گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

تورم در ماه مه کاهش یافت اما براساس داده می توان گفت که قیمت ها به استثنای مواد غذایی و گاز همچنان بالاست

تورم در ماه مه کاهش یافت اما براساس داده می توان گفت که قیمت ها به استثنای مواد غذایی و گاز همچنان بالاست

یک معیار تورمی که فدرال رزرو به دقت مورد بررسی قرار می دهد، در ماه می به دلیل کاهش قیمت انرژی کاهش یافت. اما معیار اساسی افزایش قیمت همچنان بالا است.

وزارت بازرگانی روز جمعه اعلام کرد، قیمت‌ مصرف‌کننده در ماه گذشته به طور کلی ۳.۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که این رقم نسبت به افزایش ۴.۳ درصدی در آوریل کمتر است و بالاترین رقم ۴۰ ساله ۷ درصدی در ژوئن ۲۰۲۲ محسوب می شود. این کمترین رشد سالانه از آوریل ۲۰۲۱ است.

بر اساس شاخص قیمت هزینه‌ مصرف شخصی (PCE)، قیمت‌ها پس از افزایش ۰.۴ درصدی در ماه قبل، ۰.۱ درصد افزایش یافته است.

قیمت انرژی، از جمله بنزین، ۳.۹ درصد کاهش یافت در حالی که هزینه مواد غذایی تنها با ۰.۱ درصد افزایش مواجه شده است.

در همین حال، هزینه‌ خانوارها پس از افزایش در آوریل، با سرعت کمتری افزایش یافت. اگر دلار کمتری در بخش خرید هزینه شود، می تواند فشار بر تورم را کاهش دهد.

اندرو هانتر، اقتصاددان کاپیتال اکونومیکس، اعلام نمود: «به طور کلی، در اینجا علتهای کمی وجود دارد که فدرال رزرو را از افزایش مجدد نرخ بهره در نشست اواخر جولای (فدرال رزرو) باز دارد. اما، با کاهش شتاب رشد مصرف و تورم اصلی، ما همچنان فکر می‌کنیم که افزایش آخرین مرحله است.

تورم اصلی PCE چیست؟

معیار قیمت‌هایی که اقلام مواد غذایی و انرژی فرار را حذف می‌کند، ۰.۳ درصد افزایش یافته است که اندکی کمتر از رشد ماه قبل است. این افزایش سالانه به اصطلاح قیمت های اصلی را از ۴.۷ درصد در ماه قبل به ۴.۶ درصد کاهش داد.

نرخ بهره در سال ۲۰۲۳ چقدر بالا می رود؟

اگرچه تورم به طور کلی به طور پیوسته تعدیل شده است، فدرال رزرو توجه بیشتری را به قیمت‌های اصلی معطوف نموده است، زیرا قیمت‌های اصلی بهتر منعکس‌کننده روندهای بلندمدت هستند. تورم اصلی کاهش یافته است اما به دلیل افزایش شدید هزینه اجاره، ماشین های دست دوم، هتل ها، مراقبت های بهداشتی و بیمه ، باز هم میزان تورم بالاست.

در نتیجه، مقامات فدرال رزرو افزایش تهاجمی نرخ بهره برای مبارزه با تورم را در ماه ژوئن متوقف کردند تا اثرات آن بر اقتصاد را مورد بررسی قرار دهند. اما آنها همچنین نشان دادند که در صورت ادامه روند صعودی قیمت‌های اصلی، احتمالاً افزایش نرخ‌ها را در ماه جولای از سر خواهند گرفت. بانک مرکزی نرخ پایه خود را از نزدیک به صفر به حدود ۵.۱ درصد رسانده و احتمالا دو افزایش سه ماهه دیگر در سال ۲۰۲۳ پیش روی خواهد داشت.

اخیراً، قیمت خدمات افزایش یافته است زیرا مصرف‌کنندگان خرید خود را از مبلمان، لوازم الکترونیکی و سایر کالاهایی که در طول همه‌گیری در خانه گیر کرده‌اند، به سفر و سایر فعالیت‌ها تغییر داده‌اند.

بازرگانی روز جمعه گفت که در یک نشانه دلگرم کننده، هزینه مصرف کننده برای کالاها و خدمات در ماه گذشته پس از افزایش ۰.۶ درصدی در آوریل، تنها ۰.۱ درصد افزایش یافت. مصرف خنک کننده خبر خوبی است زیرا می تواند به این معنی باشد که کسب و کارها قدرت کمتری برای افزایش قیمت خواهند داشت و به تورم کمتر در ماه های آینده اشاره می کند.

درآمد شخصی پس از رشد ۰.۳ درصدی در ماه قبل ۰.۴ درصد افزایش یافت. کارگران به دلیل کمبود نیروی کار به دلیل همه گیری ویروس کرونا از افزایش شدید دستمزد سود برده‌اند، اما رکورد ذخیره‌های نقدی که در طول همه‌گیری ایجاد کرده‌اند در حال کاهش است.

تاکنون، هزینه‌ مصرف‌کننده علیرغم تورم و نرخ‌های بهره بالا، انعطاف‌پذیر بوده است. این هفته، وزارت بازرگانی اعلام کرد که اقتصاد با سرعت سالانه ۲ درصد در سه ماهه اول رشد کرد که سریعتر از برآورد قبلی ۱.۳ درصدی بوده است. بسیاری از اقتصاددانان هنوز انتظار یک رکود خفیف در اواخر سال جاری را دارند، اما برخی می گویند که این احتمال وجود دارد که ایالات متحده بتواند از رکود جلوگیری نماید.

تورم PCE چیست؟

اوایل این ماه، وزارت کار اعلام کرد که شاخص دیگر تورم، شاخص قیمت مصرف کننده، از ۴.۹ درصد در ماه قبل به ۴ درصد در ماه می کاهش یافته است. با این حال، CPI اصلی بیش از حد انتظار با رشد مواجه شده است.

همیشه فدرال رزرو بیشتر به شاخص PCE منتشر شده در روز جمعه، به ویژه قرائت اصلی برای نظارت بر تصمیمات مربوط به نرخ بهره توجه می نماید.

 

 

منبع:

مشاهده خبر

 

کد مقاله

17707

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۴/۱۸

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=17707

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات