گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

تکامل و تاریخچه STOها (قسمت سوم)

تکامل و تاریخچه STOها (قسمت سوم)

مزایا برای بازارها، ناشران و سرمایه‌گذاران

STOها یک پلتفرم و اکوسیستم نوآورانه را برای افراد فراهم می‌کنند و به ناشران اجازه می دهد تا سرمایه و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تجاری با استفاده از DLT و قراردادهای هوشمند استفاده کنند و در حقیقت بازارها، ناشران و سرمایه گذاران از جذب سرمایه و فرصت سرمایه گذاری گسترده تری، به ویژه از طریق افزایش نقدینگی برخوردار می شوند.

  • ناشران (مانند صاحبان دارایی و کارآفرینان)

STO ها برای صاحبان دارایی این امکان را ایجاد می‌کند که دارایی‌های خود را به صورت آنلاین معامله کنند تا از مزایای بلاک چین DLT برای ایجاد وجوه و نقدینگی استفاده کنند. STO ها فرصتی را برای صاحبان دارایی‌ها فراهم می‌کند تا دارایی‌های ملموس و ناملموس غیرنقد خود را قابل معامله کنند و نقدینگی را افزایش دهند. به طور سنتی، تابلوهای نقاشی، عتیقه‌جات و املاک و مستغلات غیر قابل نقد اغلب از طریق حراج یا نمایندگی معامله می‌شوند. بدون دیجیتالی شدن، تقسیم کردن مالکیت در بین سرمایه‌گذاران مختلف و معامله خرید و فروش (به عنوان مثال قیمت خروج، زمان فروش) و زمان اجماع کامل در بین همه مالکان به طور همزمان، دشوار است.

همچنین مشخصات هر یک از دارایی ها ممکن است استانداردسازی و به شکل مشابه ارائه نشده باشد، که این امر می تواند تأثیر منفی بر ارزشگذاری و بهره سرمایه گذار داشته باشد. در نهایت، دارایی های غیر نقدی خاصی ممکن است بسیار ارزشمند باشند و سرمایه گذاران بالقوه را به یک استخر کوچک محدود کنند. بسیاری از سرمایه گذاران ممکن است توانایی سرمایه‌گذاری چنین پول زیادی را نداشته باشد و شاید نخواهد روی یک دارایی خاص تمرکز کند، حتی اگر انتظار داشته باشند که بازده جذاب باشد.

STO ها امکان انعطاف‌پذیری در تقسیم دارایی‌های نقدی به بخشهای قابل معامله کوچکتر را به شکل توکن فراهم می‌کنند که بیشتر شبیه اوراق با پشتوانه دارایی است. ناشران از طریق  STOها، می توانند بدون فروش کل دارایی ها مبادرت به افزایش نقدینگی کنند. با در نظر داشتن ویژگی توکن های اوراق بهادار، از نظر تئوری، می توان تعداد نامحدودی از توکن ها را صادر کرد و اکنون می توان دارایی ها را به طور بالقوه در اختیار تعداد زیادی سرمایه گذار قرار داد.

صاحبان دارایی می توانند از این تقسیم پذیری STOها برای جمع آوری سرمایه از گروه های مختلف استفاده کنند اما بخش عمده مالکیت دارایی را حفظ کنند. همچنین، قراردادهای هوشمند – به عنوان دستورالعمل های خودکار برای اقدامات موجود در سیستم بلاک چین و/یا دارایی دیجیتال خود – می تواند برای حفظ مشخصات، مانند گزارش های ارزش گذاری یا مدارک احراز هویت، مورد استفاده قرار گیرد که در دسترس همه سرمایه گذاران قرار دارند. از آنجایی که اطلاعات از طریق DLT در سیستم هایی با طراحی مناسب ذخیره می شود، ریسک کلاهبرداری باید از طریق مشخصات طراحی اصلی ماندگاری، شفافیت و امنیت کاهش یابد. چنین کاری را می‌توان در مورد املاک نیز انجام داد به صورتی که مالک ممکن است بخشی از درامد اجاره آن را با توکن اوراق بهادار بدون عضویت پیچیده همچون صندوق سرمایه گذاری املاک (REIT) بفروشد. همچنین برای کارآفرینان، به ویژه شرکت‌های استارت آپ،STO ها فرصتی برای افزایش سرمایه وجوه، به غیر از جمع‌آوری وجوه سنتی مانند انتشار سهام و اوراق قرضه فراهم می‌کنند.

این مسئله می‌تواند به ویژه برای سرمایه‌گذاری‌های تازه تاسیس کوچک با اهمیت باشد که در آن سرمایه گذاران به طور فزاینده‌ای، نقدینگی بالقوه بالاتر STOهای قابل معامله را ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، STOها اغلب با هزینه کمتری صادر می‌شوند و بدین صورت روش تامین مالی خوبی برای شرکتهای جدید و کوچک خواهد بود.

مزیت دیگر توکن‌های اوراق بهادار این است که تمام سوابق مالکیت ثبت می‌شوند. در یک سیستم با طراحی مناسب، همه

اطلاعات مالک قبلی و سوابق معاملات را می‌توان به صورت دائمی، ایمن و شفاف در دفتر کل توزیع شده ذخیره کرد و سوابق کاملی از صاحبان دارایی‌ها و افزایش بهره‌وری برای هرگونه نیاز مقرراتی را در اختیار ناشران قرار داد.

 

  • سرمایه گذاران

در حال حاضرف گزینه‌های در دسترس سرمایه‌گذاران عمدتاً محدود به سرمایه‌گذاری در یک شرکت از طریق تملک سهام یا اوراق قرضه می‌باشد. STOها به طور بالقوه به سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و معتبر، تنوع بسیار بیشتری از دارایی‌ها را ارائه می‌دهند. همانطور که در بالا اشاره شد، دارایی‌هایی مانند اموال قابل جمع‌آوری، املاک و مستغلات و مالکیت معنوی در حال حاضر قادر به تبدیل به سرمایه‌گذاری های کوچکتر هستند. سرمایه‌گذاران می‌توانند ریسک سرمایه‌گذاری خود را با خرید توکن‌هایی که نشان دهنده بخش کوچکی از نقاشی یا عتیقه هستند، محدود کنند. به عبارت دیگر STO ها فرصتی جایگزین برای تنوع، سرمایه‌گذاری، تجارت و حتی پوشش پورتفوی فراهم می‌کنند. همچنین، با توجه به اینکه تمام اطلاعات در قرارداد هوشمند لحاظ می شوند و تغییر خصوصیات خاص در دفتر حساب توزیع شده غیرممکن است، سرمایه‌گذاران می‌توانند از مزایای بیشتر افشای شفاف وضعیت، مشخصات و گزارش ارزیابی برای دارایی‌های زیربنایی سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند.

 

  • حمایت از سرمایهگذار

اما نکته مهم این است که  STOها مانند هر محصول یا ساختار سرمایه‌گذاری، بدون ریسک نیستند. در این زمینه هم با توجه به ریسک‌های مرتبط، استانداردهای معمول حمایت از سرمایه گذار که برای اوراق بهادار سنتی اعمال می شود به صدور توکن اوراق بهادار و تجارت بازار ثانویه نیز تسری یافته است.

 

فرآیند متعارف راه اندازی STO

توکن‌های اوراق بهادار می‌توانند به طور قابل‌توجهی از یکدیگر متفاوت باشند. به این ترتیب، هر راه‌اندازی باید با ماهیت اوراق بهادار مورد نظر تنظیم شود. به عنوان مثال، راه اندازی یک صندوق توکن شده متفاوت از فرآیندهای مختلفی برای انتشار یک سهم توکن شده است. به این ترتیب، راه‌اندازی STO شامل فرآیندهای متعددی است و می‌توان آن را به مراحل ذیل تقسیم نمود:

مرحله ۱ آماده‌سازی

با توسعه ایده/طرح کسب و کار، ناشر اطلاعات سرمایه‌گذار را آماده می‌کند (سکوی سرمایه‌گذاری) و سرمایه‌گذاران هدف خود را مورد خطاب قرار می‌دهد. سکوی سرمایه‌گذاری باید حاوی اطلاعاتی باشد که طرح تجاری، پیش بینی سود، سرمایه مورد نیاز و ارزش گذاری مستقل در آن لحاظ شوند.

الزامات سند پیشنهادی مربوطه به حوزه قضایی سرمایه‌گذاران هدف، ناشر و واسطه‌ها (به عنوان مثال کارگزاران) و ماهیت توکن اوراق بهادار بستگی دارد. به عنوان مثال، در اروپا، چندین کشور معافیت‌هایی را ارائه می‌دهند و این امکان را فراهم می‌کنند که ناشر برای جذب مقدار مشخصی سرمایه بدون نیاز به صدور مستند قانونی عمل کند. در حالی که در ایالات متحده این امکان وجود دارد که افشای اشتباه کمتری با محدودتر کردن تنها سرمایه‌گذاران معتبر ارائه شود. در برخی حوزه‌های قضایی، ممکن است افشای اجباری حتی برای انتشار اوراق معاف هم وجود داشته باشد.

 

مرحله ۲ – طراحی پیشنهاد

ناشران، ساختار توکن از جمله مقدار، ارزش هر توکن، ارزش سرمایه نرم، حقوق لحاظ شده و مدت زمان عرضه را تعیین می‌کنند. همچنین به دلیل تفاوت‌های نظارتی، ناشران باید حوزه قضایی مناسب را برای ارائه پیشنهادات فروش اوراق(انتشار) و انتصاب متخصصین حقوقی برای پشتیبانی در امور حقوقی و ثبتی انتخاب کنند.

 

مرحله ۳ – انتخاب ارائه‌دهندگان خدمات، از جمله پلت فرم بلاک چین، فناوری و واسطه‌های مالی

در این مرحله، ناشران یک پلتفرم بلاک چین را انتخاب، توکن اوراق بهادار را ایجاد و مجدداً برای سرمایه گذاران مورد نظر منتشر می‌کنند. برخی از پلتفرم‌های بلاک چین نیز کیف پول دیجیتالی را برای سرمایه‌گذاران برای ذخیره سازی توکن فراهم می‌کنند. در این صورت، ناشران باید قوانین عضویت پلت فرم بلاک چین را ارزیابی کنند. ناشران همچنین باید یک ارائه‌دهنده خدمات معتبر را برای نگهداری دارایی‌های اساسی، نگهداری و تسهیل جریان نقدی دریافتی و بازاریابی توکن انتخاب کنند. توزیع‌کنندگان توکن (به عنوان مثال، کارگزاران) باید برای اطمینان از صحت و کامل بودن اطلاعات مرتبط با ناشر و سرمایه‌گذار بررسی لازم را انجام دهند.

 

مرحله ۴ – افزایش سرمایه

با کمک کارگزاران، ناشران سرمایه‌گذاران هدف خود را شناسایی می‌کنند، نشست های معرفی و بازاریابی و جلسات توجیهی را برگزار می‌کنند و عرضه را برای سرمایه‌گذاران هدف توزیع می‌نمایند. برخی از حوزه‌های قضایی ممکن است به تایید قبلی از مرجع مربوطه برای فعالیت‌های بازاریابی نیاز داشته باشند. پس از آن کارگزاران به جمع‌آوری منابع مالی از سرمایه‌گذاران پرداخته و توکن‌ها را میان سرمایه‌‌گذاران توزیع می‌کنند.

 

مرحله ۵ عرضه اوراق بهادار در محمل معاملاتی

با توجه به سکوی معاملاتی معمولا، توکن صادر شده را می‌توان به صورت ابزار خاص هدف (SPV) فروخت و در سکوی معاملاتی دوباره صادر نمود. ناشران نیز ممکن است اقدامات بیشتری انجام دهند و فعالیت‌های بازاریابی را گسترش داده و بازارسازی برای تقویت نقدینگی انجام دهند. قوانین عرضه از جمله استانداردهای دقت و افشای مواد، صلاحیت واسطه‌ها/ طرفین مشاغل، واجد شرایط بودن سرمایه‌گذار، اولیه، فهرست سالانه و کارمزد معاملات، حداقل اندازه صدور توکن باید به وضوح بیان شود. نقدینگی اغلب یکی از مشوق های مهم برای سرمایه گذاران است.

 

چالش‌های توسعه آتی  STOها

همانطور که در بالا توضیح داده شد، دلایل متعددی وجود دارد که چرا  STOها هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند. برخی از چالش‌های عمده‌ای که STO ها با آن مواجه هستند به شرح زیر است:

 

  • عدم تعریف و طبقه‌بندی یکسان

طبق تحقیقات مرکز کمبریج برای منابع مالی جایگزین (CCAF) در تجزیه و تحلیل از ۲۳ حوزه قضایی و سازمان بین‌المللی منتخب، حداقل ۸ طبقه‌بندی اصطلاحات مختلف تا فوریه ۲۰۱۹ وجود دارد که به دارایی‌های کریپتو اشاره می‌کنند. با توجه به انواع مختلف توکن‌ها، به عنوان مثال توکن‌های پرداخت، توکن‌های ابزار و توکن اوراق بهادار، CCAF دریافته است که تنها هفت حوزه قضایی از بین ۲۳ حوزه دارای چنین تمایزات و طبقه‌بندی‌هایی هستند و بقیه هیچ گونه تمایز یا طبقه‌بندی خاصی ندارند. همچنین ۸۰ درصد حوزه‌های قضایی نمونه، دارایی دیجیتال را براساس مورد به مورد بدون یک استاندارد متحد ارزیابی می‌کنند.

  • حفاظت قانونی از دارایی‌های ارز مجازی

اگرچه ممکن است هویت سرمایه‌گذار در قرارداد هوشمند ثبت شود، موقعیت مرتبط با اینکه دارایی‌های مجازی شامل “حقوق مرتبط” هستند یا خیر، و نیز شفافیت قانونی در تعریف مالکیت و الزامات برای واگذاری دارایی های مجازی ممکن است مبهم یا دارای ابعاد متضادی باشد. برای دارندگان این ارزها ضروری است که از داشتن منافع اختصاصی و قابل اجرا بودن حقوق قانونی آنها اطمینان حاصل کنند.

  • مقررات مرتبط با واسطه‌های رمزارز

با وجود افزایش دامنه دارایی دیجیتال واسطه‌ها، ارائه‌دهندگان زیرساخت بازار و ناشران در معرض قوانین مرتبط با فعالیتهای رمز ارزها هستند ولی برخی فعالیتهای مرتبط با رمز ارز مجاز نیستند. به عنوان مثال، خدمات تبادل P2Pو خدمات تبادل غیرمتمرکز که خرید و فروش توکن‌ها را ترویج می‌کنند، استخرهای ماینینگ و خدمات ماینینگ ابری که تسهیل استخراج دارایی‌های رمزنگاری شده را در نظر دارند از این موارد هستند. بدون پروتکل‌های تعمیم یافته یا قوانین مرتبط، سرمایه‌گذاران ممکن است زیان یا ابهام را در هنگام انجام معاملات تجربه کنند.

  • فرآیندهای مبتنی بر کاغذ

بسیاری از حوزه‌های قضایی دارای الزامات مبتنی بر کاغذ به عنوان بخشی از عرضه اوراق بهادار(و تراکنش‌های بعدی) هستندکه مانعی بر سر راه اجرای STO هاست. به عنوان مثال روند معاف از تمبر در کشور هنگ کنگ به طور سنتی برای صدور احتمالی سهام مرتبط با بلاک چین مشکل‌ساز بوده است. طیف وسیعی از موانع قانونی و نظارتی و عوامل توانمند برای STOها توسط انجمن اوراق آسیا و انجمن بازارهای مالی اوراق بهادار در گزارش سال ۲۰۱۹ شناسایی شده‌اند.

  • حسابداری و ارزش‌گذاری

با وجود این واقعیت که توکن‌های اوراق بهادار اغلب با پشتوانه دارایی‌های واقعی هستند، ارزیابی دارایی‌های مجازی همچنان دشوار است. متخصصان حسابداری به دلیل مواجه با چالش نقدینگی نامشخص، در تعیین ارزش منصفانه توکن اوراق بهادار مشکل دارند و به دلیل طراحی و ساختار منحصر به فرد هر توکن اوراق بهادار، یافتن یک نشانه مرجع برای ارزش گذاری دشوار است.

  • مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و ​​KYC

از دیدگاه قانونگذاران، یکی از نگرانی‌های اصلی ارزهای دیجیتال به طور کلی این است که خریداران اولیه و معامله‌گران بعدی ممکن است فرآیند پول شویی و شناخت مشتری(KYC) را پشت سر ننهاده‌اند و معاملات مطابق با نظارت بر AML/CTF نباشد. در نتیجه، قانونگذاران به طور فزاینده‌ای پروتکل‌های صدور مجوز را برای اپراتورهای ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کنند و از آنها می‌خواهند که سیاست مشابه KYC مرتبط با الزامات فعلی در مورد شرکت‌های مالی سنتی را اجرا کنند. با این حال، عملا، ماهیت سریع و دقیق این تراکنش‌ها دشواری کار را برای اپراتورها برای ردیابی کامل KYC یا موارد پولشویی بدون تضعیف کارایی افزایش داده‌اند. پیچیدگی رو به رشد تجزیه و تحلیل زنجیره‌ای و راه حل‌های دیگر احتمالاً این موضوع را در طول زمان کمتر مشکل ساز می‌کند و بینش قوی‌تری نسبت به خطرات بالقوه آن نسبت به پول نقد سنتی ارائه می‌دهد.

 

 

عوامل موفقیت

علیرغم این واقعیت که  STOها فرصت تجاری و نوآوری مالی قابل توجهی را برای بازارهای مالی، سرمایه‌گذاران و ناشران، فراهم می‌کنند، ساختار در یک سطح اولیه باز باقی می‌ماند. با نگاه به آینده، تعدادی از عوامل بر ظهور موفقیت‌آمیز نهایی آن تأثیر می‌گذارد:

  • اکوسیستم STO و ذینفعان

با توجه به اینکه STO ها اغلب دارای پشتوانه دارایی هستند، آنها پتانسیل حمایت از طیف وسیعی از زیرساخت‌ها و کانال‌هایی را دارند که به مالکان دارایی اجازه می‌دهد انواع مختلف دارایی‌ها را دیجیتالی نمایند. واسطه‌هایی مانند کارگزاران و بانک‌ها ممکن است به مشتریان خود کمک کند تا ببینند چه نوع دارایی‌هایی می‌توانند دیجیتالی شوند. ارائه‌دهندگان خدمات مانند خدمات راه حل‌های بلاک چین، متولیان و نیز عوامل ارزش گذاری برای کمک به شکل دادن به چشم انداز بازار آینده STO  مورد نیاز هستند.

  • مقررات

قانونگذاران هنوز قوانین و الزامات جامعی را برای پوشش STO های مربوط، فعالیت‌ها یا مسائل مرتبط مانند فعال کردن ارتباط مناسب بین دارایی‌های مجازی و هر دارایی اساسی ارائه نکرده‌اند. با توجه به اینکه فعالیت تجاری توکن اوراق بهادار می تواند بی حد و مرز باشد، ضروری است که قانونگذاران جهانی براساس یک رویکرد منسجم و مشخص بر تنظیم و نظارت STO ها فعالیت کنند. اما فقط حرف زدن در این زمینه ساده‌تر از عمل کردن در این حوزه است.

  • اعتبار پلت فرم معاملاتی

برای افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران نسبت به معامله لازم است که پلتفرم‌های معاملاتی یکسان و معتبر در نظر گرفته شوند.

پلتفرم‌های معاملاتی باید اعتبار خود را از طریق صدور مجوز و ایجاد پروتکل‌های صنعتی که الزامات انطباق، بهترین فعالیتهای حفاظت، فناوری و اطمینان امنیتی فضای مجازی، استانداردهای حسابداری و حسابرسی را مدنظر قرار می‌دهند، افزایش دهند.

  • آموزش سرمایه گذار

به غیر از حمایت از سرمایه گذار که طبق قوانین و مقررات ارائه می‌شود، آموزش تکمیلی سرمایه‌گذار ضروری است. به طور کلی سرمایه‌گذاران خرد با دارایی‌های مجازی آشنا نیستند. این مسئله قبلاً در اصول خاصی منعکس شده است، مانند الزامات در کشور هنگ کنگ برای در نظر گرفتن دارایی‌های مجازی همچون “محصولات پیچیده” که به استانداردهای قبل از فروش بهبود یافته برای واسطه‌های قانون‌مدار مرتبط می گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد مقاله

10121

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۱۱/۱۰

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10121

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات