گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

تقاضای رو به افزایش و عرضه محدود میتواند نفت ۱۰۰ دلاری را رقم بزند

تقاضای رو به افزایش و عرضه محدود میتواند نفت ۱۰۰ دلاری را رقم بزند

گرایش صعودی فزاینده در بازارهای نفت، تحلیلگران زیادی را بر این داشته که نفت ۱۰۰ دلاری را در سال ۲۰۲۲ پیش بینی کنند، اما برخی فکر می کنند که قیمت‌ها می توانند خیلی زودتر و در سال ۲۰۲۱ به این سطح برسند.

افزایش قیمت نفت به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه، دیدگاه ها را نسبت به احتمال رسیدن قیمت آن به ۱۰۰ دلار را برانگیخته است، که سال گذشته چشم اندازی غیر قابل تصور قلمداد میشد، زیرا اقتصادها و تقاضای جهانی از زیان‌های همه گیری کرونا رنج می بردند. اما اکنون بهبود تقاضا و عرضه محدود از قیمت نفت حمایت می کند و پیش بینی میشود که این احتمال وجود دارد که برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ شاهد نفت ۱۰۰ دلاری باشیم.

در حال حاضر عوامل مختلفی وجود دارد که از دیدگاه صعودی در مورد نفت حمایت می کنند. همانطور که گلدمن ساکس در اوایل سال جاری گفته بود انتظار می رود تقاضای جهانی نفت خام در شش ماه آینده بیشترین جهش خود را تجربه کند. انتظار می رود مصرف جهانی نفت در سه ماهه چهارم امسال تقریباً به سطح قبل از همه گیری برسد و از تقاضای سال ۲۰۱۹ در سال ۲۰۲۲ فراتر رود و رکورد جدیدی برای تقاضای جهانی نفت سالانه ثبت شود. جهش اقتصادی در سراسر جهان، همراه با کاهش یا پایان محدودیت های مربوط به همه گیری ویروس کرونا از جمله برای سفر، قرار است انگیزه تقاضا برای سوخت و پتروشیمی ها را ایجاد کند.

از طرفی یک عامل صعودی دیگر برای نفت در سمت عرضه وجود دارد. اتحاد اوپک پلاس کنترل کامل بخش عمده ای از عرضه جهانی نفت خام را در اختیار دارد و ترجیح می دهد امسال بازار را با باز کردن تدریجی حجم عرضه، تعدیل کند. وزیر انرژی عربستان، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، مکررا به همه هشدار میدهد که احتیاط پیشه کنند زیرا ماه هاست که به معامله‌گران هشدار داده که علیه نفت معامله‌ای باز نکنند.

عبدالعزیز بن سلمان در اوایل ماه جاری در یک گردهمایی در روسیه گفت: “همیشه مقدار مناسبی از تأمین برای برطرف کردن تقاضا وجود دارد، اما ما باید قبل از اینکه عرضه ای را ببینیم شاهد بوجود آمدن تقاضا باشیم.”

برای پرداختن به موضوع قیمت نفت در بقیه سال، یکی از بزرگترین عواملی که باید به آن اشاره کرد تحمل اقتصاد جهانی در برابر موج دوم تعطیلی‌های سراسری است. اوپک پلاس چگونه قرار است آن ۵.۸ میلیون بشکه نفت را وارد بازار کند؟ جوابش میتواند این باشد که اوپک تا چه میزان قصد دارد قیمت‌ها را افزایش دهد.

بازگشت سریعتر از موعد این حجم از عرضه به بازار؛ به علاوه عرضه اضافی احتمالی از ایران، در صورت موفقیت در مذاکرات جاری در مورد توافق هسته ای در تابستان امسال، باعث کاهش قیمت نفت خواهد شد.

با این حال، ممکن است اوپک در حال پیاده سازی صبر استراتژیکی باشد که میتواند منجر به افزایش قیمت نفت شود. این قیمت‌های بالاتر نفت باعث میشود دولت‌های عضو این مجمع پس از متحمل شدن زیان‌های میلیارد دلاری به سبب همه گیری کرونا، از این واقعه سود ببرند.

وود مکنزی در این هفته گفت: “اوپک پلاس در حال حاضر با افزایش قیمت‌ها دارد بخشی از ۳۳۵ میلیارد دلاری را که گروه در سال گذشته با فروپاشی بازار از دست داد، جبران می کند. قیمت برنت مطابق با پیش بینی ۶۹.۳۰ دلار در سال ۲۰۲۱ ، درآمد اوپک را با ۱۰ درصد تولید کمتر به سطح سال ۲۰۱۹ میرساند.

اوپک پلاس برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا را باید به دقت اندازه گیری و اجرا کند زیرا اگر نفت برای مدت طولانی تری در بالای ۷۰ دلار بماند، قیمت بسیار بالای آن باعث کند شدن روند ترمیم اقتصاد جهانی میشود و اعضای اوپک انگیزه تولید را از دست میدهند. نفت شیل ایالات متحده همچنان ثبات سرمایه خود را حفظ کرده و انتظار می رود رکورد جریان نقدی آزاد را در سال جاری ثبت کند، از طرفی پایداری قیمت بالای نفت می تواند محرک عرضه بیشتری در سال آینده باشد.

تمایل صعودی بازار در هفته های اخیر منجر به این شده است که بزرگترین معامله‌گران کالا، احتمال  نفت ۱۰۰ دلاری را رد نکنند. بیشتر مدیران ارشد قیمت نفت برای بقیه سال را “بالاتر از قیمت حال حاضر” تصور میکنند، اگرچه راسل هاردی مدیر عامل شرکت ویتول، باور دارد که نفت بشکه ای ۱۰۰ یک احتمال در بازار است از طرفی به افراد خوشبین به این ایده هشدار داد که “در حال حاضر در یک بازار مصنوعی قرار داریم”.

اینطور به نظر میرسد که وقوع نفت ۱۰۰ دلاری برای سالهای آینده پیش بینی شده است. کسری عرضه‌ای که به ویژه در حدود سال ۲۰۲۵ پیش بینی شده است، درکنار سرمایه گذاری کم در عرضه و همچنین افزایش تقاضای جهانی نفت که در حال رشد است را میتوان از دلایل این رخداد نام برد.

الکس سانا، رئیس بازاریابی نفت در گلنکور، در اجلاس سران جهانی FT Commodities گفت: ” اگر در حال کاهش عرضه هستید بدون اینکه بصورت همزمان میزان تقاضای خود را در نظر داشته باشید، در چنین حالتی باید انتظار نوسانات قیمت را داشته باشید.” وی همینطور اضافه کرد که احتمال رسیدن به نفت ۱۰۰ دلاری اکنون بیشتر از هر زمان دیگری محتمل است.

سانا همچنین خاطر نشان کرد: ” ما واقعاً فقط یک یا دو واقعه با افزایش چشمگیر قیمت نفت فاصله داریم.”

منبع: راشاتودی
مشاهده خبر

 

کد مقاله

8737

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۴/۰۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=8737

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات