گروه مالی پیشرو و دانش محور با مجموعه متنوعی از خدمات فناورانه

تلاش بانک ها برای راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی(CBDC)

تلاش بانک ها برای راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی(CBDC)

۹۰ درصد از بانک های مرکزی مورد مطالعه توسط بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در حال بررسی راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی(CBDC) هستند:

نظرسنجی انجام شده توسط بانک تسویه حساب‌های بین المللی یا BIS نشان می‌دهد که بسیاری از بانک های مرکزی در سراسر جهان به دنبال راه اندازی یک ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC هستند. در مقاله ای که روز جمعه منتشر شد، اداره پولی و اقتصادی BIS اعلام کرد که ۹۰ درصد از ۸۱ بانک مرکزی مورد مطالعه از اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۱ «درگیر نوعی بررسی ارز دیجیتال بانک مرکزی بوده‌اند» که ۲۶ درصد آنها پایلوت‌های CBDC را اجرا می‌کنند و بیش از ۶۰ درصد آزمایش‌ها یا اثبات مفهومی مربوط به یک ارز دیجیتال را انجام می‌دهند. با توجه  به گزارش بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی، افزایش علاقه به CBDC ها – از حدود ۸۳٪ در سال ۲۰۲۰ – ممکن است به دلیل تغییر به راه حل‌های دیجیتال در بحبوحه همه گیری COVID-19 و همچنین رشد در استیبل کوین ها و سایر ارزهای رمزنگاری شده باشد.

بانک تسویه حساب‌های بین المللی می‌گوید: «در سطح جهانی، بیش از دو سوم بانک‌های مرکزی در نظر دارند که احتمالاً ممکن است یک CBDC خرده‌فروشی را در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت منتشر کنند». «بررسی CBDC های عمده فروشی به طور فزاینده ای به دلایل مرتبط با کارایی پرداخت های بین مرزی بررسی می‌شود. بانک‌های مرکزی فکر می‌کنند  CBDC‌ها قادر به کاهش نقاط درد کلیدی مانند ساعات کار محدود سیستم‌های پرداخت فعلی و طول زنجیره تراکنش‌های جاری هستند.»

بر اساس نظرسنجی BIS CPMI،۹ بانک مرکزی از هر ۱۰ بانک مرکزی پاسخگو درگیر نوعی کار CBDC هستند. سهم توسعه یا اجرای آزمایشی CBDC تقریباً دو برابر شده و به ۲۶ درصد رسیده است، در حالی که از هر ۱۰ نفر، ۶ نفر در حال انجام آزمایش‌ها یا اثبات مفهوم هستند .

این گزارش به پیدایش چندین CBDC اشاره کرد که با راه اندازی دلار شنی باهامیا در اکتبر ۲۰۲۰ و eNaira نیجریه یک سال بعد و همچنین توسعه DCash شرق کارائیب و یوان دیجیتال چین در سال ۲۰۲۱ آغاز شد. بر اساس نظرسنجی بانک تسویه حساب‌های بین المللی  بیش از ۷۰ درصد از بانک‌های مرکزی نیز در حال بررسی CBDC با “همکاری و قابلیت همکاری بخش خصوصی” برای سیستم‌های پرداخت موجود هستند.

بورخارد بالز، عضو هیئت اجرایی دویچه بوندزبانک، روز چهارشنبه گفت: «اگر CBDC به خوبی طراحی شود، می‌تواند دسترسی به یک ابزار پرداخت دیجیتالی ایمن، فوری و کارآمد را برای همه گروه‌های جمعیت، از جمله گروه‌هایی با دانش دیجیتال پایین جامعه فراهم کند». همچنین اگر CBDC بتواند از پرداخت‌های آفلاین پشتیبانی کند، مفید خواهد بود. “افراد دوست دارند از یک جایگزین پول نقد دیجیتالی و مقرون به صرفه استفاده کنند.”

در میان ۸۱ کشور مورد بررسی – که ۷۶ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند – ۲۵ کشور دارای “اقتصادهای پیشرفته” از جمله ایالات متحده و ژاپن در نظر گرفته شدند که اکثر آنها براین باور بودند که استیبل کوین‌های متصل به پول فیات و پشتیبانی شده توسط آنها “پتانسیل خاصی” برای پرداخت دارند. بیش از ۶۰ درصد از کل پاسخ‌دهندگان گفتند که ارزهای دیجیتال در پرداخت‌های داخلی «بی‌اهمیت یا بدون استفاده» هستند و تقریباً ۴۰ درصد در مورد استفاده از رمزارز در پرداخت‌های بین‌مرزی به همین شکل پاسخ دادند.

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در ماه آوریل مقاله‌ای منتشر کرد که در آن توضیح داد که چگونه برخی از بانک‌های مرکزی CBDC را به عنوان یک کاتالیزور برای نوآوری و توسعه می‌نگرند در حالی که برخی دیگر انتظار داشتند که ارز دیجیتال به عنوان مکملی برای سیستم‌های موجود در نظر گرفته شود. در ماه مارس، این موسسه بین المللی یک برنامه آزمایشی را برای تسویه حساب های بین المللی با استفاده از CBDC با بانک های مرکزی استرالیا، مالزی، سنگاپور و آفریقای جنوبی تکمیل نمود.

 

 

منبع:cointelegraph

مشاهده خبر

 

 

کد مقاله

10676

تاریخ انتشار

۱۴۰۱/۰۲/۱۹

لینک کوتاه

https://sfg.ir/?p=10676

اشتراک گذاری

آخرین اخبار و مقالات