گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

کانسلیم چیست؟

کانسلیم چیست؟

این استراتژی معاملاتی توسط ویلیام جی اونیل ابداع شد. کانسلیم یک استراتژی معاملاتی است که با استفاده از آن می توان سهام مستعد رشد در بازار را شناسایی و انتخاب نمود.در این سیستم  سهم هایی که پتانسیل بالایی دارند، شناسایی می شوند.

این موضوع یک استراتژی صعودی است و روندهای صعودی بازار را شناسایی می کند. از این روش معمولا در مواقع  پر نوسان بازار استفاده می شود. کانسلیم با استراتژی های نزولی این فرصت را ایجاد میکند تا در شرایط نزولی مشتریان حداکثر سود  را داشته باشند.

از منظر تئوری نیز استفاده از استراتژی کانسلیم در بازار شارپ صعودی منطقی‌تر است زیرا کانسلیم سهام بتا و با رشد بالا را خریداری می‌کند این بدین معناست که این روش معمولاً وقتی بازارها در حال صعود هستند بهترین عملکرد را دارد.

در این استراتژی به ۷ پارامتر باید توجه داشت:

درآمد جاری: بررسی درآمد سه ماهه گذشته شرکت مورد نظر. رشد ۲۰ % سود در این وضعیت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، نشان دهنده مناسب بودن شرایط آن شرکت برای سرمایه‌گذاری است.

 درآمدهای سالانه: بررسی درآمد سالانه شرکت در سه سال گذشته و رشد ۲۵% درآمد سالانه شرکت، میتواند نشان دهنده شرایط مناسب آن شرکت برای سرمایه گذاری باشد.

محصول، خدمت یا مدیریت جدید: ارا بودن محصول یا خدمت جدید و یا طرح های توسعه ای در یک شرکت می تواتد نشان دهنده شرایط مناسب آن شرکت برای سرمایه گذاری باشد.

عرضه و تقاضا: یکی از اجزای اصلی اسن شرکتهایی که دارای میزان سهم های کمتری هستند گزینه های مناسب تری می توانند باشند. رهبر یا پیرو، در اینجا پیرو بودن آن شرکت در صنعت مورد فعالیت مورد نظر است.

نهاد پشتیبان یا حامی: وجود سازمان یا نهادی به عنوان پشتیبان که بتواند سهم را پشتیبانی نماید از موارد مهمی است که برای سرمایه گذاری در شرکت مورد توجه قرار داد.

جهت بازار: د رنظر داشتن جهت کلی بازار با لحاظ نمودن کلیه موارد ذکر شده برای معامله باید در نظر داشت. برای مثال اگر جهت بازار نزولی باشد ولی شروط قبلی همگی شرایط مساعدی را تنشان دهد نباید برای معامله اقدامی را انجام داد.

برای عملیاتی سازی این مورد و به نوعی بومی سازی این استراتژی در فضای معاملاتی ایران این موارد را باید مد نظر قرار داد.

برای خرید و فروش سهم معامله گر باید با درنظر گرفتن این موارد اقدام به معامله نماید:

  • روند سود آوری
    با توجه به معیارهای روش کانسلیم باید بر روی روند سود اوری سه ماهه شرکت است. در این روش شرکت ها ملزم به این می شوند که حداقل سود ۱۸ تا ۲۰ درصد سه ماهه را به ازای هر ماه افزایش دهند.
  • نرخ رشد
    طبق روش کانسلیم، شما باید به دنبال سهام با رشد بالا باشید که در یک سال گذشته درآمد سالانه آن‌ها افزایش‌یافته است. به همین دلیل دومین موردی که بررسی می کنیم نرخ رشد شرکت است. در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه میشود.

از مقایسه این دو دوره عددی به دست می‌آید که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحال‌رشد بود آنگاه عدد به دست آمده را با تورم مقایسه شده و  اگر این عدد از تورم کشور بیشتر باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.

  • روند فروش
    بررسی روند فروش شرکت از جمله مواردی است که بسیار حائز اهمیت است. روند رو به رشد فروش شرکت، احتمال اینکه شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود را بالا میبرد.
  • محصول استراتژیک
    اگر شرکتی تنوع محصول کمی داشته باشد و یا وابستگی درآمدی بالایی به یک محصول داشته باشد ریسک سرمایه گذاری در این شرکت افزایش می یابد. زیرا با مختل شدن تولید یا فروش شرکت درآمد عملیاتی آن به شدت افت خواهد کرد. در نتیجه سودسازی شرکت کاهش می یابد.
  • نرخ فروش
    رشد این میزان نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.

روش تعیین نرخ فروش محصولات یکی از مهمترین پارامترهایی است که باید به آن توجه کنید. معمولا قیمت محصولات بر اساس یکی از روشهای زیر اعمال می گردد:

۱-قیمت های جهانی

۲-توسط شرکت ها

۳-نرخ گذاری توسط دولت

اگر شرکتی مشمول نرخ گذاری توسط دولت شود به احتمال فراوان با مشکل مواجه می شود و امکان زیان‌ده شدن آن وجود دارد پس بهتر است در هنگام خرید سهم به این موضوع توجه ویژه ای داشت.

  • میزان فروش

در این بخش از روند باید به بررسی میزان فروش محصول استرتژیک توجه کرد. این موضوع به دو دلیل اهمیت دارد:
تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش دارد؟آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش یافته؟

  • عملکرد حقیقی/حقوقی
    بررسی این بخش نشان می دهد در مقاطع مختلف بازار رفتار سهامداران یک سهم چگونه بوده است. به عنوان مثال در زمان کاهش قیمت آیا سهامدار با بازار همراه شده و شروع به فروش سهام خود کرده است یا از سهم حمایت کرده؟
  • شاخص کل

در این قسمت به مقایسه رفتار شاخص کل در یکسال گذشته و نمودار قیمت سهم توجه می شود. تا میزان وابستگی رفتار سهم به شاخص کل را محاسبه شود.. هرچه میزان این وابستگی بیشتر باشد ضرورت توجه به رفتار شاخص در زمان خرید یک سهم بیشتر می شود.

کد مقاله

17790

تاریخ انتشار

۱۴۰۲/۰۵/۱۷

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=17790

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات