گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

اجازه مالکیت کامل شرکت ها توسط امارات متحده عربی برای سرمایه گذاران خارجی

اجازه مالکیت کامل شرکت ها توسط امارات متحده عربی برای سرمایه گذاران خارجی

امارات متحده عربی پیرو اقدامی بی سابقه در روز چهارشنبه اعلام کرد که از اول ژوئن ۲۰۲۱ به سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی امکان مالکیت کامل شرکت ها را می دهد.

عبدالله بن طوق وزیر اقتصاد در توئیتی تأیید کرد که طبق آخرین تصمیم، رویکرد جدیدی را اتخاذ کردیم، که نشان دهنده تعهد دولت امارات متحده عربی در حمایت از اقتصاد و تقویت آمادگی آن برای آینده است.

در نوامبر سال ۲۰۲۰ ، مقامات امارات متحده عربی اعلام کردند که اصلاحات برجسته ای، که به سرمایه گذاران خارجی اجازه می دهد مالکیت ۱۰۰ درصدی مشاغل را داشته باشند از ۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ اجرایی می شوند. با این حال ، پس از گسترش دامنه بخش های واجد شرایط برای مالکیت کامل توسط سرمایه گذاران خارجی، زیرساخت های قانونی اکنون برای اجرایی شدن از ۱ ژوئن ۲۰۲۱ آماده است.

اصلاحاتی که مدتها پیش بینی شده بود و به طور گسترده مورد بحث قرار گرفته است، و پیامدهای بنیادی و تاثیرگذاری در فضای سرمایه گذاری کشور خواهد داشت، سال گذشته توسط رئیس جمهور، شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان تصویب شد.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس جمهور و نخست وزیر امارات متحده عربی و حاکم دبی، گفته است که امارات متحده عربی اکنون از یک فضای قانونی مولد برای سرمایه گذاران مستقیم خارجی برخوردار است تا بتواند رقابت کشور را افزایش دهد.

۱۰ صنعت جدید

ماه گذشته، وزارت اقتصاد امارات متحده عربی اعلام کرد که در حال کار بر روی قوانین جدیدی است که شامل ۱۰ صنعت جدید در قانون شرکت های تجاری است، که مالکیت ۱۰۰ درصدی شرکت های دریایی در کشور را برای سرمایه گذاران خارجی مجاز می داند. عبدالله الصالح، معاون وزیر اقتصاد و تجارت خارجی صنایع امارات متحده عربی، هنگام سخنرانی در هفتمین دوره مجلس اقتصادی ماه رمضان شارجه، گفت که این قانون مهم در قانون شرکت های تجاری در آخرین مراحل شکل گیری است که برای سرمایه گذاران و تجار، امکان مالکیت تام را در ۱۰ صنعت جدید که از اهمیت استراتژیکی برخوردارند، تحت حوزه قانون فراهم می‌آورد.

طبق نظام جدید سرمایه گذاری مستقیم خارجی، چندین دسته از پروانه های کسب و کار از اول دسامبر دیگر به ۵۱ درصد مالکیت سهام توسط حامی مالی اماراتی، نیاز نخواهند داشت.

سازگاری با وضعیت جدید

الصالح گفت لغو شرط نمایندگی خدمات ملی از اول آوریل به اجرا درآمد خواهد و همچنین تأیید کرد که تمام مشاغل فعلی و دارای مجوز قبلی در امارات متحده عربی می توانند وضعیت خود را مطابق با اصلاحات جدید در قانون شرکت های تجاری اصلاح کنند.  “قوانینی که صادر شده و یا قوانینی که به زودی تصویب می شوند، به دنبال افزایش مزیت رقابتی کشور برای سرمایه گذاران داخلی و بین المللی و پیشبرد عملکرد تجاری است. این قوانین پیامدهای یک بحران نیستند، اما چشم اندازی روشن از آینده اقتصادی کشور را که به طور مشترک توسط ذینفعان بخش فدرال، محلی و خصوصی متصور شده است، دنبال می کنند”.

در سال ۲۰۲۰ ، در پی انجام یک سری اصلاحات در منطقه، از جمله قانون مالکیت ۱۰۰ درصدی مشاغل، سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) با رشد ۲/۴۴ درصد، نسبت به سال گذشته به میزان ۷۳ میلیارد درهم افزایش یافته است.

جریانهای سرمایه گذاری مستقیم خارجی در طول سال ۲۰۲۰ بیشتر در زمینه اقتصاد دیجیتال بودند، از جمله این صنایع میتوان به؛ هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بلاکچین، دانش پزشکی، واقعیت افزوده و مجازی (AR و VR) ، رباتیک، اتومبیل های خودران، انرژی های تجدید پذیر، نوآوری و کشاورزی اشاره کرد. بخش نفت و گاز با رهبری شرکت Adnoc در تعدادی از معاملات سرمایه گذاری و مشارکت های بزرگ، بیشترین حجم جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی را به خود اختصاص داده است.

رضایت مدیران اجرایی و کارآفرینان

پاراس شهدادپوری، رئیس گروه شرکت‌های نیکای، از آخرین ابتکار دولت امارات، با هدف اعطای مالکیت ۱۰۰ درصدی شرکت ها به اشخاص خارجی از ماه آینده، قدردانی کرد.

او همچنین اضافه کرد : ” اجازه مالکیت ۱۰۰ درصدی خارجی برای مشاغل یکی از تاثیرگذارترین اقداماتی است که من در سه دهه تجارت خود در امارات متحده عربی مشاهده کرده‌ام. همانطور که به طور گسترده ای مرسوم بوده، مهاجران ۱۰۰ درصد در مشاغل خود سرمایه گذاری میکردند اما مجبور بودند ۵۱ درصد سرمایه گذاری خود را به نام برادران اماراتی ما بنویسند. سرمایه گذاران همیشه در خطر بودن سرمایه خود از لحاظ قانونی را احساس می کردند و هرگز نمی توانستند آزادانه سرمایه گذاری بیشتری انجام دهند.”

“من به عنوان رئیس سابق شورای تجارت هند و سایر مجامع اقتصادی، حدود ۱۵ سال است که با مقامات عالی رتبه امارات متحده عربی صحبت کرده ام و شخصاً فوق العاده خوشحالم که نمایندگی‌های من در نهایت به ثمر رسیده است.”

وی گفت: “این اقدام شایسته میلیاردها دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی را به اقتصاد امارات متحده عربی تزریق می‌کند. همچنین این اعلامیه در بهترین زمان ممکن انتشار شد و با توجه به اینکه افتتاح نمایشگاه Expo 2020 نزدیک است و از طرفی شاهد بهبود تدریجی اقتصاد جهانی پس از همه گیری ویروس کرونا هستیم، کارآفرینان به دنبال  فرصت‌های سرمایه گذاری در کشورهای مترقی و امن مانند امارات هستند. کشوری با زیرساختی در سطح جهانی و محیط زندگی با کیفیت بالا؛ امارات متحده عربی می تواند مقصد شماره ۱ سرمایه گذاری‌ها باشد. ”

چشم انداز روشن

کمال واچانی، مدیر گروه ال مایا، گفت که این یکی دیگر از تصمیمات برجسته امارات است که چشم انداز روشن آنها برای حمایت از آینده اقتصادی کشور را نشان می‌دهد.

“این اقدام برجسته با هدف مالکیت کامل شرکت‌ها برای مهاجران که از اول ژوئن ۲۰۲۱ اجرایی خواهد شد، اعتماد به نفس سرمایه گذاران برای تزریق سرمایه خود به اقتصاد امارات را افزایش می دهد. این ابتکار جدید نشان دهنده تعهد دولت امارات متحده عربی برای حمایت از اقتصاد کشور و جذب سرمایه گذاری خارجی بیشتر به این کشور است. این امر به افزایش مزیت رقابتی امارات متحده عربی برای سرمایه گذاران داخلی و بین المللی کمک خواهد کرد.”

اقدامی به نشانه خوش آمدگویی

مایور باترا، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت MBG Corporate Services، خاطر نشان کرد که : این اقدام یک خوشامدگویی گرم است که به جذب سرمایه بیشتر در امارات متحده عربی کمک شایانی می کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد : ” فراهم آوردن شرایط برای مالکیت ۱۰۰ درصدی سرمایه گذاران خارجی در شرکت‌های دریایی یک جهش مهم رو به جلو در سیر اقتصادی امارات خواهد بود. سرمایه گذاری مستقیم خارجی را افزایش می دهد و دوران طلایی رشد اقتصادی را رقم میزند.”

“این اقدام، خوشامدگویی دولت امارات به سرمایه گذران است فعالیتهای تجدید ساختار و جابجایی مجدد سرمایه را با کارآیی بیشتر تحریک می کند و نیز وابستگی امارات به درآمدهای نفت و گاز را کاهش می دهد. این تصمیمات نیز با برنامه بسیار ارزشمند داخلی کشور که با رشد اقتصادی-اجتماعی موازی هستند، همخوانی دارد. بیش از هر چیز، این امر باعث ارتقا شهرت امارات متحده عربی به عنوان قطب رویایی تجارت، کارآفرینی، نوآوری و فناوری در نمایشگاه Expo 2020 می شود.”

منبع: khaleejtimes

مشاهده خبر

کد مقاله

8173

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۳/۰۳

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=8173

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات