گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

برای استخدام چه مراحلی را باید طی کنیم؟

برای استخدام چه مراحلی را باید طی کنیم؟

امروزه سازمان‌ها برای در اختیار داشتن نیروهای با عملکرد بالا و شایسته گزینی سعی می‌کنند تیم قوی از جذب و استخدام را در اختیار داشته باشند و حتی مدیران سایر واحدها را با تکنیک‌های مصاحبه و مدل‌های شایستگی آشنا سازند.

هرچه مصاحبه اصولی‌تر و ساختارمندتر باشد، نیروی انسانی کار آمدتر و قوی‌تری جذب می‌شود و هزینه جذب اشتباه نیرو و نیز کاهش می‌یابد.

اهمیت جذب و استخدام صحیح

مصاحبه فرایندی تعاملی و ارتباطی میان دو فرد است که هدفی مشخص دارد، مصاحبه شونده در جلسه مصاحبه می‌کوشد بهترین نوع خود را نشان دهد و مصاحبه کننده تلاش می‌کند خطای شناختی را به حداقل برساند و مصاحبه شونده را بهتر و دقیق‌تر بشناسد.

پس باید مصاحبه شونده تکنیک‌های مصاحبه و مدل شایستگی را بشناسد البته تجربه انجام مصاحبه نیز می‌تواند به مصاحبه شونده کمک کند.

job2

مراحل استخدام

  • تدوین شرح شغل
  • نیاز سنجی نیروی انسانی
  • انتخاب کانال‌های جذب و استخدام مناسب
  • انتشار اگهی
  • پایش رزومه‌های دریافتی
  • دعوت به مصاحبه از رزومه‌های منتخب
  • بکارگماری
  • آنبوردینگ (جامعه‌پذیری)

۱-تدوین شرح شغل: مرحله اول استخدام، تدوین شرح شغل است که باعث شناخت بهتر شغل و شرح وظایف می‌شود؛ برای درج آگهی باید از شرح شغل کمک گرفت شرح وظایف و شایستگی‌های مورد نیاز را در آگهی درج کرد که این کار باعث پایش اولیه متقاضیان خواهد شد.

۲- نیاز سنجی نیروی انسانی: با استفاده از تکنیک‌های برنامه‌ریزی نیروی انسانی و نیاز سنجی، سازمان تصمیم به جذب نیرو می‌گیرد.

۳- انتخاب کانال های جذب و استخدام مناسب: واحد منابع انسانی پس از تعیین و تایید جذب نیرو، کانال‌های مناسب برای جذب و استخدام نیرو را انتخاب می‌کند. همچنین کانال‌های جذب می‌تواند شامل انتخاب از درون سازمان، سایت‌های کاریابی، شبکه‌های مجازی مانند لینکدین، تلگرام و وبسایت شرکت و … باشد.

۴- انتشار آگهی: بعد از مشخص شدن منابع جذب و استخدام واحد منابع انسانی آگهی جذب را با در نظر گرفتن شرح شغل‌ها در سایت‌های معتبر کاریابی، وبسایت و کانال لینکدین شرکت قرار می‌‌دهد.

۵- پایش رزومه‌های دریافتی: واحد منابع انسانی بعد از دریافت رزومه‌ها اقدام به پایش آنها بر اساس مطابقت رزومه‌ها با شرح شغل مربوطه کرده و روزمه‌هایی که مطابقت بیشتری داشته باشند را انتخاب می‌کند.

۶- دعوت به مصاحبه: پس از پایاش رزومه، واحد منابع انسانی رزمه‌های منتخب را به مصاحبه حضوری دعوت می‌کند. این مصاحبه شامل مصاحبه تخصصی، عمومی با حضور مدیر منابع انسانی، مدیر یا معاون واحد مربوطه و انجام تست هوش و آزمون‌های شخصیتی است.

۷- بکارگماری: بعد از اتمام مصاحبه حضوری و تکمیل فرم‌های ارزیابی مصاحبه توسط مصاحبه‌کنندگان، نتایج مربوط و فرد منتخب جهت تایید نهایی برای معاون اجرایی و  مدیرعامل شرکت ارسال می‌شود.

۸- آنبوردینگ (جامعه‌پذیری): برنامه آشناسازی و جامعه‌پذیری با هدف آشنایی فرد تازه استخدام شده با ماموریت، اهداف و برنامه‌های سازمان و پیشگیری از خروج فرد تازه استخدام شده از سازمان، توسط واحد منابع انسانی طراحی و اجرا می‌شود.

 

  • نگارنده: بهزاد فرشباف – مدیر مابع انسانی گروه مالی شهر

کد مقاله

18044

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۷/۰۳

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=18044

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات