گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

نگرانی‌های مربوط به نرخ بهره تردیدهایی را در مورد دوام بازگشت سهام ایجاد نموده است

نگرانی‌های مربوط به نرخ بهره تردیدهایی را در مورد دوام بازگشت سهام ایجاد نموده است

شاخص‌های ایالات متحده و اروپا بیش از ۱۰ درصد صعود کرده اند، اما تورم و رکود اقتصادی سرتاسر بازارها را فراگرفته است. بازار سهام ایالات متحده و اروپا در دو ماه گذشته به طور پیوسته رشد یافته اند و برخی از آسیب های بازار نزولی سال ۲۰۲۲ را جبران کرده اند. با این حال، برخی از بزرگترین مدیران دارایی جهان باید مطمئن شوند که روند رشد اخیر پایدار خواهد بود. شاخص S&P 500 وال استریت قبل از بسته شدن بازارهای ایالات متحده برای روز شکرگزاری در روز پنجشنبه، ۱۳ درصد نسبت به پایین ترین سطح اخیر خود افزایش نشان داد.  شاخص Stoxx 600 در سراسر قاره اروپا افزایش بیشتری را تجربه نموده است. ماه های اکتبر و نوامبر اولین ماه های متوالی افزایش از سال ۲۰۲۱ به ثبت خواهند رسید.

با این حال، سرمایه گذاران نسبت به خوشحالی و خوشبینی بیشتر محتاطانه عمل می‌کنند. همچنین، آنها ریسک بیشتری را از سوی فدرال رزرو پیش بینی می‌کنند، زیرا بانک مرکزی ایالات متحده نرخ بهره را برای کاهش تورم پایدار افزایش می دهد. بسیاری از اقتصاددانان رکود اقتصادی را پیش‌بینی می‌کنند که منجر به کاهش سود شرکت‌ها می‌شود. وی لی، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در بلک راک، بزرگترین مدیر دارایی جهان، اذعان نمود: بازارها امیدوارند که فشار تورمی به طور معجزه واری ناپدید شود. «فقط مسئله زمان است تا پیام دوباره کمرنگ تر شود و واقعیت رکود نیز کم کم به فراموشی سپرده شود.»

 

سهام در فصل چهارم اوج می گیرد

عملکرد جدید شاخص Stoxx 600 و شاخص s&p 500

 

1

 

 

 

تلاش‌های فدرال رزرو برای مهار تورم از طریق نرخ‌های بهره بالاتر، محرک اصلی کاهش قیمت سهام در سال جاری بوده است و اینکه روند افزایش قیمت‌ها به پایان خود نزدیک‌تر شود، به حفظ روند تغییرات اخیر کمک کرده است. بزرگترین جهش در ۱۰ نوامبر اتفاق افتاد، زمانی که شاخص S&P 500 پس از گزارش نرخ تورم تدریجی ایالات متحده بیش از آنچه که اقتصاددانان انتظار داشتند، ۵.۵ درصد افزایش یافت. دورنمای تورم کمتر، سرمایه گذاران را وادار به اذعان این مطلب نموده است که فدرال رزرو نیازی به افزایش نرخ بهره به اندازه پیش بینی قبلی ندارد و در نتیجه ارزش نسبی درآمدهای آتی شرکت ها را افزایش می دهد. شاخص S&P 500 روز چهارشنبه ۰.۶ درصد دیگر افزایش یافت و پس از دقایقی از بزرگترین نشست سیاستگذاری فدرال رزرو نشان داد که اکثر کارشناسان طرفدار کاهش آهنگ افزایش نرخ بعد از سپری کردن چهار افزایش ۰.۷۵ درصدی متوالی هستند.

بازارهای آتی نرخ بهره، که تاثیر زیادی بر حرکت قیمت سهام دارند، در حال حاضر چندین کاهش نرخ را پس از اوج گرفتن بهار آینده پیش بینی می نمایند. با این حال، صورتجلسه فدرال رزرو هیچی اشاره ای به کاهش نرخ های معیار نداشته است و مقامات تاکید کرده اند که این نرخ ها برای مدت طولانی در اوج باقی خواهند ماند.

انتظارات در مورد نرخ های افزایشی در مورد سهام هنوز وجود دارند اما سرمایه گذاران براین باورند که تا پایان سال ۲۰۲۳ نرخ ها کاهشی خواهند بود.

 

پیش بینی نرخ صندوق فدرال براساس نرخ بهره بازارهای آتی

 

2

دن جرارد، استراتژیست دارایی های مختلف در استیت استریت، پیش‌بینی کرد: «احتمالاً می‌توانیم چرخه داده‌های بعدی (در ماه دسامبر) را پشت سر بگذاریم، اما در سال جدید، زمانی که مردم متوجه شوند کاهش قیمت به زودی اتفاق نمی‌افتد، واقعیت تورم آشکارتر خواهد شد». برخی از سرمایه گذاران بر این باورند که بازارها نشان نمی دهند که سود شرکت ها از هزینه های استقراض بالاتر و اقتصاد ضعیف تر خواهد شد. به گزارش فکت ست، تحلیلگران انتظار دارند با وجود تهدید رکود، درآمد شرکت های عضو S&P 500 در سال آینده ۵.۷ درصد رشد نماید.

لی یکی از کارکنان شرکت بلک راک گفت: تحلیلگرانی که روی شرکت‌های منفرد تمرکز می‌کنند «در واکنش به یک چشم‌انداز اقتصاد کلان در حال تغییر واکنش کمتری نشان می‌دهند». “مشاهدات پیش‌بینی

سود و قیمت‌گذاری یکی از سیگنال‌هایی است که می‌خواهم به دنبال بهبود دیدگاه‌های سازنده در سهام خود باشیم.”

در اروپا، شاخص Stoxx 600 در سراسر قاره ۱۵ درصد از پایین ترین سطح خود در پایان سپتامبر رشد داشته است. بازارهای فرانسه و آلمان بیشتر تقویت شده اند. در ایالات متحده،  سرمایه‌گذاران نگران تورم اخیراً اخبار بهتری دریافت کرده‌اند و قیمت‌های تولید آلمان برای اولین بار در دو سال اخیر کاهش یافته است. اقتصاددانان هنوز یک رکود را پیش‌بینی می‌کنند، اما کاهش قیمت گاز طبیعی – که در ماه اوت به بالاترین حد خود رسید – به کاهش روند پیش‌بینی‌های اقتصادی کمک کرده است.

این منطقه همچنین در بحبوحه شایعاتی مبنی بر اینکه چین ممکن است در اوایل سال ۲۰۲۳ بازگشایی خود را برای سایر کشورهای جهان آغاز کند، از سود بیشتری بهره مند خواهد شد. سیما شاه، استراتژیست ارشد جهانی در مدیریت دارایی اصلی، در کنفرانس FT در نوامبر عنوان نمود که شرکت های آلمانی از منظر ارزش گذاری “به شدت جذاب” به نظر می رسند.

با این حال، تحولات این هفته ریسک ها را برجسته کرده است. چندین شهر در چین به دلیل نزدیک شدن موارد ابتلا به کووید-۱۹ در دومین اقتصاد بزرگ جهان به سطوح بی سابقه، دوباره قرنطینه شده اند. در عین حال روسیه نیز تهدید کرد عرضه گاز به اروپای غربی را محدود خواهد کرد.

تیم درایسون، رئیس بخش اقتصاد در LGIM گفت: “ما خطر خاموشی و سهمیه بندی انرژی را کاهش داده ایم، اما سهام اروپا کاملا فروخته شده است. اساساً، تصویر سود هنوز هم مبهم است. من انتظار ندارم این شرایط پایدار باشد.”

با این حال، در حالی که بسیاری از سرمایه‌گذاران در مورد ترسیم تصویر بلندمدت محتاط عمل می کنند، برخی بر این باورند که اقدامات کنونی می توانند مفید باشند. اندرو اسلیمون، مدیر ارشد پورتفولیوی در مدیریت سرمایه گذاری مورگان استنلی، اذعان داشت که جهش شدید پس از ارائه آخرین داده های تورم ایالات متحده به این معنی است که سرمایه گذاران کمی قبل از انتشار بعدی در اواسط دسامبر با ریسک فروش روبرو خواهند شد. موانع نقدی ایجاد شده توسط شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان و سازمان‌دهی مجدد شرکت‌ها در طول همه‌گیری ویروس کرونا، به این معنی است که درآمدها ممکن است برای مدت طولانی‌تر از بزرگترین پیش‌بینی خرس‌ها باقی بماند، حتی اگر در نهایت مجبور به کاهش نرخ شوند. اسلیمون گفت: “من فکر می کنم بازار تا پایان سال افزایش خواهد داشت و مردم بگویند: “وای، این سال آنقدر ها هم که تصور می شد بد نبود.” .. ممکن است سال ۲۰۲۳ بسیار شبیه امسال باشد.

«بازار نزولی قبلی «V» شکل بود.  قیمت پایین آمدند و با شکوه دوباره بازگشتند.» وی گفت. “من فکر می کنم این مسئله مردم را خسته می کند.”

 

منبع

مشاهده خبر

 

 

کد مقاله

15938

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۹/۱۲

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=15938

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات