گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

بالاترین رکورد طلا برای امسال

بالاترین رکورد طلا برای امسال

آیا طلا امسال رکورد بالاترین حد قیمت را می زند؟

موسسه Incrementum AG پیش‌بینی کرده که تا ۴۵ درصد احتمال دارد قیمت طلا اوایل دسامبر ۲۰۲۱ اوج قیمت جدید ۲۱۰۰ دلار را رد کند. گزارش سالانه بوتیک سرمایه‌گذاری لیختن‌اشتاین تحت عنوان «به نام طلایی که به آن اعتقاد داریم» نوشته رونالد استئوفرل (Ronald Stoeferle ) و مارک والیک (Mark Valek) حالا در آستانه ۵۰امین بار انتشارش، سناریوهای آینده را برای تجارت طلا به قیمت ۴۸۰۰ دلار به ازای هر اونس تا پایان این دهه اعلام می‌کند. موج «تغییرات اقلیمی پولی» که به‌واسطه پاندمی کرونا به‌وجود آمده و چشم‌انداز تورمی که مشاهده می‌شود، باعث شده که قیمت طلا به احتمال زیاد تا سال ۲۰۳۰، رقم ۸۹۰۰ دلار در هر اونس را بزند.

استئوفرل و والیک در گزارش سال قبل خود عنوان کردند که «مسئله اما و اگر مطرح نیست، بلکه موضوع زمانی است که شاهد این رسیدن به اوج قیمت جدید خواهیم بود». استئوفرل با بررسی روند قیمت طلا طی دوازده ماه گذشته عنوان می‌کند که «در ماه‌های پس از سقوط بازار سهام در مارس ۲۰۲۰ شاهد افزایش و جهش بسیار پویایی در قیمت طلا بودیم که نتیجه آن زدن رکورد بالاترین قیمت جدید در اوت ۲۰۲۰ است. پس از آن نوبت به مرحله تثبیت رسید که به‌نظر می‌آید که اکنون تمام شده باشد».

والیک می‌افزاید «علاوه برسودگیری، دلار قدرتمندتر، و هزینه‌های فرصت به‌تاسی از بازار گاوی بیت‌کوین، افزایش نرخ بازده اوراق بهادار، محرک اصلی به‌وجود آمدن موج مخالفت بودند». علیرغم کاهش قیمت در نیمه دوم سال، قیمت طلا در سال ۲۰۲۰، ۱۴.۳ درصد به یورو و ۲۴.۶ درصد به دلار آمریکا سود داشته است. از ابتدای ۲۰۲۱، افت قیمت کمتر از ۱ درصد برای هردو پول رایج ثبت شد.

تغییر اقلیم مالی

گزارش به نام طلایی که اعتقاد داریم چاپ ۲۰۲۱، تحت عنوان «تغییر اقلیمی پولی» منتشر شد. این دو نویسنده توجهات را به‌سمت پارادایم چندلایه‌ای جلب کرده که به‌واسطه پاندمی کووید-۱۹ و واکنش‌های سیاسی بعدش تغییر یافته است.

استئوفرل خاطرنشان می‌کند که درست همانطوری که تغییرات اقلیمی هوایی خطر بالاآمدن سطح آب دریا را دارند، «یکی از تاثیرات جانبی تغییرات اقلیمی پولی، نقدینگی تقریبا نامحدود است که از ابتدای شروع پاندمی کووید-۱۹ بازارها را دربرگرفته است و باعث افزایش قابل‌توجه میزان قیمت دارایی و میزان قیمت مصرف‌کننده شده است». یکی از پیامدهای قابل‌توجه ناشی از تغییرات اقلیمی پولی، احیای تورم قیمت مصرف‌کننده است. والیک می‌گوید «به اعتقاد ما، درحال حاضر در مراحل ابتدایی سیر تورمی هستیم».

عرضه پول به‌شدت تورم‌زده و به‌خصوص افزایش آتی در سرعت گردش پول به سطح تورم بالاتری در آینده اشاره دارد. به‌علاوه اینکه، بانک‌های مرکزی همواره استراتژی سیاست پولی خود را تغییر می‌دهند.

اگرچه نرخ بهره‌های اسمی در ماه‌های اخیر افزایش یافته است، اما از قبل همیشه پایین و در واقعیت اصول منفی بودند. براساس تحلیلی که شورای جهانی طلا انجام داده است، نرخ بهره واقعی در آمریکا باید تا بیش از ۲.۵ درصد باشد تا تاثیر منفی بلندمدت معناداری روی قیمت طلا بگذارد.

ارزیابی‌های کمی انجام شده توسط موسسه  نیز مهر تاییدی بر این مسئله هستند. در محیط و فضایی که نرخ بهره واقعی منفی است، متوسط اسمی بازده سالانه طلا ۱۹.۳ درصد و متوسط واقعی آن ۱۱.۴ درصد است. از نظر والیک و استئوفرل «این خبر خوبی برای طلا است چرا که بیشتر از همیشه مجاب می‌شویم که نرخ‌های بهره واقعی منفی «هنجار جدید» هستند».

جهش قیمت نقره

میزان بالای بدهی دولت، افزایش معنادار نرخ بهره را غیرممکن می‌کند. این محققان عنوان کرده‌اند که تغییرات اقلیم پولی، جهت تخصیص‌ پرتفوهای سنتی را تغییر داده‌اند، چرا که هر تغییری در روند تورم، دینامیک عواید و همبستگی‌ها را در پرتفوی تغییر می‌دهد.

به‌علاوه اینکه، تغییرات اقلیم پولی، ریسک‌های قابل ملاحظه‌ای برای سرمایه‌گذاران به‌همراه دارند البته فرصت‌های بیشماری هم به‌وجود می‌آورند. استئوفرل می‌گوید «پس از سال‌ها رخوت و رکود، قیمت کالاها انگار که از خواب زمستانی بیدار شده باشد. کاملا محتمل است که دهه ۲۰۱۰ تکرار دهه ۱۹۶۰ و دهه ۲۰۲۰ تکرار دهه ۱۹۷۰ است. در هرصورت، از نظر ما، نشانه‌ها کاملا حاکی از این هست که کل حوزه دارایی‌های حساس به تورم در ابتدای بازار گاوی محرز و مسلمی شبیه بازار گاوی دهه ۱۹۷۰ قرار دارد».

استئوفرل و والیک معتقدند که با افزایش نرخ تورم، قیمت نقره هم به سود معناداری خواهد رسید. والیک می‌گوید که «علاوه بر ویژگی‌اش به‌عنوان محافظت در مقابل تورم، کاربردش به‌عنوان فلز صنعتی هم به‌نفع سرمایه‌گذاری نقره است. مثلا فناوری‌های «سبز» مثل فتوولتائیک‌ها بدون نقره اجرایی نمی‌شوند».

مقایسه این بازار با بازارهای خرسی گذشته نقره نشان می‌دهد که معمولا در انتهای این روند شاهد سرعت گرفتنش هستیم. که به‌نظر استئوفرل این مرحله هنوز نرسیده است.

منبع: uk.investing

مشاهده خبر

کد مقاله

8202

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۳/۱۱

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=8202

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات