گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

افزایش نرخ بهره

افزایش نرخ بهره

فدرال رزرو احتمالا در این هفته نرخ بهره را سه چهارم افزایش خواهد داد.

بازارها به پیش‌بینی سرعت بالای افزایش نرخ بهره پرداخته اند و مقامات فدرال رزرو نیز ظاهراً به این احتمال فکر می‌کنند. به گفته استیو لیزمن در CNBC، سیاست گذاران بانک مرکزی آمریکا ایده افزایش ۷۵ واحدی نرخ وجوه معیار فدرال رزرو را در نظر دارند که بانک‌‌ها برای تامین مالی شبانه از یکدیگر دریافت می کنند. تغییرات چشم‌انداز اقتصادی از جمله این احتمال که تورم به اوج خود نرسیده است و بسیار جلوتر از هدف ۲ درصدی فدرال رزرو حرکت می‌کند، می‌تواند بر حرکت بیشتر نرخ در طول نشست دو روزه که چهارشنبه پایان می‌یابد، تأثیرگذار باشد. لیزمن عنوان نمود که افزایش ۷۵ امتیازی “یک احتمال واقعی متمایز است”.

گزارش قبلی وال استریت ژورنال بعد از ظهر دوشنبه برای اولین بار تغییر در موضع بانک مرکزی را گزارش کرد. نرخ وجوه فدرال از طریق بسیاری از محصولات مصرفی که بر اساس نرخ های قابل تنظیم هستند، مانند وام مسکن و کارت‌های اعتباری، تامین می‌شوند. گلدمن ساکس با استناد به گزارش ژورنال و اشاره به اینکه این روزنامه یک روز قبل گزارش داده بود که افزایش بیشتر “بعید” است، گفت که انتظار خود را از افزایش ۵۰ واحد پایه را به ۷۵ تغییر داد. اقتصاددانان شرکت وال‌استریت اکنون افزایش متوالی ۷۵ واحدی در ماه ژوئن و ژوئیه را پیش‌بینی نموده اند، و پس از آن افزایش ۵۰ واحدی در ماه سپتامبر و ۲۵ واحد در ماه نوامبر و دسامبر را خواهیم داشت که تا پایان سال نرخ وجوه بانک فدرال را به محدوده ۳.۲۵- ۳.۵ درصد خواهد رساند.

یان هاتزیوس، اقتصاددان ارشد گلدمن در یادداشتی گفت: یکی از محرکها برای تغییر به سمت سرعت تهاجمی‌تر رویکرد انقباضی، روند صعودی در گزارش CPI ماه مه و افزایش این روند در روز جمعه گذشته در مقیاس‌های نظرسنجی مصرف‌کننده میشیگان در مورد انتظارات تورمی بلندمدت است که احتمالاً تا حد زیادی تحت تأثیر افزایش بیشتر قیمت گاز قرار گرفته است. کریشنا گوها، رئیس سیاست جهانی و استراتژی بانک مرکزی دراوری کور ای اس ای، به ماهیت نامشخص حدس و گمان‌های رسانه‌ای بسیار نزدیک به یک جلسه اشاره کرد، زیرا سیاست گذاران از اظهارنظر عمومی منع شده اند.

با این حال، گوها عنوان نمود که «تا زمانی که یک نوع شفاف‌سازی غیررسمی را مشاهده نکنیم، مجبوریم گزارش‌ها را به همان اندازه‌ای که فکر می‌کنیم ارزش اسمی دارد، در نظر بگیریم: به نظر می‌رسد که خطا کرده ایم و امتیاز۷۵ احتمالاً این هفته در نظر گرفته خواهد شد. ما فکر می کنیم این سیاست بهینه نیست و به طور مجزا برای بازارها مطلوب نیست.»

قیمت‌گذاری بازار نشان دهنده انتظارات تغییر یافته است. ابزار دیده‌بان فدرال رزرو گروه CME، که به افزایش ۵۰ واحدی در این هفته اشاره کرده بود، تا عصر دوشنبه ۹۶ درصد احتمال افزایش ۷۵ واحد پایه را نشان داد. در روزهای اخیر، معامله‌گران در بازار آتی نرخ بهره شرط‌بندی خود را مبنی بر اینکه فدرال رزرو فراتر از الگوی عادی ۲۵ نقطه ‌پایه‌ای خود بالاتر خواهند رفت، افزایش داده‌اند. جهش‌های اخیر در بازده اوراق قرضه به احتمال اتخاذ رویکرد تهاجمی توسط فدرال رزور در پایان نشست دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال در روز چهارشنبه اشاره نمود. بازدهی ۱۰ ساله خزانه‌داری روز دوشنبه به ۳.۳۷ درصد رسید، افزایش ۲۱ واحدی، در حالی که بازدهی ۲ ساله، که عمدتاً اهداف فدرال رزرو را دنبال می‌کند، به ۳.۳۴ درصد افزایش یافت و این جهش نزدیک به ۳۰ واحد پایه است. یک نقطه مبنا یک صدم یک درصد است.

فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره به عنوان روشی برای کاهش تقاضا استفاده می‌کند، که باعث ایجاد تورم در بالاترین سطح بیش از ۴۰ سال گذشته شده است. بازارها انتظار دارند که بانک مرکزی حداقل تا پایان سال به افزایش نرخ بهره ادامه دهد زیرا تلاش می کند تورم را نزدیکتر به هدف ۲ درصدی خود کاهش دهد. گزارش ژورنال به هیچ منبع خاصی برای گزارش خود اشاره ننموده است، اما به این نتیجه رسیده است که مقامات می‌توانند با توجه به چندین گزارش اخیر که نشان می‌دهد تورم نه تنها از نظر تاریخی بالا است، بلکه همچنان به افزایش خود ادامه می دهد، موضع خود در مورد قیمتها را تغییر دهد. فدرال رزرو در آستانه نشست دو روزه کمیته بازار آزاد که روز سه شنبه باز می شود، در دوره آرام خود به سر می برد، بنابراین مقامات نمی توانند درباره سیاست ها نظری داشته باشند.

گزارش روز جمعه شاخص قیمت مصرف کننده نشان داد که تورم کل در ماه می با سرعت ۸.۶ درصد در حال حرکت است. در همان روز، شاخص احساس مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان که به طور گسترده در نظر گرفته می‌شود، به پایین‌ترین حد خود سقوط کرد و این گزارش همچنین حاکی از افزایش انتظارات تورمی است.

نظرسنجی جداگانه ای از فدرال رزرو نیویورک که روز دوشنبه منتشر شد نشان داد که انتظارات تورمی یک ساله ۶.۶ درصد است که رکوردی در مجموعه داده هایی است که به سال ۲۰۱۲ باز می گردد. ریشه‌های تورم چند جانبه است: ناشی از اختلال زنجیره‌های تامین، قیمت‌ها افزایش می‌یابند، در حالی که قیمت انرژی به دلیل کاهش تولید در حال افزایش است و این وضعیت با حمله روسیه به اوکراین تشدید می‌شود. عدم تطابق عرضه و تقاضا در بازار کار همچنین باعث افزایش دستمزدها می شود که به نوبه خود منجر به افزایش قیمت می گردد.

 

 

منبع:

مشاهده خبر

کد مقاله

11054

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۳/۲۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=11054

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات