شرایط واقعی چه نیازهایی خواهند داشت.

فوریت ماههای اولیه از بین رفته و روند استخدام کند شده است، اما کارکنان تمام وقت در Cortex ریزشی نداشته اند. تمرکز کارکنان بر فروش نرم افزار و پلتفرم استخدام به شرکت های مراقبت بهداشتی است که به ابزارها و خدمات Cortex نیاز دارند که در طول همه گیری ایجاد شده است. تغییر بزرگ دیگر این است که آنها دفتر را رها کرده اند. Cortex در حال حاضر ۱۰۰ درصد مجازی است.

آقای آلبرشتسن گفت: “کووید ذهنیت ما را کاملاً تغییر داد.” “کارکنان ما در خانه بسیار پربارتر بودند.”

بهره وری به یک مسئله قطبی تبدیل شده است. رید هیستینگز، مدیر اجرایی Netflix ، کار از راه دور را “کاملا منفی” نامید. سرویس نظرسنجی آنلاین Digital.com اخیراً از ۱۵۰۰ مالک مشاغل کوچک نظرسنجی کرده و تقریبا نیمی از آنها گفته اند بهره وری کارکنان در طول همه گیری کاهش یافته است.

کار برخی صنایع مانند خرده فروشی و مهمانداری باید به صورت حضوری باشد. در برخی دیگر، مانند تولید، کار از راه دور را می توان با حل مشکلات خلاقانه انجام داد. آدام بری، مدیر اجرایی و یکی از بنیانگذاران سازنده هواپیماهای بدون سرنشین Skydio ، گفت که کلید اصلی کار، ایجاد فرهنگ توانمندسازی و پاسخگویی در سطح بالا است.

شرکت Skydio سیستمی را راه اندازی کرد که در آن یک مهندس سخت افزار قطعات را در دفتر برمی داشت ، آنها را مونتاژ می کرد و سپس محصول را به شخص دیگری میدهد و محصول را برای بررسی بیشتر در آنجا می گذاشت . مهندسان نرم افزار از طریق اینترنت به آن متصل می شوند و سپس از طریق اشتراک صفحه نمایش از راه دور در یک دفتر برای کار بر روی کد همکاری میکردند.

آقای بری گفت: “ما واقعاً کارهای دیوانه واری انجام می دادیم.” “ما دریافتیم که بسیاری از کارکنان دارای آزمایشگاه های خانگی هستند و به عنوان سرگرمی روی این موارد کار می کنند.”

او به کارکنان استقلال زیادی داد تا ایده های جدید را امتحان کنند و نقش او این بود که تضمین کند آنها هر چیزی را که برای عملکرد خوب لازم دارند در اختیار داشته باشند. و پاداش این عمل را نیز دریافت کرد: در طول همه گیری، Skydio تعداد کارکنان خود را به بیش از دو برابر که چیزی ۳۰۰ نفر است افزایش داد و پس از جمع آوری ۱۷۰ میلیون دلار سرمایه توسط شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر Andreessen Horowitz ، به حدود ۱ میلیارد دلار ارزش گذاری شد.

با این وجود ، آقای بری می خواست راه هایی برای حفظ ارتباط تیم پیدا کند. در روزهای اولیه همه گیری، این به معنای تلاش برای ایجاد فضایی مرفه بود. او یک تئاتر ماشینی در نزدیکی دفتر Redwood City خود در کالیفرنیا اجاره کرد و فیلم علمی تخیلی “جاذبه” را روی پرده به نمایش درآوردند.

آقای بری گفت: “ما عاشق چیزهایی هستیم که پرواز می کنند ، بنابراین ما یک فیلم هوانوردی تماشا کردیم.”

اخیراً، او می خواهد روند تیم سازی و رویدادها مطابق با ارزش های شرکت باشد. به عنوان مثال، صنعت هواپیماهای بدون سرنشین بیشتر مورد علاقه مردهاست، بنابراین آقای بری روزی را به عنوان “روز پرواز زنان” میزبانی کرد و از کارمندان زن Skydio که خواه در فروش یا مهندسی هستند، دعوت کرد تا یک روز را با هواپیماهای بدون سرنشین در ساحل بگذرانند. سپس این شرکت به شرکت کنندگان علاقمند به تبدیل شدن به یک خلبان هواپیمای بدون سرنشین آموزش های لازم را ارائه داد. دوسوم حاضران این پیشنهاد را پذیرفتند.

کارکنان بیشتری شروع به بازگشت به دفتر می کنند، اما آقای بری تصمیم گرفته است که Skydio همیشه یک محیط کاری ترکیبی را ارائه دهد. بسیاری از جلسات به صورت دیجیتالی باقی می مانند تا افراد بدون توجه به  اینکه کجا هستند، بتوانند در آن شرکت کنند.

آقای بری می گوید: “بسیاری از ما مزیت آرامش و تمرکز را احساس می کنیم که دسترسی به آن در محیط اداری دشوار است.”

Skydio همچنین در حال ایجاد تحول در جنبه های اداری خود است. در گذشته ، آقای بری بر ملاقات های تصادفی اداری با هدف آشنایی کارکنان جدید تکیه می کرد. او در حال برنامه ریزی زمان های ملاقات با آنهاست.

وی گفت: ” با توجه به مرحله و اندازه شرکت ما، اینها همه کارهایی است که باید بالاخره انجام می دادیم .”

 

منبع: nytimes
مشاهده خبر

 

 

کد مقاله

9174

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۶/۰۶

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9174

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات