گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

چین با هشدار جنگ فناوری برعلیه آمریکا و اروپا صادرات فلزات تولید تراشه را محدود تر نموده است

چین با هشدار جنگ فناوری برعلیه آمریکا و اروپا صادرات فلزات تولید تراشه را محدود تر نموده است

وزارت بازرگانی چین اواخر روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: برای صادرات برخی از ترکیبات گالیوم و ژرمانیوم از اول آگوست، به مجوز نیاز دارند.

  • این حرکت بخشی از تشدید نبرد جهانی برای برتری تکنولوژیک است و با توجه به مطالعه اتحادیه اروپا در مورد مواد خام حیاتی در سال جاری، چین به عنوان بزرگترین منبع هر دو فلز در جهان در نظر گرفته شده است.
  • تحلیلگران گروه اوراسیا براین باورند که این اقدام چین تأثیر کمی بر عرضه جهانی دارد و بیشتر شبیه هشدار ایالات متحده و اروپا در مورد گزینه های تلافی جویانه آنها است.

وزارت بازرگانی چین اواخر ۳ ژوئیه در بیانیه‌ای اعلام نمود که چین صادرات گالیم و ژرمانیوم، دو فلز کلیدی برای تولید نیمه‌رساناها را محدود می‌کند و بدین صورت جنگ تجاری تکنولوژیکی بر سر دسترسی به ریزتراشه‌ها با اروپا و ایالات متحده تشدید می یابد.

وزارت بازرگانی این کشور اواخر روز دوشنبه اعلام کرد چین صادرات دو فلز مهم برای تولید نیمه هادی ها را محدود می کند و این اقدام هشداری برای اروپا و ایالات متحده در تشدید جنگ تجاری تکنولوژیکی آنها بر سر دسترسی به ریزتراشه ها است.

وزارت بازرگانی چین خاطر نشان نمود که این مقررات جدید  که به دلایل امنیت ملی وضع شده است  صادرکنندگان را ملزم می کند که از اول اوت به دنبال مجوز برای ارسال برخی ترکیبات گالیوم و ژرمانیوم باشند. این مجوزهای صادراتی باید برای واردکنندگان و مصرف کنندگان نهایی شناسایی شوند و نحوه استفاده این فلزات مشخص شوند.

بر اساس مطالعه اتحادیه اروپا در مورد مواد خام حیاتی در سال جاری، این حرکت بخشی از تشدید نبرد جهانی برای برتری فناوری است  و چین نیز به عنوان بزرگترین منبع هر دو فلز در جهان در نظر گرفته می شود. این اقدام درست در زمانی رخ می دهد که جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده در حال آماده شدن برای بازدید از چین در اواخر این هفته است.

تحلیلگران گروه اوراسیا، آنا اشتون، شیائومنگ لو و اسکات یانگ در یادداشتی نوشتند: «این اقدام با توجه به دامنه هدف گذاری شده تأثیر محدودی بر عرضه جهانی خواهد داشت.

آنها افزودند: “این اقدام ممکن است به کشورهایی از جمله ایالات متحده، ژاپن و هلند یادآوری کند که چین گزینه های تلافی جویانه در دست دارد و در نتیجه آنها را از اعمال محدودیت های بیشتر برای دسترسی چین به تراشه ها و ابزارهای پیشرفته باز می دارد.” اما برخی کشورها یا کاربران نهایی شامل عدم ممنوعیت کامل این مواد نیستند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی روزانه در پکن تاکید کرد که نظارت صادراتی این کشور مطابق با قانون است و هیچ کشور خاصی را مورد هدف قرار نمی دهد.

سهام تولیدکنندگان ژرمانیوم چینی روز سه شنبه به دلیل افزایش قیمت مواد خام افزایش یافت که ممکن است اکنون حداقل با اختلال در عرضه کوتاه مدت مواجه شود.

روز سه شنبه، یونان لینکانگ ایکسینان جرمانیوم صنعتی با سقف ۱۰ درصد افزایش یافت و در شنژن به بالاترین حد خود در حدود ۱۵ ماه گذشته رسید. فلزاتی همچون روی و ژرمانیوم یوننان چیهونگ ۶.۱ درصد به بالاترین سطح خود از اواسط ماه مه در شانگهای رسید. هر دوی این فلزات باتوجه به رشد ۰.۲ درصدی شاخص CSI 300 از بزرگترین فهرست های سهام A چین عملکرد بهتری داشتند.

تاثیر کوتاه مدت محدود

به گزارش رویترز، وزارت صنعت کره جنوبی و مقامات وزارت خارجه تایوان روز سه شنبه اعلام نمودند که محدودیت های چین تاثیر کوتاه مدت کمی خواهد داشت.

رویترز در ادامه گزارش داد که این مقام وزارت صنعت کره جنوبی بر این باورست که گسترش احتمالی محدودیت‌ها به مواد دیگر را نمی‌توان انکار نمود.

گالیوم یک فلز نقره ای نرم است که برای تولید وافرهای نیمه هادی مرکب برای مدارهای الکترونیکی، نیمه هادی ها و دیودهای ساطع کننده نور مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که ژرمانیوم در تولید فیبر نوری برای انتقال داده و اطلاعات استفاده می شود.

به نظرتحلیلگران گروه اوراسیا ، مزیت مقیاس در عملیات استخراج و فرآوری گسترده و یکپارچه چین، همراه با یارانه های دولتی، به این کشور این امکان را می دهد که مواد معدنی فرآوری شده را با هزینه ای صادر کند که اپراتورها در جاهای دیگر نمی توانند با آن برابری کنند و تسلط بر بازار این کشور را برای بسیاری از کالاهای حیاتی تداوم بخشد..

آنها همچنین گفتند: “اما تلاش‌های گذشته چین برای اعمال نفوذ بر این حامیت با محدود کردن صادرات، دسترسی جهانی را کاهش داده و قیمت‌های جهانی را افزایش داده است. قیمت‌های بالاتر به نوبه خود با رقابت‌پذیرتر کردن سرمایه‌گذاری‌های استخراج و فرآوری خارج از چین، رقابت خارجی را بهبود بخشیده است.”

افزایش نفرت

در ماه اکتبر، ایالات متحده قوانین گسترده ای را با هدف کاهش صادرات تراشه های کلیدی و ابزارهای نیمه هادی به چین وضع نمود. به نظر می رسد که این اقدامات پتانسیلی برای خنثی کردن جاه طلبی های چین برای تقویت صنایع فناوری داخلی خود باشد. ایالات متحده با کشورهای اصلی سازنده تراشه و متحدان خود مانند هلند و ژاپن تبانی کرده است تا محدودیت های صادراتی خود را اعمال کنند.

هلند روز جمعه با محدودیت های صادراتی جدید در مورد تجهیزات نیمه هادی پیشرفته واکنش نشان داد. این امر عملاً مانع از صادرات ASML به چین می شود. اما این اقدام آخرین محدودیت های هلندی به طور خاص ASML یعنی یکی از مهم ترین شرکت های نیمه هادی در جهان را مورد هدف قرار نمی دهد.

برخی از کشورها همچنین در تلاش هستند تا زنجیره تامین خود را ایمن تر نمایند و صنعت تراشه داخلی خود را طراحی نمایند و

بدین صورت تلاش می کنند روی حوزه هایی که به طور سنتی قوی هستند تمرکز نمایند. هفته گذشته، صندوقی با حمایت دولت ژاپن پیشنهاد خرید ۹۰۳.۹ میلیارد ین (۶.۳ میلیارد دلار) غول مواد نیمه هادی JSR را داد.

تکنولوژی نیمه هادی از مهم ترین محصولات فناوری هستند. آنها در بیشتر محصولات اعم از تلفن های هوشمند گرفته تا ماشین ها و یخچال ها وجود دارند و همچنین به عنوان محصول کلیدی برای کاربردهای نظامی و پیشرفت هوش مصنوعی در نظر گرفته می شوند.

 

 

منبع:cnbc

مشاهده خبر

 

کد مقاله

17703

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۴/۱۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=17703

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات