گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

رکورد نیم تریلیون دلاری اقتصاد در سال ۲۰۲۱

رکورد نیم تریلیون دلاری اقتصاد در سال ۲۰۲۱

این بخش از اقتصاد در سال ۲۰۲۱ رکورد نیم تریلیون دلار را افزایش داد

به گفته کارشناسان داده، عرضه های اولیه یا  IPOها، که در آن سهام یک شرکت به سرمایه گذاران در یک یا چند بورس فروخته می شود، در سال ۲۰۲۱ رکورد ۵۹۴ میلیارد دلاری را در سطح جهان به خود اختصاص داد. داده‌های Refinitiv نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۰۰۰ مورد IPO بدون احتساب شرکت‌ خریدار با هدف(SPAC)، ۴۰۲ میلیارد دلار در سطح جهان جمع‌آوری نمودند. این نشان دهنده رشد ۸۱ درصدی درآمدها و افزایش ۵۱ درصدی در تعداد کل IPOها نسبت به سال قبل است.

دیالوژیک می گوید:  شرکت های اسپک یا شرکت های شل که عضور بورس اوراق بهادار هستند و تمایل به راه اندازی IPO دارند زمانی که سرمایه گذاران را بدون گذراندن فرآیند IPO سنتی تضمین نمایند، ۱۹۲ میلیارد دلار دیگر به سود خود اضافه می کنند.

بزرگ‌ترین شرکت‌هایی که امسال عرضه اولیه داشتند، از بخش‌های فناوری و مراقبت‌های بهداشتی بودند، با ارائه ۴۲۶ عرضه اولیه عمومی فناوری و ۳۳۲ شرکت مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی که به صورت همگانی همگی عرضه شدند.  براساس تحقیقات Refinitiv مجموعاً، این عرضه ها تقریباً ۴۲٪ از کل درآمدهای IPO جمع آوری شده در سال ۲۰۲۱ توسط شرکت های سراسر جهان را تشکیل می دهند.

سازنده خودروهای برقی ریویان، یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌های اولیه سهام در سال را به خود اختصاص داد و ماه نوامبر بیش از ۱۲ میلیارد دلار در بازار عرضه کرد. این بزرگترین IPO ایالات متحده از زمان عرضه عمومی شرکت علی بابا در سال ۲۰۱۴ محسوب می شود. کایشو، یک شرکت ویدیوی آنلاین چینی و بزرگترین رقیب پلت فرم اشتراک گذاری ویدیو بایت دنس، در اولین عرضه خود در کشور هنگ کنگ در ماه فوریه، ۶.۲۳ میلیارد دلار جمع آوری کرد و تبدیل به بزرگترین IPO در صنعت فناوری از زمان عرضه اوبر شد. این شرکت بیش از ۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ جمع آوری نمود. پلتفرم تجارت الکترونیک کره ای کوپانگ، که به عنوان “آمازون کره جنوبی” نیز شناخته می شود، ۴.۶ میلیارد دلار جمع آوری کرد. فروشنده قفل بسته های نرم افزاری لهستانی InPost بزرگترین عرضه اولیه سهام اروپا از سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص داد که در ماه ژانویه ۳.۹ میلیارد دلار در بورس آمستردام جمع آوری نمود.

در حالی که بسیاری از عرضه های اولیه ی امسال خیلی جالب بودند، برخی دیگر چندان خوب عمل نکردند. سهام اپلیکیشن چینی سفر DiDi از زمان عرضه ۴.۴ میلیارد دلاری آن در بورس نیویورک در ماه ژوئن، بیش از ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. اپلیکیشن تحویل غذای بریتانیایی دیلیورو نیز علیرغم افزایش ۲.۱ میلیارد دلاری خود در ماه مارس، ۴۶ درصد از ارزش سهام خود را از دست داد. با این حال، بسیاری از تحلیلگران براین باورند که سرمایه‌گذاران احتمالاً در ماه‌های آینده به ریسک‌پذیری با  IPO‌ها ادامه می‌دهند که ناشی از نرخ‌های بهره پایین و احیای مجدد اقتصادی به دلیل فشار جهانی واکسیناسیون کووید-۱۹ است.

 

 

منبع:rt

مشاهده خبر

کد مقاله

9846

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۰/۰۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9846

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات