گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

تکامل و تاریخچه STOها (قسمت دوم)

تکامل و تاریخچه STOها (قسمت دوم)

آیا توکن های اوراق در حقیقت اوراق بهادار هستند؟

یکی از ویژگیهای اصلی توکن های اوراق این است که معمولا در حوزه چارچوب قانونی اوراق بهادار کنونی در بیشتر کشورها در نظر گرفته می شوند. اگرچه تعریف اوراق بهادار از یک حوزه قضایی به حوزه دیگر متفاوت است اما هوی تست(Howey Test) امریکایی معروف مبنایی را برای یک درک کلی فراهم می کند. براساس یک مورد قضایی در سال ۱۹۴۶، بین کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) در ایالات متحده آمریکا، و هاوی دو شرکت مستقر در فلوریدا، تست هوی یک آزمون عملکردی است برای اینکه مشخص شود آیا یک سرمایه گذاری در طبقه اوراق بهادار قرار می گیرد و در نتیجه مشمول قوانین اوراق بهادار ایالات متحده است یا خیر. چهار معیار مرتبط با این آزمون عبارتند از:

۱- سرمایه گذاری پول یا سایر اشکال دارایی است.

۲- انتظار سود از سرمایه گذاری وجود دارد

۳- سرمایه گذاری پول در یک شرکت مشترک است، به این معنی که سرمایه گذاران دارایی های خود را با هم ترکیب می کنند تا در یک پروژه سرمایه گذاری کنند.

۴- سود حاصل از تلاش یک فرد یا شخص سوم است که کاملاً از کنترل سرمایه گذاران خارج است.

توکن‌های اوراق بهادار – به‌عنوان محصولات سرمایه‌گذاری – معمولاً دارای شرایط ذیل هستند: یک توکن اوراق که نشان‌دهنده سهمی از سود یا جریان نقدی ناشر یا دارایی‌های آن است، در اصل، صرف نظر از شکل قراردادی، به احتمال زیاد تحت تعریف اوراق بهادار قرار می گیرد.

 

چشم انداز STO

 

چشم انداز نظارتی پلت فرم معاملات دارایی مجازی در بازارهای عمده

کشور/منطقهوضعیتنمونه مجوزنمونه های پلتفرم معاملاتی دارایی های مجازی قانونی
امریکامجاز، قانونی·         مجوزهای بیت کوین صادر شده توسط دپارتمان خدمات مالی ایالت نیویورک

یک شخص (خواه یک فرد یا یک شرکت) که در فعالیت تجاری ارز مجازی مشارکت دارد، به مجوز بیت‌کوین نیاز دارد. بر اساس ۲۳ NYCRR 200.2(q)  قانون خدمات مالی نیویورک، فعالیت تجاری ارز مجازی می‌تواند در یکی از پنج نوع فعالیت مربوط به نیویورک یا نیویورکی‌ها قرار گیرد:

–  دریافت ارز مجازی برای انتقال یا انتقال ارز مجازی

–  ذخیره، نگهداری، یا حفظ یا کنترل ارز مجازی از طرف دیگران

–  خرید و فروش ارز مجازی به عنوان کسب و کار مشتری

–  انجام خدمات مبادله به عنوان کسب و کار مشتری

–  کنترل، اداره یا صدور ارز مجازی.

 

کوین بیس
انگلستان

 

مجاز، قانونی·         ثبت دارایی رمزنگاری – ارائه دهندگان خدمات دارایی مجازی و پولشویی،

مقررات (MLD) ثبت شده توسط اداره رفتار مالی

یک شرکت یا کارشناس انحصاری که از طریق کسب‌ وکار یک یا چند مورد از خدمات زیر را ارائه می‌کند، از جمله در مواردی که خالق یا ناشر هر یک از دارایی‌های رمزنگاری مدنظر باشد، خدمات به شرح ذیل هستند:

الف. مبادله، یا تنظیم یا قوانین مرتبط با مبادله دارایی‌های رمزنگاری شده برای پول یا پول برای دارایی‌های رمزنگاری شده؛

ب. مبادله، یا تنظیم یا تنظیمات موردنیاز برای مبادلات یک دارایی رمزنگاری شده برای دیگری، یا

 

ج. راه‌اندازی ماشینی که از فرآیندهای خودکار برای تبادل دارایی‌های رمزنگاری شده برای پول یا پول برای دارایی های رمزنگاری شده استفاده می‌کند.

 

Archax Gemini
 

هنگ کنگ

 

مجاز، قانونی·         پلت فرم معاملات دارایی مجازی دارای مجوز تحت مجوز نوع ۱ (معامله اوراق بهادار) و مجوز نوع ۷ (خدمات معاملات خودکار) اوراق بهادار و کمیسیون آتی

·         مجوز فعالیت‌های اپراتور یک تجارت آنلاین متمرکز را تنظیم می‌کند که معاملاتی را در توکن اوراق بهادار ارائه می‌نماید.

 

 

OSL یک تایید از سمت کمیسیون اوراق و آتی دریافت نمود.
 

سنگاپور

 

مجاز، قانونی·         مجوز خدمات توکن پرداخت دیجیتال تحت قانون خدمات پرداخت (PSA) توسط مرجع پولی سنگاپور (MAS)

 

·         مجوز به طور کلی ارائه خدمات تسهیلات اجازه خرید و فروش هرگونه توکن پرداخت دیجیتال در ازای پول یا سایر توکن‌های  دیجیتال پرداخت را پوشش می‌دهد.

 

شرکت‌های کمی برنامه مجوز خود را به MAS سنگاپور تحویل داده‌اند و از نگه‌داری مجوز خدمات توکن پرداخت دیجیتالی برای یک دوره مشخص معاف شده‌اند.

 

برخی از حوزه های قضایی نیز در حال اجرای قوانینی برای شناسایی توکن های اوراق بهادار به طور رسمی‌تر هستند و بدین صورت، موانع بر سر راه اجرای DLT در اوراق بهادار سنتی را از میان برده و حمایت های لازم را انجام می‌دهند. دو نمونه اخیر شامل قانون بلاک چین لیختن اشتاین است که به موضوع پیوند دارایی‌های “دنیای واقعی” با دارایی‌های مجازی می‌پردازد و یک معماری قانونی برای دارایی‌های دیجیتال و پیش‌نویس قانون وزارت آلمان برای معرفی اوراق بهادار به شکل الکترونیکی معرفی می‌کند در حالی که این دو مقوله از نظر دامنه و پوشش متفاوت هستند، اما هر کدام نگاهی اجمالی به قوانین و مقررات آینده و مدل هایی برای نحوه مواجهه با اجرایDLT  و  سایر فناوری‌ در اوراق بهادار ارائه می‌دهند.

 

 

کد مقاله

10118

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۱/۱۰

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10118

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات