گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

تحلیل بازار فلزات (بخش اول)

تحلیل بازار فلزات (بخش اول)

  • آلومینیوم

 

بهترین عملکرد فلز پایه، برای ایجاد یک تحول

با دستاورد های بازار در فوریه ، قیمت آلومینیوم همچنان بالاتر رفت و با نزدیک شدن به پایان ماه مارس ، برای اولین بار از ژوئن ۲۰۱۸ به بیش از ۲۳۰۰ دلار در هر تن رسید. در واقع، آلومینیوم تنها فلز پایه است که در ماه گذشته قله قیمتی جدیدی ثبت کرده است، زیرا بقیه فلزات همگی در یک بازه قیمتی نوسان داشته اند. تمایلات بازار حول این فلز سبک به تقاضای فیزیکی شدیداً پاسخ داده است. همینطور وجود محدودیت در دسترسی با افزایش لغو ضمانت نامه بورس فلزات لندن و نگرانی ها در مورد عرضه جدید از چین – ترکیبی از عواملی می‌باشد که باعث افزایش حق بیمه به بالاترین قیمت ها در چند ساله اخیر نیز شده است. نگرانی ها در مورد عرضه چین جالب توجه است و اینطور به نظر میرسد که این مشکلات متاثر از تصمیمات مقامات مغولستان داخلی چین باشد که محدودیت های مصرف انرژی را که منجر به کاهش ظرفیت ذوب شده است، اعمال کرده است. این استان از ظرفیت تولید ۶ میلیون تن ذوب آلومینیوم برخوردار است. تناژ آلومینیوم از دست رفته در اثر این موضوع، مقدار کمی است – طبق برآوردهای ما، تاکنون حدود ۴۳۲،۰۰۰ تن در سال از ظرفیت تولید تحت تأثیر قرار گرفته باشد. نگرانی ها از این بابت است که محدودیت های انرژی این چنینی می تواند در سایر استان های چین گسترش یابد.

 

  • مس

ادامه حرکت در بازه قیمتی، شیب رو به پایین قیمت ها در سه ماهه دوم سال

ماه گذشته انتظار می رفت قیمت مس در مارس وارد یک فاز کاهشی شود،  با این حال شروع قوی سال، منجر به رسیدن قیمت به بالاترین سطح خود در حدود ۱۰ سال گذشته با ۹،۶۰۰ دلار در هر تن شد. عملکردی که به عنوان یک قیمت ناپایدار و موضعی تلقی شد. با معامله مس در بورس فلزات لندن در شکل گیری مثلث واری که یک وجه آن به سمت ۹۰۰۰ دلار در هر تن در نمودار روزانه در بازه سه ماهه اشاره دارد، معلوم شد که مسئله حرکت قیمت ها در یک بازه قرار است روال عادی ماه مارس باشد. محرک های اساسی و کلان قیمت مس شاخص های متناقضی را ارائه می دهند بطوریکه از یک طرف ، عرضه با شاخص Fastmarkets TC  در حدود ۳۰ دلار در هر تن همچنان محدود می‌باشد و این در حالی است که کارخانجات ذوب فلزات چینی در مورد کاهش تولید صحبت می کنند. از طرف دیگر، افزایش قیمت سهام در بورس شانگهای و حق بیمه ضعیف نشان می دهد تقاضا در بازار واردات محور چین بسیار نرم (بازار نرم : فزونی فروشنده نسبت به خریدار در بازار) است، در حالی که دسترسی به فلزات قراضه از سال گذشته بهبود یافته است، تقاضای اروپا نیز به دلیل مقررات مرتبط با تعطیلی های سراسری متاثر خواهد شد، و افزایش شاخص دلار باعث کاهش رشد قیمت های همه فلزات خواهد بود. دیدگاه ما برای سه ماهه دوم سال این است که قیمت ها متعادلتر از سه ماهه اول خواهد بود.

 

  • سرب

عقب نشینی از اوج قیمت ها در فوریه نشانه وجود الگویی خاص است

 

از اواخر فوریه و تا نیمه اول مارس ، قیمت های فلز سرب از بالاترین سطح خود در سال ۲۰۲۱ یعنی ۲۱۵۹ دلار در هر تن عقب نشینی کردند تا در حدود میانگین متحرک ۲۰۰ روزه قرار بگیرند که کمی بالاتر از ۱۹۰۰ دلار در هر تن است.

به طور کلی ، از اواخر سال گذشته با شروع بحران پاندمی کرونا ، قیمت سرب و همینطورکلیه فلزات بهبود یافته است و در کانال های قیمتی بالا قرار گرفتند. کاهش قیمت در چند هفته اخیر دارای نظم خاصی است که قبلا مشاهده شده، قیمت از حد بالای کانال به پایین آن حرکت کرده است که این تغییر نمایانگر حرکت مشابهی است که از آگوست تا اکتبر سال گذشته شاهد بوده ایم. اصلاح با روند خنثی قیمت ها و بعدا بازگشت به کانال های بالاتر همراه بود و این الگو ممکن است دوباره رخ دهد، در حالی که چارچوب روایت نوسانات قیمت ها مشابه قبل است. ریزش قیمت ها در فوریه-مارس با روند معمول فصل زمستان مطابقت دارد، این بدان معناست که دوره اوج تقاضا برای باتری تعویض شده، گذشته است. علاوه بر این، تعطیلی گسترده به ویژه در سراسر اروپا، به علاوه کمبود فلزات نیمه هادی، بدون شک مانع تولید و فروش خودروهای جدید خواهد بود.

 

  • نیکل

بازار صعودی که وارد یک بازه قیمتی شد

پس از افزایش قیمت سرسام آور تا ۲۰۱۱۰ دلار در هر تن در ماه فوریه و سقوط ناگهانی در اوایل ماه مارس که تمام سودهای امسال را از بین برد، قیمت نیکل در حدود ۱۶۰۰۰ دلار در هر تن تثبیت شده است، اما به پایین روند کانال سالانه سقوط کرد. ما فکر می کنیم که قیمت ها برای مدتی به حرکت در همین بازه ادامه میدهند آن هم پس از وارد شدن شوکی که در مارس مشاهد کردیم. دلیل بوجود آمدن شوک فروش نیز اخبار مربوط به برنامه های جاه طلبانه تولید نیکل توسط شرکت Tsingshan تا سال ۲۰۲۳ بود، برنامه هایی از جمله شروع تولید زودتر از حد انتظار محصول مات(تکمیل و پرداخت نشده) برای زنجیره تامین باتری از طریق RKEF های اندونزیایی، که باعث تعجب بازار شد. ما فکر می کنیم بازار با لحاظ اختلالات عرضه در شرکت های VNC  و Nornickel و Glencore’s Murrin Murrin ، از میان شرکتهای عرضه کننده، که منجر به دست کم کاهش ۷۸۰۰۰ تن تولید در سال جاری شد، دچار بیش واکنشی شده است. با این وجود، بازار پر رونق نیکل به حاشیه کشیده شده است، به ویژه با توجه به اینکه تقویت شاخص دلار آمریکا و نوسان بازارهای سهام را شاهد هستیم. به این ترتیب، قیمت متوسط سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه اول را پایین تر پیش بینی می کنیم.

 

مجله متال مارکت

کد مقاله

7847

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۲/۰۴

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=7847

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات