گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

افزایش شاخص دلار در پی افزایش بازار سهام جهان

افزایش شاخص دلار در پی افزایش بازار سهام جهان

 به نقل از رویترز:

بازار سهام جهان در بالاترین حد خود است؛ شاخص دلار افزایش می یابد. سهام جهانی در روز جمعه ریزش داشت و همینطور که سرمایه گذاران نگران ارزیابی‌ها بودند از بالاترین رکورد خود در روز پنجشنبه، عقب نشینی کردند ، همه این ها در حالیست که شاخص دلار بیشترین افزایش روزانه خود را از اواخر فوریه به ثبت رسانده است.

MSCI معتبرترین شاخص سنجش سهام در جهان همچنان قوی ترین ماه خود از ماه نوامبر تجربه کرده است. این شاخص که ۵۰ بازار را تحت پوشش قرار می دهد ، ۰.۹۲ درصد افت کرد.

شاخص S&P500 در روز پنجشنبه به بالاترین قیمت خود رسید، اما روز جمعه اکثر شاخص های ایالات متحده پایین تر از قیمتی که با آن شروع کردند ،خاتمه یافتند.

میانگین صنعتی داو جونز با افت ۱۸۵.۵۱ واحدی یا ۰.۵۴ درصدی ، به ۳۳۸۷۴.۸۵ واحد رسید ، S&P 500 با افت ۳۰.۳ واحدی یا ۰.۷۲ درصدی ، به ۴۱۸۱.۱۷ واحد رسید و نزدک کامپوزیت با ۱۱۹.۸۷ واحد افت ، یا ۰.۸۵ درصد ، به ۱۳۹۶۲.۶۸ واحد رسید.

در هفته های اخیر سرمایه گذاران از روند بازار خرسند بوده اند ، گرچه برخی از آنها سرعت برق آسای افزایش قیمت ها را زیر سوال برده و نگران این هستند که ممکن است اثر بهبود اقتصادی و محرک های مالی پیش خور شده باشد.

دنیس دیک ، معامله گر در شرکت برایت تریدینگ ، گفته : معامله گران در حال تمرکز بیشتر بر ارزش سهام هستند.

وی افزود: “در مورد اینکه آیا این دوره ای است که ارزش سهام نسبت به نرخ رشد آن در بازار عملکرد بهتری خواهد داشت ، تردید خواهد کرد.” “ما سال گذشته اصلاً به ارزیابی ها و ارزش گذاری ها اهمیت نمی دادیم اما اکنون توجه بیشتری را صرف آنها می کنیم.”

داده های روز پنجشنبه نشان داد که رشد اقتصادی ایالات متحده در سه ماهه اول سال تسریع شده، که توسط کمک گسترده دولت به خانوارها و مشاغل، تقویت شده است. روز چهارشنبه ، بانک مرکزی فدرال رزرو این اطمینان را داد که کماکان شرایط برای بحث در مورد تغییر سیاست های پولی آماده نیست.

داده ها نشان می دهد که جهش دوباره ۴.۲ درصدی هزینه های مصرف کنندگان ایالات متحده در ماه مارس ، در کنار افزایش ۲۱.۱ درصدی درآمد، که خانوارها به عنوان کمک اضافی از دولت دریافت کرده اند، شاخص دلار را حمایت کرده است.

شاخص دلار نیز که معیار سنجش ارزش آن در برابر سبدی از همتایان اصلی خود (ارزهای دیگر؛ مانند یورو، پوند و…) است، ۰.۷۳۵ درصد افزایش یافت.

با این حال ، این شاخص هنوز در حال ترمیم از بدترین عملکرد ماهانه خود از ژوئیه ۲۰۲۰ تا به الان است.

با وجود ترس از تورم بالاتر با توجه به بازگشایی مشاغل، سرمایه گذاران اوراق بدهی دولت را با هدف متعادل سازی پرتفوهای خود در پایان ماه، خریداری کردند، که باعث شد بازده این اوراق کاهش پیدا کند.

شاخص اوراق قرضه ۱۰ ساله ، آخرین بار حدود  دلار (معیار اندازه گیری اوراق قرضه ایالات متحده،با مقیاس کسری از دلار محاسبه میشود) افزایش یافت تا بازدهی آن از ۱.۶۴ درصد در اواخر روز پنجشنبه به ۱.۶۲۷۶ درصد برسد.با توجه به گزارش رفینیتیو(شرکت پردازش داده) بیش از نیمی از شرکتهای S&P 500 گزارش درآمد خود را ارائه دادند،  ۸۷ درصد از آن‌ها عملکرد بهتری نسبت به انتظارات بازار داشتند که بالاترین سطح در سالهای اخیر می‌باشد.

ادی چنگ ، رئیس سبدگردان بین المللی با دارایی مختلط در موسسه ولزفارگو ، گفت : ” فدرال رزرو به حمایت خود ادامه می دهد ، بایدن نیز برنامه محرک اقتصادی عظیمی را در اختیار دارد و … تاکنون ما شاهد درآمد نسبتاً خوب و همچنین قوی بوده ایم.”

تحلیلگران هم برای شاخص جهانی MSCI و هم برای شاخص S&P 500 ، انتظار دارند که درآمدها در ۱۲ ماه آینده به بالاتر از مقادیر دوران قبل از همه گیری کرونا بازگردند.

پس اینکه داده های اقتصادی نامطلوب اروپا، خوش بینی‌ها در مورد بهبود وضعیت را از بین برد، سهام شرکت های اروپایی با قیمتی پایین تر به بازار خود خاتمه دادند. با این وجود این سومین ماهی است که به طور متوالی افزایش قیمت را تجربه میکنند.

شاخص منطقه ای STOXX 600 حدود ۰.۳ درصد سقوط کرد و در حالی با ۱.۸ درصد افزایش، این ماه را به پایان رساند که با قیمتی پایین تر نسبت به بالاترین رکوردی که تا به حال تجربه کرده، به کار خود پایان داد.

داده های تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه ماهه اول سال ۱.۸ درصد کاهش سالانه را نشان می دهد که قویتر از میزان مورد انتظار، یعنی ۲ درصد است.

تحلیلگران کامرزبانک بیان کردند که : ” انتهای تونل به طور امیدوارکننده ای روشن است (در نهایت شرایط مطلوبی را برای ادامه سال پیش بینی میکنند).”

“سرعت واکسیناسیون در حال افزایش می‌باشد و صندوق بهبودی اتحادیه اروپا نیز سرانجام آغاز به کار کرده است.”

با این حال ، موارد عفونت های ویروس کرونا در هند با افزایش ناگهانی به بالاترین سطح خود رسیده، و وزیر بهداشت فرانسه گفت که خطرات نوع جهش یافته COVID-19 موجود در هند نباید دست کم گرفته شود.

دارایی های ریسکی در این ماه چندین لرزش داشته اند. … چنگ خاطر نشان کرد؛ در طی این روند قطعا شاهد نوساناتی خواهیم بود”.

ارز یورو پس از انتشار داده های منطقه یورو ۰.۸۰ درصد افت کرد. در دوره قبلی این واحد پول، صعود خود را به بالاترین سطح در دو ماهه اخیر به حدود ۱.۲۱۵۰ دلار رساند.

کیت جوکز ، رئیس استراتژی ارزهای خارجی در مؤسسه سوسیت ژنرال ، می‌گوید: “نوسانات ارز یورو بیشتر از افق اقتصادی اروپا تاثیر می‌پذیرد تا آنچه ایالات متحده رخ میدهد.”

قیمت نفت به دلیل نگرانی در مورد  تعطیلی گسترده تر در هند و برزیل کاهش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت ۱.۳۰ دلار یا ۱.۹ درصد کاهش یافت و به ۶۷.۲۶ دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام ایالات متحده نیز با ۱.۴۷ دلار یا ۲.۲۶ درصد کاهش به ۶۳ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه رسید.

معاملات آتی نفت خام ایالات متحده با ۲.۲٪ افت، ۶۳.۵۸ دلار در ازای هر بشکه معامله شد که داشت.

قیمت لحظه ای هر اونس طلا با افت ۰.۳ درصدی به ۱۷۶۶.۸۹ دلار و همچنین معاملات آتی طلای ایالات متحده با ۰.۱۴ درصد کاهش به ۱۷۶۷.۳۰ دلار در هر اونس رسید.

رویترز

مشاهده خبر

کد مقاله

7971

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۲/۱۳

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=7971

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات