گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

بعد از اعتراضات چین ، شاخص FTSE 100 کاهش یافت و قیمت نفت به پایین ترین حد در ۱۱ ماه گذشته رسید

بعد از اعتراضات چین ، شاخص FTSE 100 کاهش یافت و قیمت نفت به پایین ترین حد در ۱۱ ماه گذشته رسید

با تشدید اعتراضات در شهرهای بزرگ چین علیه قوانین سختگیرانه کووید صفر در این کشور، شاخص FTSE 100 و سهام اروپا در روز دوشنبه سقوط نمودند. شاخص FTSE 100 (^FTSE) طی معاملات ظهر با ۰.۳۵ درصد کاهش به ۷۴۶۱ واحد رسید، در حالی که شاخص CAC (^FCHI) در پاریس ۰.۹۹ درصد کاهش یافت و به ۶۶۴۶ واحد رسید. در آلمان، DAX (^GDAXI) با ۰.۹۶ درصد کاهش به ۱۴۴۰۱ رسید.

 

1 e1670048704393

 

اعتراض‌ها به محدودیت‌های سختگیرانه برضد ویروس در بزرگترین واردکننده نفت خام جهان در آخر هفته، از جمله تظاهرات در پکن و شانگهای آغاز شد، که باعث فروش گسترده کالاها در آغاز هفته شد. نفت خام برنت (BZ=F) به ۸۱ دلار در هر بشکه افت نمود، در حالی که نفت خام آمریکا (CL=F) برای اولین بار در حدود ۱۱ ماه گذشته به مقدار ۷۵ دلار در هر بشکه رسید.

نفت خام برنت روز گذشته مالی (BZ=F)

 

2 e1670048821695

نعیم السام، تحلیلگر ارشد بازار در آوا ترید گفت: اساساً این تقاضا است که موضوع اصلی قیمت را ایجاد می کند و این واقعیت که ما یک تهدید رکود بالقوه داریم و اکنون مسائل مربوط به کووید در چین، همه چیز را برای معامله گران نفت سخت تر نموده است. واقعیت این است که هیچ‌کس نمی‌خواهد شاهد محدودیت‌های بیشتر در چین باشد، زیرا وضعیت قیمت نفت با ادامه این سخت گیری ها وخیم تر خواهد شد. در لندن، کاهش قیمت نفت به ترتیب به BP (BP.L) و شل (SHEL.L) 1.65 درصد و ۱.۰۴ درصد کاهش یافت.

 

3 e1670048937330

اعتراضات کنونی در چین به دلیل محدودیت های قرنطینه نیز بر انتظارات برای تقاضا نسبت به فلز تأثیر گذاشته است. کاهش قیمت فلزات بر ماینرها آنگلو امریکن (AAL.L) و ریو تینتو (RIO.L) تأثیر گذاشته است که به ترتیب به مقادیری همچون ۰.۷۳ و ۰.۵۱ درصد دست یافته است.

4 e1670049232650

 

 رافی بویاجیان، تحلیلگر ارشد سرمایه‌گذاری در XM، گفت: «دارایی‌های ریسکی در ابتدای هفته به دلیل نگرانی‌ها در مورد بی‌ثباتی در چین و اینکه چگونه سیاست این کشور در برابر کووید صفر ممکن است چشم‌انداز را بهبود بخشید، سرمایه‌گذاران را به سمت ایمنی سوق داد» . تظاهرات ضد اقدامات قرنطینه پس از آتش‌سوزی مرگبار در سین‌کیانگ در پنج‌شنبه گذشته آغاز شد و طبق گزارش‌ها، ساکنان نتوانستند به دلیل محدودیت‌های سخت کووید از مجتمع مسکونی فرار کنند. اما اعتراضات در آخر هفته تشدید یافت و به تظاهرات سراسری علیه مدیریت دولت با این بیماری همه گیر تبدیل شد. هنوز مشخص نیست که مسولان چگونه قصد دارند تا ناآرامی های روزافزون را با توجه به مقیاس بی سابقه آنها سرکوب کنند، یا چقدر این اعتراضات گسترده خواهند شد. اما این منطقه غیررسمی برای رئیس جمهور شی جین پینگ و حزب کمونیست است و بازارها را عصبی می کند.
شرکت های مالی متمرکز آسیا-اقیانوسیه HSBC (HSBA.L) و Standard Chartered (STAN.L) نیز به ترتیب با ۰.۶۸% و ۰.۳۱% کاهش مواجه شدند.

(HSBA.L) HSBC Holdings plc

5 e1670049397177

انتظار می رود بازارهای ایالات متحده شروع ضعیفی داشته باشند زیرا معاملات آتی شاخص S&P 500 (ES=F)، آتی  داو (YM=F) و شاخص آتی نزدک (NQ=F) همگی در وضعیت قرمز قرار داشتند. در آسیا، شاخص نیکی ۲۲۵ توکیو (^N225) معادل ۰.۴۲ درصد کاهش یافت و به ۲۸۱۶۲ رسید در حالی که شاخص هانگ سنگ (^HSI) در هنگ کنگ با ۱.۲۹ درصد کاهش به ۱۷۳۴۶ رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت (۰۰۰۰۰۱ SS) با ۰.۷۵ درصد کاهش مواجه شد و به ۳۰۷۸ واحد رسید. سهام در در وال استریت روز جمعه به طور مختلط بسته شد، اما هر شاخص اصلی در هفته تعطیلات ، رشد هفتگی را تجربه نمود. شاخص داوجونز (^DJI) با ۰.۴۵ درصد افزایش در ۳۴۳۴۷ واحد بسته شد. شاخص S&P 500 (^GSPC) در ۴۰۲۶ واحد بسته شد و  شاخص نزدک  (^IXIC) با ۰.۵۲ درصد کاهش به ۱۱۲۲۶ واحد رسید.

 

 

 

منبع :uk.finance

مشاهده خبر

 

 

 

 

 

 

کد مقاله

15961

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۹/۱۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=15961

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات