گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

درخواست از کشورهای عضو بریکس برای مقابله با هژمونی جهانی دلار

درخواست از کشورهای عضو بریکس برای مقابله با هژمونی جهانی دلار

کارشناسان چینی از رهبران کشورهای عضو بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) درخواست نمودند تا مقابله با هژمونی جهانی دلار را در پیش بگیرند. با این حال، کارشناسان اذعان دارند که هر تلاشی برای کاهش تسلط دلار زمان‌بر خواهد بود.

وابستگی کشورهای عضو بریکس به سیستم مالی جهانی تحت تسلط آمریکا

در گزارشی آمده است که کارشناسان چینی از کشورهای بریکس یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تقاضا نمودند تا با سلطه جهانی دلار توسط ایالات متحده سوء مقابله کنند. به گفته کارشناسان، کشورهای عضو بریکس می‌توانند با تقویت روابط تجاری و کاهش وابستگی خود به سیستم مالی که در آن دلار آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد، به این هدف دست یابند.

طبق گزارش گلوبال تایمز، درخواست کارشناسان درست قبل از برنامه‌ریزی وزرای خارجه پنج کشور برای برگزاری نشست مجازی در ۱۹ ماه مه صورت گرفته است. در این نشست، وزرای خارجه قرار بود در مورد تقویت همبستگی، اجماع مباحث و حضور بازارهای جدید در حکمرانی جهانی بحث و گفتگو کنند. یکی از کارشناسان، کائو یوانژنگ، رئیس تحقیقات بین المللی BOC، در طرح ادعای وابستگی همیشگی کشورهای عضو بریکس به سیستم مالی تحت سلطه ایالات متحده، مدعی شد که ایالات متحده تنها نیازهای داخلی خود را مدنظر قرار می‌دهد و کمتر نگران پیامدهای احتمالی سیاست‌های آن است. آن یوانژنگ می‌گوید:

معاملات بین‌المللی و بازارهای مالی که تحت سلطه دلار آمریکا هستند، تناقضات داخلی زیادی را نشان داده‌اند، زیرا سیاست‌های واشنگتن به جای نیازهای بین‌المللی، نیازهای داخلی خود را به عنوان اولین اولویت در نظر می‌گیرد.

 

بی طرفی دلار آمریکا

این کارشناس همچنین افزود که تحریم اخیر روسیه و همچنین مسدود کردن ذخایر ارز و طلا توسط دولت ایالات متحده به این معنی است که دلار آمریکا دیگر یک ارز بی‌طرف (غیرسیاسی) نیست. در همین حال، این گزارش عنوان نمود که واحد پولی یوان چین که در کشورها و مناطقی که در مسیرهای طرح کمربند و جاده مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌تواند جایگزینی برای دلار محسوب شود. بنابر این گزارش، توافق بین کشورهای عضو بریکس به طور بالقوه می‌تواند منجر به افزایش استفاده از واحد پولی یوان در مناطق خاصی شود.

با این حال، کارشناسان دیگری در مصاحبه با گلوبال تایمز هشدار دادند که کاهش تسلط دلار آمریکا به زمان بیشتری نیاز دارد. اخیراً ژو شیائوچوان، رئیس سابق بانک مرکزی چین نیز نظرات مشابهی را اعلام کرده است. وی قبلاً هشدار داد که کاهش تسلط دلار به این بستگی دارد که آیا مشاغل و مردم تمایل دارند به طور ناگهانی ارزی را که مدتهاست از آن در معاملات خود استفاده می‌کردند، کنار بگذارند یا خیر.

تیان یون، معاون اسبق انجمن عملیات اقتصادی پکن، پیشنهاد نمود که شانس یوان برای کسب موقعیت دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی در معاملات، به اعتماد سایر کشورها به پیشرفت چین بستگی دارد. با این حال، یکی دیگر از کارشناسان، ژو مائوهوا، تحلیلگر اقتصاد کلان در بانک اوربرایت، به نقش روز افزون واحد پولی چین در پرداخت‌های جهانی، تسویه‌ حسابها و ذخایر ارزی در بلندمدت اشاره نمود.

 

 

منبع:.bitcoin.

مشاهده خبر 

 

 

کد مقاله

10889

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۳/۰۵

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10889

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات