گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

چین در میان “فعال ترین” بازارهای ادغام قرار دارد

چین در میان “فعال ترین” بازارهای ادغام قرار دارد

به نقل از بانکدار ارشد دویچه بانک:

اندازه معاملات کوچکتر است، اما طبق گفته های آقای مایرون الالینگام(Mayooran Elalingam) از دویچه بانک، تعداد معاملات در مقایسه با آغاز سال ۲۰۲۰ به طور قابل توجهی افزایش یافته است.شرکت های چینی بر اهداف دوردست منطقه ای و محلی متمرکز شده اند.

براساس گفته های یک بانکدار ارشد دویچه بانک، درست یک سال پس از همه گیری ویروس کرونا، به دنبال تمایل سرمایه گذاران محلی برای فعالیت در آسیا و خرید شرکتهای محلی از بنگاه های چندمالیتی که قصد خروج از منطقه(شرق آسیا) را دارند، چین به یکی از “فعال ترین” بازارهای ادغام و تملیک (M&A) تبدیل شده است.

مطابق گفته آقای مایرون الالینگام، رئیس بخش آسیا -پاسیفیک تامین سرمایه و مشاوره دویچه بانک، در این بخش با توجه به اینکه اندازه معاملات کوچک تر است، از نظر تعداد معاملات در طی سالهای منتهی به ۲۰۲۱، “پرتعدادترین” حوزه معاملات رقم خورده است.

به گفته وی، “حتی اگر معاملات در این حوزه در مدت زمان باقیمانده ی سال، روندی عادی داشته باشد، باید شاهد یک سال بسیار خوب در فعالیت های M&A باشیم. پایان سال ۲۰۲۰ از لحاظ میزان انتشار اعلامیه های(ادغام) وضعیت خوبی داشتیم که ادامه خواهد یافت. ”

مطابق داده های شرکت Refinitiv، ۸۲۵ معامله در داخل کشور چین با ارزش ترکیبی ۷۵.۷ میلیارد دلار تا ۵ مارس سال جاری انجام شده است که این رقم، بیشترین تعداد معاملات از سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص داده است.

براساس داده های شرکت یاد شده، ارزش تقریبی معاملات اعلام شده خریداران چینی از ابتدای سال جاری در مقایسه با معاملات مشابه در همان دوره از سال ۲۰۲۰، از رقم  ۵.۸ میلیارد دلار به رقم ۱.۶ میلیارد دلار رسیده است.

به گفته آقای الالینگام، انگیزه و محرک این معاملات از عوامل متعددی در سال جاری نشات می گیرد. برخی از شرکت ها در حال صرف کردن منابع و وجوه نقدی هستند که به عنوان ذخیره احتیاطی در مقابل همه گیری ویروس کرونا در نظر گرفته بودند. به عقیده وی، فعالان بازار به دنبال سالی آرام تر پس از شیوع کرونا در تلاش برای فروش دارایی ها و آزاد کردن ارزش شرکتها در این معاملات وارد می شوند.

طبق اظهارات آقای الالینگام، ملاحظات زیست محیطی، اجتماعی و راهبری(ESG) به بخش مهمی از مذاکرات مرتبط با این معاملات تبدیل شده است. در این راستا چین و سایر دولت های منطقه، برنامه های خود را برای کاهش تولید کربن تا سال ۲۰۶۰ اعلام کرده اند.

وی می گوید نباید ملاحظات مرتبط با ESG را به انتشار اوراق قرضه سبز(Green Bond) که برای تامین مالی پروژه های زیست محیطی منتشر می شود، محدود کرد. فعالان کسب و کار باید به این سوالات پاسخ دهند که آیا کسب و کار من با ESG سازگار است؟ آیا باید در این راستا تغییری در کسب و کارم ایجاد کنم؟ فروش برخی از واحدهای کسب و کار که کمتر با ملاحظات ESG تطابق دارد و حرکت به سمت حوزه های جدید که انطباق بیشتری دارد؟

طبق اظهارات وی، به دلیل استمرار چالش در روابط چین و ایالات متحده آمریکا، خریداران چینی به جای شرکت های آمریکایی به دنبال اهداف محلی و داخلی در معاملات برونگرای(outbound transactions) خود هستند. همچنین معاملاتی را پیگیری می کنند که در آن شرکت های چندمیلتی قصد فروش دارایی های خود برای خروج از منطقه را دارند.

یکی از مهمترین معاملات در ماهای اخیر، موافقت شرکت نستله برای فروش کسب و کارهای آب معدنی خود به گروه Tsingtao در ماه اگوست و واحد شیر بادام زمینی و کنسرو برنج خود به شرکت Food Wise در ماه نوامبر بوده است.

روند دیگری که می تواند در معاملات منطقه در سال جاری نقش مهمی ایفا کند، انتشار شرکتهای واسط تملک( special –purpose acquisition vehicles-SPACs) می باشد. مطابق داده های Refinitiv در دو ماهه ابتدای سال جاری بیش از ۶۰ میلیارد دلار از طریق این شرکت های به اصطلاح چک سفید تامین مالی شده است که رکورد آن با رقم ۳۴.۶ میلیارد دلار در ماه فوریه زده شد. این سریع ترین روند تامین مالی از طریق شرکتهای SPAC طی دو دهه گذشته می باشد.

این ابزارهای سرمایه گذاری در حال حاضر در بازار های کشورهای آسیایی پذیرفته نمی شوند ولی برخی از بورس ها از جمله بورس هنک کنگ، سنگاپور و اندونزی به دنبال بررسی تغییر مقررات برای پذیرش این شرکتها هستند.

مشاهده کل خبر

منبع: scmp

کد مقاله

7526

تاریخ انتشار

۱۳۹۹/۱۲/۱۹

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=7526

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات