گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

دورکاری و کارکردن از خانه چقدر متداول است؟

دورکاری و کارکردن از خانه چقدر متداول است؟

اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی که در واکنش به پاندمی کووید ۱۹ به‌وجود آمدند خیلی‌ها را مجبور کرد که سراغ گزینه دورکاری و کار درخانه بروند. ۱۲.۳ درصد افراد شاغل ۱۵ تا ۴۶ سال در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ معمولا کار در خانه (دورکاری) داشتند هرچند که این رقم طی دهه گذشته حدود ۵ درصد ثابت مانده است.

کار خانگی یا همان دورکاری عبارتست از هرگونه کار مفیدی مرتبط با شغل فعلی که در خانه متناسب با حداقل نصف روز کاری براساس بازه زمانی یک‌ماهه انجام می‌شود.

در سال‌های قبل، میزان افراد با شغل آزاد که در خانه کار می‌کردند بیشتر از درصد کارمندان بود. البته این شکاف در سال ۲۰۲۰ کمتر شد چرا که درصد کارکنانی که معمولا از خانه کار می‌کنند از ۳.۲ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۱۰.۸ درصد رسید، درحالی‌که درصد شاغلین آزاد افزایش اندکی داشت: از ۱۹.۴ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۲۲.۰ درصد در سال ۲۰۲۰ رسید.

زنان بیشتر از مردان سراغ دورکاری می روند

زمانی که پای کار خانگی به میان می‌آید بسته به جنسیت و سن کارکنان روندهای مختلفی خواهیم داشت. در سال ۲۰۲۰ شاهد بودیم که درصد بالاتری از زنان (۱۳.۲ درصد) نسبت به مردان (۱۱.۵ درصد) سراغ کار خانگی رفته‌اند.

مقایسه گروه‌های سنی مختلف نشان می‌دهد که کمترین تعداد کارکنانی که در سال ۲۰۲۰ سراغ دورکاری رفته‌اند در گروه سنی جوان مشاهده می‌شود: تنها ۶.۳ درصد افراد بین ۱۵ تا ۲۴ سال از خانه کار می‌کردند در مقایسه با ۱۳.۰ درصد افراد ۲۵ تا ۴۹ ساله و ۱۲.۴ درصد افراد ۵۰ تا ۶۴ ساله.

 

فنلاند، لوکزامبورگ و ایرلند در صدر لیست دورکارها

رتبه نخست کار خانگی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا با ۲۵.۱ درصد جمعیت شاغل که در سال ۲۰۲۰ سراغ دورکاری رفته‌اند به فنلاند می‌رسد. لوکزامبورگ با ۲۳.۱ درصد و ایرلند با ۲۱.۵ درصد به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. کمترین تعداد شاغلان دورکار هم در بلغارستان دیده می‌شود که با ۱.۲ درصد در قعر جدول قرار دارد. رومانی با ۲.۵ درصد، کرواسی با ۳.۱ درصد، و مجارستان با ۳.۶ درصد رتبه‌های بعدی را به‌خود اختصاص داده‌اند.

این خبر به بهانه روز جهانی جامعه اطلاعاتی و مخابرات (ITU) در ۱۷ می منتشر شده است.

منبع: Eurostat

مشاهده خبر

کد مقاله

8143

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۳/۰۱

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=8143

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات