گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

پس انداز مصرف کنندگان جهانی در پی همه گیری کرونا

پس انداز مصرف کنندگان جهانی در پی همه گیری کرونا

مصرف کنندگان جهانی در طی دوران همه گیری ویروس کرونا بیش از ۵ تریلیون دلار پس انداز کردند:

تحلیلگران موسسه رتبه بندی مودیز(Moody`s) می‌گویند، در مقام مقایسه با الگوی هزینه های سال ۲۰۱۹ ، در سرتاسر جهان ۵.۴ تریلیون دلار پس انداز مازاد انباشته شده است. این مقدار معادل بیش از ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است. طبق ادعای این موسسه رتبه بندی، شاخص اعتماد مصرف کننده در سطح جهانی نشان می دهد پس از کاهش محدودیت های ویروس کرونا و به محض بازگشایی مغازه ها، مراکز تفریحی و رستوران ها، تمایل مردم برای هزینه کرد، افزایش یافته است. مارک زندی، اقتصاددان ارشد در شرکت مودی گفت: “ترکیبی از آزادسازی تقاضای قابل توجه پنهان و پس انداز مازاد بیش از حد، باعث افزایش هزینه های مصرف کننده در سراسر جهان خواهد شد این رخداد همزمان با نزدیک شدن کشورها به مصونیت جمعی و رفع محدودیت های کرونا، تشدید می‌شود.”

تخمین های این موسسه نشان می دهد در صورت پس انداز حدود یک سوم مازاد درآمد توسط مصرف کنندگان، تولید جهانی در سال جاری میلادی و هم در سال آینده کمی بیش از دو درصد افزایش خواهد یافت. زندی همچنین اشاره کرد که پس انداز بیش از حد در اقتصادهای پیشرفته، به ویژه در آمریکای شمالی و اروپا که تعطیلی ها به طور گسترده اجرا شده و هزینه های دولت در آن زیاد میباشد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

فقط در ایالات متحده، حتی قبل از اجرای برنامه محرک ۱.۹ تریلیون دلاری توسط رئیس جمهور این کشور، خانوارها بیش از ۲ تریلیون دلار پس انداز مازاد انباشته اند. با این حال، آمارها نشان می دهد که پس اندازها عمدتا مربوط به خانوارهای ثروتمندتر بوده است.

یان هاتزیوس، اقتصاددان گلدمن ساکس، به فایننشال تایمز گفت که طبق برآوردهای وی نزدیک به دو سوم پس انداز مازاد ایالات متحده در اختیار ۴۰٪ از ثروتمندترین اقشار مردم است. وی اظهار داشت که این امر می تواند مقیاس رشد اقتصادی را مهار کند زیرا “خانوارهای با درآمد بالا به جای مصرف، قسمت عمده پس انداز خود را نگه خواهند داشت.”

آدام اسلاتر، اقتصاددان ارشد موسسه پیش بینی های اقتصادی Oxford Economics، اظهار داشت:”چنانچه پس انداز مازاد، بیشتر توسط خانوارهای ثروتمند انجام و در نتیجه به جای افزایش درآمد به عنوان افزایش ثروت تلقی شوند، در این صورت انتظار سطح بسیار کمتری از هزینه کردهای اضافی را خواهیم داشت.”

“راشاتودی”

مشاهده کل خبر

کد مقاله

7920

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۲/۰۸

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=7920

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات