گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

پیش بینی اپک از تعویق قیمت تقاضای نفت

پیش بینی اپک از تعویق قیمت تقاضای نفت

  • پیش بینی می شود که رشد تقاضای سال ۲۰۲۱ در ۹۶/۵ mln bpd بماند
  • در سال ۲۰۲۲ شاهد خواهیم بود که تقاضا بیشتر از میزان پیش از پاندمی برمی گردد
  • تولید ماه اوت اوپک (OPEC) به بیش از ۱۵۰۰۰۰ بشکه در روز می رسد چرا که اوپک پلاس (OPEC+) کاهش ها را جبران می کند

لندن، ۱۳ سپتامبر (خبرگزاری رویترز): اوپک روز دوشنبه، پیش بینی تقاضای جهانی نفت خود برای سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ را به خاطر سویه دلتا ویروس کرونا اصلاح نمود و عنوان کرد بهبودهای بیشتر تا سال آینده به تعویق می افتند زمانی که مصرف از میزان پیش از دوران پاندمی فراتر رود. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه اعلام نمود که پیش بینی می کند تقاضای نفت در سه ماهه پایانی ۲۰۲۱ به متوسط ۹۹.۷۰ میلیون بشکه در روز (bpd) برسد که ۱۱۰۰۰۰ بشکه در روز کمتر از پیش بینی ماه گذشته است. اوپک در این گزارش عنوان می کند که «افزایش ریسک ابتلا به سویه دلتا کووید-۱۹، آینده تاریک و مبهمی را برای تقاضای نفت در سه ماهه پایانی سال رقم زده است.

درنتیجه، تقاضای نفت نیمه دوم سال ۲۰۲۱ کمی پایین تر آمده و تا حدی بهبود تقاضای نفت در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ را به تعویق می اندازد».

دولت ها، شرکت ها و تاجران سرعت بهبود و بازیابی تقاضای نفت از سقوط سال قبل را به دقت زیرنظر گرفته اند. براساس پیش بینی اوپک، بازگشت سریع تر می تواند باعث افزایش قیمت شود و این دیدگاه را به چالش بکشد که تاثیر همه گیری ممکن است مصرف را برای بلندمدت یا همیشه محدود کند.

پس از انتشار این گزارش، نفت با قیمت بالای ۷۳ دلار برای هر بشکه داد و ستد می شد. قیمت ها در سال جاری بیش از ۴۰ درصد افزایش داشتند، و با امید به بهبود اقتصادی و کاهش عرضه اوپک پلاس افزایش داشتند، اگرچه دغدغه و نگرانی های سویه دلتا افزایش داشته و دو برابر شده است.

علیرغم تجدیدنظر نزولی به سمت سه ماهه چهارم و پایانی سال، اوپک می گوید که تقاضای جهانی نفت که در کل سال ۲۰۲۱ تا ۹۶.۵ میلیون بشکه در روز یا ۶/۶ درصد افزایش داشته است، عملا تغییری با ماه قبل نکرده است.

پیش بینی رشد تقاضا سال ۲۰۲۲ برابر است با ۱۵/۴ میلیون بشکه در روز در مقایس با ۲۸/۳ میلیون بشکه در روز گزارش ماه آخر و برآورد ۲/۴ میلیون بشکه ای که منابع اوپک در آخرین نشست این گروه در روز یکم سپتامبر ارائه دادند. اوپک می گوید که «سرعت بهبود تقاضای نفت درحال حاضر بهتر و قدرتمندتر شده و عمدتا در سال ۲۰۲۲ اتفاق می افتد. با بالاتر رفتن نرخ واکسیناسیون، انتظار می رود که بهتر بتوان پاندمی کووید را مدیریت نمود، و فعالیت های اقتصادی و جابجایی ها به دوران پیش از این همه گیری مرگبار برخواهند گشت.»

دیدگاه بیشترین تقاضا

یکی از مشاوران کشورهای مصرف کننده که آخرین گزارش ماهانه خود را روز سه شنبه منتشر کرده است می گوید با توجه به تغییرات اخیر، اوپک همچنان بالاترین رقم رشد تقاضا میان سه موسسه اصلی پیش بینی کننده نفت یعنی خودش، دولت آمریکا، و آژانس بین المللی انرژی را در اختیار دارد. اوپک و متحدانش که به اوپک پلاس معروف هستند به تدریج در حال اصلاح و بازگرداندن کاهش تولید نفت در سال گذشته به خاطر پاندمی کرونا هستند. آن ها در ماه جولای توافق کردند تا از ماه اوت بازده و تولید را به تدریج تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز برسانند و در آخرین نشست شان در اول سپتامبر این طرح به تایید رسید. این گزارش نشان می دهد که بازده و تولید اوپک در ماه اوت از ۱۵۰ هزار بشکه در روز به ۷۵/۲۶ میلیون بشکه در روز رسید که عراق و عربستان صعودی در راس تولیدکننده ها هستند. نیجریه با کاهش ناخواسته تولید موجب افت مقیاس افزایش عرضه شد.

 

منبع:reuters
مشاهده خبر

کد مقاله

9203

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۶/۲۴

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9203

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات