گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

گلدمن ساکس: بازار نزولی سهام تا سال ۲۰۲۳ ادامه دار خواهد بود

گلدمن ساکس: بازار نزولی سهام تا سال ۲۰۲۳ ادامه دار خواهد بود

 

طبق نظر گلدمن ساکس، بازار نزولی سهام تا سال ۲۰۲۳ ادامه دار خواهد بود و تا زمانی که ۳ مورد اتفاق نیفتد ، همین روند مجددا تکرار می شود.

گلدمن ساکس در یادداشت روز دوشنبه خود گفت: بازار نزولی که در سال ۲۰۲۲ به سقوط سهام جهانی منجر شد، احتمالاً به سال آینده نیز سرایت خواهد کرد و سرمایه گذاران در آستانه ورود به مرحله “امید” هستند.
بخشی از این امید با توجه به این ایده است که فدرال رزرو و بانک‌های مرکزی در سراسر جهان به زودی پس از یک سال عجیب افزایش سریع و تهاجمی نرخ‌ها، نرخ‌های بهره را متوقف، یا حتی کاهش خواهند داد. بر اساس گزارش بانک آمریکا، انتظار می رود بانک های مرکزی جهانی تا پایان سال ۲۰۲۲ نرخ بهره را ۲۶۷ بار افزایش دهند. اما این خوش بینی می‌تواند زودگذر باشد، به خصوص برای دستاوردهای اخیر در بازار سهام.
پیتر اوپنهایمر از گلدمن ساکس عنوان نمود: با وجود اینکه نرخ بهره واقعی در ایالات متحده از آن زمان تا کنون نزدیک به ۸۵ واحد پایه افزایش یافته است، خوش‌بینی مجدد در مورد کاهش سرعت افزایش نرخ‌ها باعث افزایش قیمت ها شده است به صورتی که سهام نسبت به سطح خود در ژوئن ۵ درصد رشد داشته است. و بازده ۱۰ ساله ایالات متحده بیش از ۵۰ واحد پایه افزایش یافت.
بخش دیگری از این خوش بینی، این ایده است که سهام در نهایت روند نزولی خود را متوقف می نماید و برای جبران بخشی از زیان‌های سختی که در سال جاری تجربه نموده است، یک معکوس پایدار ایجاد می‌کنند. اما گلدمن ساکس هنوز هم متقاعد نشده است که نوع افزایش قیمت قریب‌الوقوع است، زیرا سه عامل کلیدی که معمولاً نشان‌دهنده پایین بودن قیمت سهام هستند، هنوز محقق نشده‌اند. این سه عامل عبارتند از:
۱- ارزش گذاری های پایین تر که با پیامدهای رکود سازگار است
۲- فرورفتگی در شتاب زوال رشد
۳- اوج نرخ بهره
گلدمن در مورد ارزش گذاری های فعلی بازار گفت: ارزش گذاری در سهام از ابتدای سال جاری کاهش زیادی داشته است، اما این بدان معنا نیست که این آیتم ها ارزان هستند. مشکل این است که کاهش رتبه از یک اوج غیرمعمول بالا ناشی شده است که توسط نرخ های بهره کم سابقه پشتیبانی می شود.
اگر نرخ‌های بهره به افزایش خود ادامه دهند، این ارزش‌گذاری‌ها باید بدتر شوند، به‌ویژه زمانی که معیارهای ارزش‌گذاری ایالات متحده همچنان بالاتر از میانگین بلندمدت خود هستند. اوپنهایمر توضیح داد: “بازار ایالات متحده به ۱۷برابر P/E بازگشته است. میانگین ۲۰ ساله این روند کمی کمتر از ۱۶ برابر بوده است.”
بر اساس این توضیحات، از نظر وخامت رشد اقتصادی، تداوم کاهش رشد بدتر از «بهبود وضعیت» است. به طور کلی، نگاهی به گذشته نشان می دهد که بدترین زمان برای خرید سهام زمانی است که رشد در حال انقباض است و سرعت حرکت نزولی است و بهترین زمان زمانی است که رشد کم بوده اما به سمت ثبات حرکت می کند. در نهایت، با این انتظار که فدرال رزرو بار دیگر در نشست آتی FOMC در دسامبر، نرخ بهره را افزایش دهد، ممکن است اوج نرخ بهره همچنان دور از انتظار باشد.
اوپنهایمر عنوان نمود: «از لحاظ تاریخی، بازارهای سهام احتمالاً نزدیک به اوج نرخ بهره و تورم بهبود می یابند، اما اغلب در افزایش نرخ نهایی ضعیف عمل می کنند (با کاهش انتظارات رشد).

 

 

منبع:

مشاهده خبر

کد مقاله

15925

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۹/۱۰

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=15925

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات