گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

آشوب رمزارزها در ترکیه

آشوب رمزارزها در ترکیه

تفحص از صرافی وبیت کوین(Vebitcoin) به عنوان دومین پلت فرم خارج شده از دسترس سرمایه گذاران طی چند روز اخیر.

در دومین رسوایی بزرگ در زمینه رمزارزها که این هفته در ترکیه رخ داده است، ناظر مالی پس از تحقیقات در مورد صرافی وبیت کوین، کلیه حساب های بانکی داخلی این شرکت را مسدود و کارکنان آن را دستگیر کرده است. به نقل از رویترز، محمت نادر یاگچی، دادستان شهر جنوب غربی موگلا، روز شنبه گفت: “چهار مدیر و پرسنل این شرکت در روز شنبه به اتهام کلاهبرداری بازداشت شدند.”

این اقدامات اندکی پس از آن منتشر شد که وبیت کوین، یکی از پنج صرافی برتر رمزارزها در ترکیه، با حجم معاملات روزانه نزدیک به ۶۰ میلیون دلار، اعلام کرد که فعالیت های خود را متوقف کرده است. غیرفعال سازی پلتفرم این شرکت به دلایلی مثل “انجام همه مقررات و رفع مسائل و ادعاهای پیش آمده” پس از مواجهه با تراکم بالا و غیرمنتظره‌ای در عملیات، صورت گرفته است.

ویبت کوین، پس از آنکه رقیب محلی آن یعنی صرافی تودکس(Thodex)، ناگهان فعالیت خود را متوقف کرد، به دومین پلت فرمی تبدیل شد که به سرنوشت مشابهی دچار گشته است. فاتح فاروک اوزر، رئیس صرافی تودکس، قبلاً از کشور ترکیه متواری شده و گفته می شود مبلغ ۲ میلیارد دلار از سرمایه های سرمایه گذاران را با خود برده است. در حالی که گزارش ها حاکی از آن بود که وجوه نزدیک به ۴۰۰ هزار سرمایه گذار در این پلت فرم، مسدود شده است، اوزر قبلاً گفته بود که تعداد افرادی که در صرافی سرمایه گذاری کرده اند حدود ۳۰ هزار نفر است.

به نقل از آژانس خبری آنادولو، ، مقامات ترکیه تحقیقاتی را در مورد پلتفرم و مدیران آن را آغاز کردند و روز جمعه، حدود ۶۲ نفر به عنوان بخشی از این تحقیق بازداشت شدند، در حالی که پلیس به دنبال ۱۶ مظنون دیگر است. سرمایه گذاران ترکیه از دارایی های مجازی به عنوان محافظی در برابر افزایش تورم و کاهش ارزش لیر استفاده کرده اند. تورم سالانه ترکیه در ماه مارس بیش از ۱۶ درصد افزایش یافت، که بسیار بالاتر از سطح هدف ۵ درصدی بانک مرکزی است. هفته گذشته ، بانک مرکزی ترکیه استفاده از رمزارزها و دارایی های رمزنگاری شده برای خرید کالاها و خدمات را ممنوع کرد. این اقدام از ۳۰ آوریل لازم الاجرا می شود.

منبع: راشاتودی

مشاهده خبر

کد مقاله

7951

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۲/۰۸

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=7951

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات