گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

۹ روش پس انداز براساس پیروی از عادات صرفه جویی وارن بافت

۹ روش پس انداز براساس پیروی از عادات صرفه جویی وارن بافت

شاید وارن بافت (Warren Buffett) میلیاردها دلار سرمایه و مال و منال داشته باشد، اما برخلاف سایر کارشناسان مالی و سلبریتی ها، زندگی ساده را ترجیح می دهد و چندان دوستدار تجمل گرایی نیست. وارن بافت مشهور به «اوراکل اوماها» نه در عمارتی در هالیوود هیلز (Hollywood Hills) زندگی می کند و نه انواع و اقسام اتومبیل‌های لوکس و اسپرت گران قیمت دارد، و نه غذاهای آنچنانی مثل خاویار می خورد. این نماد سرمایه گذاری، دقیقا همان کارهایی را به بقیه توصیه می کند که خودش در رابطه با نظم مالی، پس انداز و پرداخت بدهی انجام می دهد.

زندگی ساده و عاری از تجملات در فضای ملتهب امروز دوران پاندمی کرونا قطعا نتیجه بخش خواهد بود. بافت در نشست سالانه شرکت هلدینگ چندملیتی برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) که همه ساله اول ماه می برگزار می شود به بیش از ۲۸ میلیون مخاطب این برنامه زنده هشدار داد که قیمت خرده فروشی و عمده فروشی ها دستخوش «تورم قابل توجهی» در میان کسب و کارها شده است. بافت با اشاره ای به برخی از سرمایه گذاری های ساختمانی و مسکن سازی برکشایر هاتاوی می گوید «ما نُه خانه ساز داریم . . . عملا فعالیت زیادی در بخش مسکن و خانه سازی داریم. هزینه ها هر روز بالاتر و بالاتر می روند. فولاد دقیقا روز به روز و به صورت لحظه ای بالا می رود».

وقتی یکی از موفق ترین سرمایه گذاران دنیا نگران گرانی و بالا رفتن قیمت ها است، پس دیگر وقتش رسیده که کمر همت ببندید و برخی استراتژی هایی را در زندگی مالی تان بکار بگیرید که پیش از این خوب جواب داده اند. در ادامه نه روش صرفه جویی وارن بافت را آورده ایم که با پیروی از آن ها می توانید عاقلانه خرج و پس انداز کنید.

  1. او در همان خانه ای زندگی می کند که سال ۱۹۸۵ خریده بود

درحالی که بیشتر میلیاردرها مدام درحال جمع ­آوری املاک گران قیمت هستند، بافت یکبار ۳۱۵۰۰ دلار برای خانه­اش در نبراسکای اوماها پول داد، که به پول امروز حدودا ۲۲۸۷۰۰ دلار می­شود و از آن موقع تا به امروز بیش از ۶۰ سال است که آنجا زندگی می کند. البته این را هم اضافه کنیم که خانه بافت به هیچ وجه کوچک نیست. این خانه پنج اتاق خوابه با مساحت ۶۵۷۰ فوت مربع طی دهه های اخیر مدام بازسازی و تعمیر شده و امروزه حدودا ۱ میلیون دلار قیمت دارد. دورتادور خانه با فنس حصارکشی شده و مجهز به دوربین مداربسته است، و احتمالا هم بیمه باشد. بافت برنامه ه­ای برای رفتن از این خانه ندارد و در نامه ه­ای که به سهامداران برکشایر هاتاوی در سال ۲۰۱۰ نوشت، این خانه را «سومین سرمایه­ گذاری عالی خود» توصیف می کند.

  1. معمولا وام نمی ­گیرد

بافت فقط یکبار در کل زندگیش وام گرفت که آن هم برای ویلای ییلاقی در ساحل لاگونا (Laguna Beach) کالیفرنیا بود که سال ۱۹۷۱ خریداری کرد، هرچند که قطعا پول کافی برای خرید این ویلای دریایی ۱۵۰ هزار دلاری داشت. او به خبرگزاری CNBC گفت که علت این وام مسکن ۳۰ ساله این بود که «فکر می کردم با پولم کار بهتری به غیر از خرید این خانه می‌توانم انجام دهم». او تصمیم گرفت با پول خودش، سهام برکشایر هاتاوی را بخرد، شرکتی که میلیاردها دلار برایش درآمد داشت. حرف بافت درباره نخواباندن سرمایه هنوز هم در زمان حال مصداق دارد. اگر از خودتان خانه دارید و مستاجر نیستید، می توانید با تامین مالی مجدد وام مسکن با بهره پایین، بخشی از سرمایه تان را آزاد کنید. همین امروز هم دست به کار شوید، هزاران دلار در سال صرفه جویی می کنید.

  1. بافت صبحانه ارزان می خورد

درحالی که بافت آنقدری ثروت دارد که می تواند سرآشپز اختصاصی (شخصی) برای خودش استخدام کند تا انواع غذاهای خوشمزه را برایش بپزد، اما معمولا صبحانه اش را در مسیر خانه به محل کار از فروشگاه Mickey D می‌خرد. نهایت پولی که او برای وعده صبحانه اش می پردازد بیشتر از ۱۷/۳ دلار است. بافت در فیلم مستند وارن بافت شدن (Becoming Warren Buffett) ساخته شبکه HBO گفت که «وقت هایی که خیلی احساس مرفه بودن ندارم، نهایتا ۶۱/۲ دلار برای صبحانه بیشتر پول نمی‌دهم، فقط دوتا سوسیس می‌خرم، و با یک لیوان کوکاکولا می‌خورم و تمام». صبحانه ۱۷/۳ دلاری، بیکن، تخم مرغ و بیسکویت پنیری است، اما صبح ­هایی که بازار خراب باشد، بی خیال صبحانه ۱۷/۳ دلاری می شوم و با همان ۹۵/۲ دلار سر می‌کنم.»

به جای اینکه هر روز وعده ­های غذایی سنگین از بیرون سفارش دهید یا هر روز قهوه لاته استارباکس (Starbucks) بخورید، خودتان ناهار بپزید و قهوه را هم از خانه بیاورید. حتی می­ توانید برای خرید مواد غذایی به خودتان پاداش بدهید و برای خرج ­های آتی­تان پول دربیاورید.

  1. خودروهای حراجی و کاهش قیمت خورده می‌خرد

بیشتر میلیونرها و میلیاردرها کلکسیونی از انواع اتومبیل­ های اسپورت و قدیمی در پارکینگ منزل‌شان دارند اما بافت ترجیح می ­دهد که اتومبیل­های تعمیری با قیمت پایین­تر را بخرد. او در سال ۲۰۱۴ فقط با ۴۵۰۰۰ دلار، کادیلاک DTS مدل ۲۰۰۶ خود را با کادیلاک XTS عوض کرد. او در گفتگویی با فوربز (Forbes) اعتراف نمود که «حقیقتا من زیاد رانندگی نمی‌کنم و در طول سال شاید نهایتا ۳۵۰۰ مایل برانم به همین خاطر زیاد سراغ خرید ماشین جدید نمی ­روم».

فرقی نمی‌کند که به دنبال جدیدترین و آخرین مدل اتومبیل هستید یا مدل­ های دست دوم و کارکرده، در هر صورت نباید پول زیادی برای وسیله نقلیه خرج کنید، پس سراغ اولین وامی که می گیرید نروید و دنبال معاملات بهتری بگردید.

  1. او پول پای برندها نمی­ دهد

بافت چندان اهمیتی به لباس­ های برند یا آخرین مدل گوشی آیفون نمی‌دهد. او سال ها یک موبایل تاشو۲۰ دلاری داشت تا اینکه بالاخره در سال ۲۰۲۰ گوشی هوشمند اپل گرفت. با این حال که گوشی همراهش بهتر شده اما از هیچ کدام از کاربردهای فانتزی آیفون استفاده نمی‌کند. بافت خرید بیهود و غیرضروری نمی‌کند و معتقد است که «پولی که بعد از خرج کردن برایتان می‌ماند را پس انداز نکنید، بلکه پولی را خرج کنید که پس از پس انداز کردن برایتان باقی مانده است». سرمایه تان را در حساب های پس انداز با سود بالا سپرده بگذارید تا سود پول‌تان یکجا جمع شده و به مرور زمان بیشتر شود. به جای اینکه پول تان را برای خریدهای هنگفت و سنگین به باد بدهید، پولی را برای روز مبادا یا دوران بازنشستگی کنار بگذارید.

  1. دیگر با پول قرضی سرمایه گذاری نمی­ کند

وارن بافت در سخنرانی­اش برای دانشجویان نوتردام (Notre Dame) در سال ۱۹۹۱ گفت که «هیچ وقت در زندگیم پول زیادی قرض نگرفتم. و هیچ وقت هم این کار را نخواهم کرد علاقه ای هم به این کار ندارم». هرچند که بافت در جوانی یکبار ۲۵ درصد ثروت خالصش را برای خرید سهام قرض کرد، اما به سرمایه داران در رابطه با تکرار همین اشتباه هشدار می دهد. حتی کارگزاران مجرب بورس هم معتقدند که قرض گرفتن برای سرمایه گذاری خطرناک است.

  1. او کاری را انجام می دهد که دوست دارد

بافت برخی از موفقیت هایش در زندگی را به علاقه و اشتیاقش برای سرمایه گذاری نسبت می دهد. او معتقد است که به جای موقعیت های شغلی که صرفا اسم و رسمی دارند و برای سابقه و رزومه خوب هستند، سراغ کاری بروید که واقعا به آن علاقه داشته و دوستش دارید «برای اینکه کارتان را درست انجام دهید باید عاشق کارتان باشید». حتی اگر نمی توانید که از کار تمام وقت تان استعفا بدهید تا روی چیزهایی متمرکز شوید که واقعا از انجام شان لذت می برید، قطعا می توانید وقتی را برای سرگرمی و تفریح در حد و وسع خودتان پیدا کنید. اگر هم به دنبال راهی برای درآمد بیشتر هستید، روی مهارت ها و سرگرمی هایتان سرمایه گذاری کنید و شغل پاره وقتی برای خود دست و پا کنید.

  1. او راه های خلاقانه ای برای پس انداز دارد

وقتی که اولین فرزند بافت به دنیا آمد، از کمد لباس برای بچه گهواره ساخت. برای بچه دوم هم از یکی از دوستانش تخت بچه قرض کرد. این میلیاردر می گوید «اگر چیزهایی بخرید که لازم ندارید، خیلی زود مجبور می شوید چیزهایی که لازم شان دارید را بفروشید». بافت همیشه حواسش به هزینه و خرج های کوچک هست تا روی هم تلنبار نشده و زیاد نشوند، و درنهایت به راهکارهای خلاقانه برای پیشگیری از هزینه ها می رسد.

همین حالا نگاهی به مسائل مالی تان بیندازید و دخل و خرج تان را دقیق بررسی کنید تا ببینید کجاها می توانید هزینه‌ها را کم کنید. کارت عضویت کتابخانه بگیرید، و به جای خرید کتاب و فیلم، آن‌ها را امانت بگیرید. یا اینکه اپلیکیشن حسابداری مالی را دانلود کنید تا بتوانید عادات هزینه و خرج کردن تان را تحت نظر بگیرید.

  1. استفاده از پل نقد به جای کارت اعتباری

درحالی که امروزه بیشتر ما کارت های اعتباری را به پول نقد برای خریدهای روزانه ترجیح می دهیم، بافت از پول نقد استفاده می کند. او در گفتگو با اندی سرور (Andy Serwer) سردبیر یاهو فاینانس در سال ۲۰۱۹ گفت که «تقریبا ۹۸ درصد مواقع از پول نقد استفاده می‌کنم. در رستوران همیشه پول نقد می پردازم. به نظرم خیلی راحت تر است». شاید این روش بافت کمی قدیمی و از مدافتاده باشد، اما استفاده کمتر از کارت اعتباری مانع از خرج کردن پولی می‌شود که ندارید. استفاده از بیشتر کارت های اعتباری تان و عقب افتادن پرداختی های ماهانه، نمره اعتباری تان را خراب می کند. شاید مجبور شوید که برای پرداخت و تسویه بدهی کارت اعتباری تان، وام با نرخ بهره پایین دریافت کنید.

کد مقاله

9196

تاریخ انتشار

۱۴۰۰/۰۶/۲۱

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=9196

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات