گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

آلومینیوم: اصلاحات نسبت به دیگر فلزات بیشتر صورت گرفته است

آلومینیوم: اصلاحات نسبت به دیگر فلزات بیشتر صورت گرفته است

  • قیمت: قیمت آلومینوم از ۱Q به ۲ Q تغییر جهت معکوس یافت. در یک بازه زمانی معیارها تقریبا در سطح ۴۰ درصد YTD بیش از ۱۰ درصد در زمان مشخص بالا رفت. پرمیای لحظه ای نیز به سرعت کاهش یافت.
  • آلومینا (فوب استرالیا) و قیمت ضایعات فلزات (امریکا) نیز همچون فلز آلومینوم با کاهش مواجه شد اما این مقدار به اندازه تغییر LME نبود و بوکسیت نیز عملکرد بهتری از خود نشان داد.
  • عرضه شاخص اکس چاینا: افراد در بخش قالکاری با ورودی بالای قدرت روبرو هستند و در صورتی که شاخص حاشیه مدام به صورت منفی است و با وجود تداوم تولیدات روسیه، مسیرمعاملات تغییر یافته است. عدم عرضه الومینیوم استرالیا و اکراین تا حدی توسط عرضه فلزات کشور چین جبران شده است. حجم YTD و اکس چاینا سال گذشته کاهش یافت و به دلیل قیمت بالای انرژی در فصل زمستان، بیشتر تحت فشار قرار خواهد گرفت.
  • نیاز به توسعه بیشتری خواهیم داشت(علی الخصوص در مورد مقادیر با کربن پایین) و این در حالی است که چنین پروژه هایی(محصولات آبی/ بازیافتی انرژی) در منحنی قیمتی در بازه بالاتری قرار دارند و بدین صورت به قیمت های محرک بالاتری نیاز داریم (۲۵۰ USD). پروژه های مرتبط در کشورهای خاورمیانه در حال افزایش هستند. قوانین مرتبط با کربن در اتحادیه اروپا ممکن است بیشتر به افزایش قیمت ها دامن زند.
  • ممکن است کشور چین به زودی به سقف ظرفیتی در سطح ۴۵mtpa (23/24) دست یابد و این مسئله باعث شود قیمت گذاری بالای انرژی به سمت اسملترها سوق پیدا کند. با افزایش میزان مصرف تولیدات داخلی میزان صادرات کاهش یافته است.
  • تورم هزینه ای (+۱۵ درصد) منحنی هزینه کاپکس را در سال ۲۰۲۲ به اوج رسانده است و ۹۰ امین صدک به صورت تقریبی ۲۵۰۰ دلار و ۵۰ امین تا ۷۵ امین صدک نیز بین ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ دلار برآورد شده است. کاهش تورم در سال آینده محتمل است اما این مسئله منجر به کاهش سریع قیمتها نخواهد شد.
  • تقاضا. تقاضای جهانی برخلاف انتظارات YTD در حال کاهش است (۲ درصد YOY). شاخص اموال چین بدین صورت باقی می ماند اما بخش انرژی و خودرو روند مثبتی را تقریبا در پیش گرفته اند. پیش بینی های طولانی مدت کماکان در تلاش کشورهای مختلف برای کاهش کربن خوشبینانه هستند (شبکه برق، پانلهای خورشیدی، EV ها و غیره).
  • توازن. ممکن است بازار همچنان با کسری مواجه شود زیرا بازار بورس هنوز هم با مشکل روبروست اما در عین حال تفاوت بین نرخ بهره در اوراق دولتی در روزهای آتی بالاتر است و این مسئله با پویایی مازاد همخوانی دارد.
  • مشاهده: نوسان کوتاه مدت بالا است اما برخلاف دیگر فلزات، قیمت فلزی همچون آلومینوم در منحنی قیمت نشان دهنده موقعیت پیشرفته آن در چرخه کنونی است. با کاهش تقاضا، ما انتظار نداریم که تولیدات مازاد در مقیاس بزرگتر تا زمانی که به پایینتر حد قیمتی برسیم، تحقق یابد.
  • پروژه های کم کربن و بلند مدت بیشترباید مد نظر قرار گیرند یعنی چرخه نزولی ممکن است طولانی نباشد و در مقایسه با رکودهای قبلی نیز خیلی عمیق نباشد.

 

 

 

 

 

فلز مس: افزایش عرضه فلز مس اما این میزان تولید کافی نیست.

  • قیمت: پس از رسیدن به بالاترین قیمت اسمی جدید در حدود ۱۱ هزار دلار در شاخص ۱ Q، قیمت مس به شدت از ۲Q تا ۷ هزار دلار اصلاح شد و در زمان پذیره نویسی به ۸ هزار دلار بازگشت. افزایش رشد صنعتی بیش از ریسک عرضه جبرانی (روسیه) صورت گرفته است.
  • عرضه: عرضه معدن در مقایسه با دستورالعمل عملکرد خوبی نداشته است، بنابراین امسال در ۱ H22، نرخ اولیه منفی به نظر می رسد. در حالی که تولید در جهت نزولی قرار گرفته است، هزینه‌ها نیز به همین میزان افزایش یافته و بر حاشیه‌ها تأثیر گذاشته است (اگرچه قیمت‌ها هنوز بالاتر از منحنی هزینه معامله می‌شوند).
  • انتظار می رود حجم ۲H22 بهبود یابد و هنوز خط لوله قوی برای ۲۰۲۳/۲۰۲۴وجود دارد که می تواند موجودی کلی کنسانتره را افزایش دهد. افزایش اخیر TC های لحظه ای چین در واقع به این جهت اشاره دارد.
  • بازار فراتر از این دوره دارای شکاف عرضه بلندمدت (اواسط دهه) است که باید این شکاف کاهش یابد. تعداد زیادی از پروژه‌های عملیاتی وجود دارند، اما ما هنوز شاهد تخصیص مجدد سرمایه کافی نبوده‌ایم، و این در حالی است که بیشتر به دلیل موانع سیاسی قیمت‌ها بالاتر از سطح مشوق روز جمعه در حدود -۳.۵۰ دلار است.
  • در دوره رکود اقتصادی، قیمت ها بیشتر براساس منحنی هزینه مبادله میشوند تا تولید کاهش یابد و میزان مصرف افزایش یابد. به عنوان نمونه، صدک ۹۰ ام منحنی هزینه سرمایه نقدینگی در حدود -۳.۲۰-۳.۳۰ دلار تخمین زده می‌شود و ۷۵ امین صدک می‌تواند نزدیک‌ به -۲.۵۰ دلار برآورد شود. در شرایط فعلی، با توجه به نیازهای ساختاری بلندمدت احتمالاً قیمت‌ها نیازی به جلوگیری از افزایش هزینه سرمایه ندارند.
  • نگرانی در مورد عرضه روسیه (-۴٪ سهم بازار) کاهش یافته است زیرا جریان های تجاری در حال تغییر مسیر هستند. تخفیف ضایعات گسترده به سمت دسترسی بیشتر پیش رفته است، در حالی که ایجاد حساسیت های قیمتی دشوار است.
  • تقاضا: پس از رشد گسترده در سال ۲۰۲۱ (-۴-۵٪) به دلیل ملزومات ذخیره مجدد، استفاده از مس در سال جاری به شدت کاهش یافته است و برآوردها کمتر اصلاح شده است. برآوردهای سال ۲۰۲۲ حاکی از رشد صفر برای چین و ۲-۱٪ برای شاخص اکس چین است.

با توجه به عدم اطمینان در مورد مدت زمان رکود صنعتی جهانی که می تواند شاهد رشد روندی برای چندین فصل باشد، ایجاد چشم اندازهای سال ۲۰۲۳ در این مرحله دشوار است. محرک اقتصادی چین (۴٪ مس سالانه) می تواند به جبران ضعف در سایر نقاط (-۲٪) کمک کند، که منجر به فرض اولیه – ۱٪ می شود.

  • میان مدت: تقاضا در بخش خودروهای برقی و زیرساخت های برق افزایش یافته است و و بدین صورت کاهش تقاضا در بخش های سنتی دیگر از این طریق جبران می شود. ۴-۳٪ p.a. به نظر شاخص دست نیافتنی به نظر می رسد.
  • مشاهده: بازار به طور گسترده به تنظیمات قبلی بازگشته است و موقعیت منفی شده است، و بدین صورت باید اقدامات جبرانی در این رابطه صورت بگیرند. بدین صورت با ادامه سیاست‌های سخت‌گیرانه، چشم‌انداز تقاضا کاهش می‌یابد و عرضه باید بهبود یابد.
  • اما پروژه های بلند مدت بیشتری را باید مدنظر قرار دهیم  زیرا در محیط سیاسی کنونی، این نوع پروژه ها می توانند کمک بیشتری به رشد اقتصادی نمایند.

فلز مس: بازبینی بازار

 

 

 

فلز روی: تقاضا کاهش می یابد اما ظرفیت اسملتینگ هنوز هم در معرض خطر است.

قیمت‌: قیمت روی با افزایش قیمت‌ها در سه ماهه اول، کاهش شدید GQ و حمایت مجدد در اوایل سه ماهه ۳Q و عدم تغییر YTD، مدام در حال نوسان بوده است. کاهش قیمت برق باعث شد کاهش قیمت اسملتر دوباره مرکز توجه همگان قرار گیرد (عمدتا اتحادیه اروپا)، در حالی که فعالیت صنعتی در حال کاهش است.

  • عرضه: فاصله بین کنسانتره و فلز تصفیه شده به طور فزاینده ای در حال افزایش است و بازده کنسانتره در مقایسه با بازده تصفیه شده نسبتاً خوب عمل می کند. این به دلیل سهم بازار بزرگ اروپا در بخش تصفیه شده (۱۵٪ از کل جهانی) است که در آن هزینه های برق، حاشیه سود را به مرزهای عمیقا منفی بازگردانده است.
  • وضعیت نسبتا آرام در کنسانتره ها در TC های نقطه ای بالا (حاشیه ذوب) قابل مشاهده است که مقدار YTD به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
  • ریسک کاهش بیشتر فلزات پالایشی در چین همچنان بالاست، به ویژه با نزدیک شدن به فصل زمستان، که باید با وجود کاهش تقاضا، بازار پالایش شده با کسری تولید بیشتری مواجه شود. تولید پالایش شده چین نیز اخیراً به دلیل نرخ بهره برداری کمتر از نرمال در زیر بخش ها، عملکرد ضعیفی داشته است.
  • تقاضا: فولاد گالوانیزه ۶۰% کل مصرف روی را به خود اختصاص می دهد (که ۷۰ درصد به اکس چاینا اختصاص دارد). فعالیت کم فولاد و عرضه محدود محرکهای زیرساختاری این بخش را با مشکل روبرو کرده است. بدین صورت معاملات کاهش یافته است و این در حالی است که چین حتی در زمینه فلزات پالایشی تبدیل به یک صادر کننده در ۲Q است که این مسئله غیرعادی است (جریان کنسانتره ثابت است).
  • در بخش ۲H، بهبودی متوالی وجود دارد (_بخش خودرو) اما احساسات مصرف کننده و برخی مشکلات زنجیره تامین (که خیلی هم جدی نیست) نوعی مانع برای افزایش تقاضا محسوب می شوند. چشم انداز سال ۲۰۲۳ در این زمینه خوشبینانه است.
  • فلز روی از روند تغییرات انرژی کمتری نسبت به بقیه فلزات برخوردار است که این مسئله منجر به رشد تقاضای کوتاه مدت متوسط (۱-۲ درصد) است اما در اینجا باتری های ذخیره روی نیز می توانند نقش مهمی در شبکه های قابل احیا ایفا کننکد ( علاوه بر فولاد گالواننیزه در انواع سیستم های بادی).
  • موجودی. موجودی در شاخص ۱Q قبل از کاهش فصلی با در نظر داشتن بافرها در چین در مقابل ذخیره پایین ثبت شده با شاخص LME. منحنی پیشرونده کاملا به سمت عقب متمایل است و این به معنای دسترسی محدود است.
  • مشاهده. نگرانی در مورد کاهش فعالیت صنعتی می تواند بر قیمتها در سال ۲۰۲۳ موثر باشد اما مسائل مرتبط با عرضه و ریسک کاهش اسملترباعث می شود که قیمت فلزات پایینتر از ۳۰۰۰ دلار معامله نشود. اما همزمان در فصل زمستان با فشار فیزیکی موقتی مواجه خواهیم بود (شکاف قیمتی متغیر) زیرا وضعیت انرژی در این فصل وخیم تر خواهد شد.

 

فلز روی: بازبینی بازار

 

 

برگرفته از گزارش موسسه credit Suisse

Commodities strategy /august 2022

کد مقاله

13303

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۶/۲۰

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=13303

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات