گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

اثر اقدامات بانک مرکزی و داده های اقتصادی

اثر اقدامات بانک مرکزی و داده های اقتصادی

جمع بندی هفتگی: اثرات اقدامات بانک مرکزی و داده‌ های اقتصادی در طول هفته

برآمد حاصل از تقابل تدابیر بانک مرکزی و داده‌های اقتصادی بر سر سیاست پولی، دستاورد متعادلی برای بازار دلار در این هفته به همراه داشت. هرچند که دلار کیوی (Kiwi-دلار نیوزلند) پیشتاز بود، با این وجود…

آمار

تقویم اقتصادی در هفته‌ی پایانی ‌ماه می روزهای آرامی را پشت سر گذاشت.در این هفته، در مجموع ۴۱ رقم آماری پایش شدند. که از این تعداد، ۲۵ مورد جلوتر از پیش‌بینی‌ها، ۱۴ مورد عقب‌تر از پیش‌بینی‌ها، و ۲ مورد هم همسو با پیش‌بینی‌ها بودند. نگاهی به اعداد و ارقام نشان می‌دهد که ۲۵ آمار روند صعودی نسبت به اعداد قبلی داشتند و از ۱۶ آمار باقیمانده، ۱۳ آمار در مقایسه با قبل، سیر نزولی را طی کردند.هنوز هم داده‌های اقتصادی مرتبط با کمیته بازار آزاد فدرال(FOMC) و دولت آمریکا، مسائل اصلی حوزه پولی محسوب می‌شوند. در هفته پایانی ماه می، شاخص نقطه‌ای دلار با افزایش ۰.۰۲ درصدی به ۹۰.۰۳۱ رسید. در هفته قبل، با کاهش ۰.۳۱ درصدی به ۹۰.۰۲۹ رسیده بود.

در آمریکا

آمار کلیدی در این هفته شامل اطمینان مصرف‌کننده، بیمه بیکاری و سفارش کالاهای اصلی ماندگار می‌شد. اعتماد مصرف کننده افت حاشیه‌ای در ماه می داشت، که رقم تولید ناخالص برآورد دوم برای سه‌ماهه نخست با برآوردهای اول مطابقت داشت.البته نیمه پر لیوان هم شیب بیمه بیکاری هفتگی بود که از ۴۴۴ k به ۴۰۶ k رسید.افزایش ۱.۰ درصدی در سفارش کالاهای اصلی ماندگار پس از جهش ۳.۲ درصدی در ماه مارس هم مثبت بود.در پایان هفته، هدف به سمت تورم، مخارج شخصی، و کالای مصرفی تغییر یافت.مخارج شخصی در ماه می پس از جهش ۴.۷ درصدی در آوریل، افزایش اندک ۰.۵ درصدی را تجربه کرده است.البته، فشارهای تورم روند افزایشی داشتند و شاخص قیمت مصرف کننده در آوریل افزایش ۰.۷ درصدی داشت، اما در مارس این افزایش به ۰.۴ درصد رسید.شاخص نسبت به مدت مشابه سال قبل، جهش ۳.۱ درصدی را تجربه کرد که بیشتر از میزان پیش‌بینی‌شده ۲.۹ درصد بود. در آوریل هم این شاخص نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱.۹ درصدی داشت.اعداد و ارقام نهایی قیمت مصرف‌کننده، کاهش و افت را از ماه آوریل نشان می‌دهند.شاخص قیمت مصرف‌کننده در میشیگان در ماه می از ۸۸.۳ به ۸۲.۹ کاهش یافت که از مقدار تعیین شده ۸۲.۸ بیشتر بود.

در جبهه سیاست پولی، گفتگوی اعضای کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) مهر تاییدی است بر نظرات متمایل به لحاظ کاهش تدریجی در برنامه خرید دارایی‌ها. بازار بورس نزدک (NASDAQ) در بازار سرمایه افزایش ۲.۰۶ درصدی را تجربه کرده است، و شاخص Dow و S&P 500 هم به‌ترتیب افزایش ۰.۹۴ و ۱.۱۶ درصدی داشتند.

در انگلستان

این هفته، هفته آرامی برای پوند بود و هیچ آمار مهمی برایش ثبت نشد.فقدان آمار، روند پوند را به طرح‌های بازگشایی مستمر و چشم‌انداز اقتصادی خوش‌بینانه دولت انگلستان واگذار کرد.در این هفته، پوند افزایش ۰.۲۷ درصدی داشت و هفته را با ۱.۴۱۸۸ دلار به پایان رساند. در هفته قبل، پوند با افزایش ۰.۳۸ درصدی به ۱.۴۱۵۰ دلار رسیده بود.شاخص FTSE100 پس از یک افت ۰.۳۶ درصدی در هفته قبل، این هفته را با ۰.۰۶ درصد به پایان رساند.

در منطقه اروپا

اوایل این هفته، اقتصاد آلمان مورد توجه بود.در سه‌ماهه نخست، اقتصاد آلمان بیش از میزان انتظار دچار انقباض شده است. این اقتصاد در مدت مشابه سه ماه قبل، ۱.۸ درصد کاهش داشت که از مقدار تعیین شده ۱.۷ درصد کمتر بود. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، این اقتصاد ۳.۳ درصد افت داشته که از مقدار تعیین شده ۳.۳ قبلی اصلاح شده است.جبران تاثیرات اصلاحات نزولی باعث بهبود قیمت مصرف کننده و کسب و کار شدند.شاخص جو تجاری IFO از ۹۶.۶ به ۹۹.۲ رسید و GfK Consumer Climate از ۸.۶- به ۷.۰- افزایش داشت.در پایان هفته نوبت به اقتصاد فرانسه رسید که زیر ذره‌بین قرار گرفت. اقتصاد فرانسه در سه‌ماهه نخست افت ۰.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سه ماه قبل داشت که اصلاح نزولی از مقدار از پیش تعیین‌شده گسترش ۰.۴ درصدی بود. در سه‌ماهه چهارم، افت این اقتصاد تا ۱.۵ درصد رسید.مخارج و هزینه‌های خانوار هم ناامیدکننده بود. در آوریل ۲۰۲۱، هزینه‌های مصرف‌کننده نسبت به مدت مشابه ماه قبل آشفتگی ۸.۳ درصدی را در مقابل افزایش پیش‌بینی‌شده ۰.۴ درصدی تجربه کرد. مخارج مصرف‌کننده در مارس ۰.۳ درصد کاهش داشت.

البته فشارهای تورمی روند صعودی داشتند. براساس ارقام از پیش تعیین‌شده، نرخ سالانه تورم از ۱.۲ درصد در می ماه به ۱.۴ درصد رسید. قیمت مصرف‌کننده نسبت به مدت مشابه ماه قبل پس از افزایش ۰.۱ درصدی در آوریل، ۰.۳ درصد افزایش داشت.در این هفته، یورو با افزایش ۰.۰۸ درصدی به ۱.۲۱۹۲ دلار رسید. در هفه قبل، یورو با ۰.۳۴ درصد افزایش به ۱.۲۱۸۲ دلار رسیده بود.دکس۳۰ (DAX30/ شاخص سهام آلمان) افزایش ۰.۵۳ درصدی نشان داد و شاخص کک ۴۰ (CAC40) و شاخص یورواستاکس (EuroStoxx600) تا پایان هفته به‌ترتیب افزایش ۱.۵۳ و ۱.۰۲ درصدی را تجربه کردند.

لونی کانادا

لونی کانادا هم هفته آرامی را پشت سر گذاشت و آمار مهمی در طول هفته برایش ثبت نشد.عدم وجود آمار، روند لونی را در اختیار اعداد موجودی نفت خام و شاخص قیمت ریسک بازار قرار داد.بالا رفتن قیمت نفت خام کمک کرد تا از برگشت بازده هفته قبل جلوگیری کند.لونی کانادا در هفته پایانی ۲۸ می با ۰.۰۸ درصد جابجایی به ۱.۲۰۷۶ دلار رسید. در هفته قبل، لونی کانادا با ۰.۳۱ درصد افزایش به ۱.۲۰۶۶ دلار رسید.

سایر نقاط دنیا

این هفته، هفته ترکیب دلار اوزی استرالیا(Aussie) و دلار کیوی (نیوزلند) بود. در هفته پایانی می، دلار اوزی با ۰.۲۶ درصد کاهش به ۰.۷۷۱۲ دلار رسید درحالی‌که دلار نیوزلند هفته را با ۱.۰۶ درصد تا ۰.۷۲۵ دلار به پایان رساند.

دلار اوزی

دلار اوزی هفته آرامی را پشت سر گذاشت. ارقام هزینه‌های سرمایه جدید خصوصی و کارهای ساختمانی و عمران برای یک‌چهارم نخست مورد هدف قرار گرفتند.آمارها چولگی رو به مثبت داشتند اما به‌اندازه کافی خوب نبودند تا از افت آخر هفته و رسیدن به وضعیت قرمز جلوگیری کنند.انجام کارهای عمرانی ۲.۴ درصد افزایش داشت، که معکوس افت ۰.۹ درصدی از سه‌ماهه چهارم سال گذشته بود.اعتبار بخش خصوصی پس از افزایش ۳.۰ درصدی در سه‌ماهه پایانی سال گذشته تا ۶.۳ درصد افزایش داشت.

دلار نیوزلند (دلار کیوی)

این هفته، هفته شلوغی برای دلار نیوزلند بود.در ابتدای هفته، اعداد و ارقام خرده‌فروشی سه‌ماهه نخست تحت تاثیر قرار گرفتند. خرده‌فروشی نسبت به مدت مشابه سه‌ماه قبل افزایش ۲.۵ درصدی داشت، خرده‌فروشی اصلی تا ۳.۲ درصد رسید. در سه‌ماهه چهارم، خرده فروشی و خرده‌فروشی هسته‌ای به‌ترتیب ۲.۷ تا ۲.۹ درصد افت داشتند.البته داده‌های تجاری در اواسط هفته نتایج مختلفی داشتند.

مازاد تجاری به نسبت مدت مشابه ماه قبل از ۳۹ میلیون دلار نیوزلند (NZ) به ۳۸۸ میلیون دلار نیوزلند رسید. هرچند مازاد به نسبت مدت مشابه سال قبل از ۱۷۰۰ میلون دلار نیوزلند به ۷۳۰ میلیون دلار نیوزلند کاهش یافت.با ورود بانک ذخیره نیوزلند (RBNZ) در روز چهارشنبه، داده‌های تجاری تاثیر خاموشی روی دلار کیوی داشتند. نرخ بانک ذخیره نیوزلند نشان داد که نرخ نقدی همان اوایل سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ افزایش داشت.

ین ژاپن

ین ژاپن هم هفته آرام‌تری را سپری کرد. بازارها باید تا جمعه برای ارقام تورمی صبر می‌کردند.نرخ سالانه تورم اصلی توکیو در ماه می روی ۰.۲- درصد ثابت ماند که مطابق با پیش‌بینی‌ها بود. انرژی و خوراک قبلی بهای مصرف‌کننده به‌نسبت مدت مشابه ماه قبل پس از افت ۰.۴ درصدی در آوریل بدون تغییر باقی ماند.آمارها تاثیر خاموشی روی ین ژاپنی گذاشتند که در طول این هفته تحت فشار بود.ین ژاپن با کاهش ۰.۸۲ درصدی به نسبت دلار آمریکا به ۱۰۹.۸۵ ین رسید. در هفته قبل، ین با افزایش ۰.۳۶ درصدی به ۱۰۸.۹۶ ین رسید.

در چین

جبهه داده‌ها هفته آرامی را پشت‌سر گذاشت. هیچ آمار مهمی نبود که روی میل ریسک بازار در این هفته تاثیر بگذارد.یوان چین در هفته پایانی می با افزایش ۱.۰۲ درصدی به ۶.۳۶۸۵ یوان رسید. در هفته قبل، یوان افت ۰.۰۵ درصدی را تجربه کرده بود و به ۶.۴۳۴۰ یوان رسیده بود. قیمت شاخص سهام آتی CSI300 افزایش ۳.۶۴ درصدی داشت، و شاخص هنگ‌سنگ (Hang Seng) هفته را با ۲.۳۴ درصد به پایان رساند.

منبع: fxempire

مشاهده خبر

 

کد مقاله

8235

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۳/۱۱

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=8235

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات