گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

اقتصاد دنیای پساکرونا

اقتصاد دنیای پساکرونا

تحلیل فرید زکریا

آمریکا در حال ورود به دوره پس از همه گیری کرونا است. دلیل آن هم یک جنبه از این همه گیری یعنی “پیروزی علم” است که آن را از همه موارد قبلی متمایز می کند.

یک سال پس از همه گیری کرونا جهان شاهد واکسن های با کیفیت بود. باور عمومی بر این بود که ۱۰ تا ۱۵ سال کار و خوش شانسی لازم است تا به واکسنی برای یک بیماری جدید دست پیدا کنند. بیش از نیمی از جمعیت بالغ  آمریکا حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده اند. نرخ ابتلا و بستری تقریبا در همه جا و با سرعت در حال کاهش است. حتی برخی ایالات در بعضی روزها تعداد مرگ کرونا را منفی گزارش می کنند . البته خطر هنوز وجود دارد؛ نرخ واکسیناسیون رو به کندی است ونسخه های جدید بیماری دیده می شود. اما با این وجود می توان به آغاز دوباره زندگی در آمریکا  و خورشید درخشان آن امید داشت.

محتمل ترین پیامد عبور آمریکا از همه گیری می توان یک رشد اقتصادی بزرگ باشد. بر خلاف بحران مالی ۲۰۰۸ رکود ناشی از کرونا با یک رشد سریع خواهد بود. یکی از دلایل آن  تفاوت ماهیت این دو بحران و دلیل دیگر تزریق عظیم پول توسط دولت است. در نتیجه  شرکت ها و افراد پول برای هزینه کردن خواهند داشت.

آخرین همه گیری یعنی آنفولانزای ۱۹۱۸ با رونق شدید دهه ۲۰ همراه بود. برای اظهار نظر در این باره که همه گیری هم با آن رشد ثابت همراه باشد؛ بسیار زوداست. اما دلایلی نیز برای خوش بینی وجود دارد، مهم ترین  دلیل نوآوری است. بحران ها همیشه مردم را به ابداع روش ها و فناوری های نوین و طرد روش های قدیمی می کشانند. این تاثیر در آمریکا  به شکل توانایی شرکت ها برای فعالیت در عرصه دیجیتال خود نشان داده شد. اقتصاد فیزیکی تا حد زیادی تعطیل شده و حوزه فناوری خوش بین ترین افراد را شگفت زده کرد.یک فروشنده می گوید: “این تاثیر می تواند ماندگار باشد. اگرچه  دلتنگ تماس های رودررو با افراد شده ام، اما با فناوری جدید ۱۰ برابر بیشتر از قبل از کرونا فروش داشته ام و این دنیای جدیدی را به روی من باز کرده است.”

حتی دولت ها هم نوآوری کرده اند. نیویورک اعلام کرده میزهای رستوران کنار پیاده رو برای همیشه مجاز می شود. رسما تعطیلات مدارس به دلیل بارش برف منتفی می شود و جای آن را آموزش انلاین می گیرد. اگرچه بچه ها این راپیشرفت و بهبود نمی دانن. معمولا نوآوری در مقایسه با گذشته درک می شود.

در ابتدای دهه ۹۰ کمتر کسی پیش بینی رشد  نوآوری تا این حد به دلیل فناوری اطلاعات را می کرد. حتی کمتر کسی مرگ زودهنگام آن تنها در چند ماه بعد از آن را  پیش بینی می کرد. اما دراینجا اکثر مردم ، دولت ها و شرکت ها  با شرایط کرونایی سازگار شده و روش های قدیمی را کنار گذاشته اند و برای بالا بردن بهره وری خود تلاش می کنند .

این موضوع احتمال سرمایه گذاری عظیم  دولت در علم و نوآوری رابیشتر می کند. اروپا یک قدم از آمریکا عقب تر است زیرا مساله واکسن در آن جا دچار مشکلات بروکراتیک شده است. مشکلات کنونی اروپا بسیار شبیه مشکلات آمریکا در ابتدای همه گیری است. در حال حاضر با اتخاذ تصمیم مهم تر مبنی بر استقراض از غول اقصادی قاره یعنی آلمان و فرانسه و کمک به سایر کشورها برای واکسیناسیون شرایط تغییر کرده است.

اروپا در مرحله دوم بسیارشبیه آمریکا خواهد شد و این بدان معناست که واکسیناسیون گسترده و اقتصادی روبه رشد است، نوآوری های مالی اروپا هم به معنی اتحادیه اروپایی قوی تر خواهد بود. اما بخش تیره این اتفاقات درکشورهای درحال توسعه است.

کرونا در هند اوج گرفته و شاید به مناطق کمتر آسیب دیده مانند آفریقا هم برسد . حتی در این شرایط هم می توان مزایای آن را تصور کرد. این بحران، هند را با مشکلات شدید مواجه و ناکارآمدی وفساد دولت را تا حد زیادی نشان داده است . رشد کشور در دهه های  گذشته  نه به خاطر بخش دولتی که به خاطر بخش خصوصی قدرتمند ونوآور بوده است.

کرونا یک هشدار بود که شاید به اصلاحات واقعی دردولت برسد. مخصوصا در بهداشت عمومی می تواند به بخش های ناکارامد دیگر مانند آموزش هم برسد. هند در تلاش برای رشد و مواج با چالش های استقراض باید سریع تر  اصلاحات اقتصادی را آغاز کند . یک نشانه دیگر برگشت هند ، بازار بورس آن است که در مواجه با کرونا بسیار منعطف بود. این به معنای مشاهده بعد مثبت یک شرایط وحشتناک است. هم چنین دلایل واقعی برای خوش بینی وجود دارد و این می تواند به رونق سراسر جهان منجر شود.

منبع: پایگاه خبری انتخاب

مشاهده خبر

کد مقاله

8152

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۳/۰۱

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=8152

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات